• Anonym (Dottern)

Dement granne som trackasserar - vad kan man göra?

Mina föräldrar som är pensionärer har en granne som nyligen blivit diagnostiserad med alzheimers. Grannen har under lång tid, över ett år, trackasserat mina föräldrar på olika sätt. Han dyker upp i deras trädgård och i deras hus i tid och otid, har de dörren öppen (vilket de ofta har på sommaren) stövlar han bara in. Han har tappat alla sociala koder och kan ställa sig och sjunga sånger, dyka upp när mina föräldrar ha gäster osv och alltid vägrar han gå, fast de tydligt säger stt det inte passar och att han stör. Han har även dykt upp berusad. Min mamma har flera gånger fått mota bort honom fysiskt och när hon väl fått ut honom kan han ändå stå kvar utanför huset och ropa, banka på dörren, eller hålla in dörrklockan så den ringer konstant. Han kikar in genom fönster, går runt i trädgården och klättrar över staket eller grind för att ta sig in på tomten. Min mamma mår otroligt dåligt över detta och nu har det gått då långt att hon vill flytta. Hon har högt blodtryck och blir väldigt stressad över att det är som det är. Till saken hör även att grannen även är en släkting. De har sagt ifrån flera gånger att han inte bara får dyka upp som han gör och på sista tiden att de inte vill ha någon kontakt alls, men inget hjälper.

Grannen har ett skralt socialt liv, lever ensam och har barn som inte bor i Sverige. Det är såklart otroligt synd om honom och han behöver hjälp, men mina föräldrar orkar inte. Hur kan jag hjälpa mina föräldrar i detta? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Dement granne som trackasserar - vad kan man göra?
  • Anonym (livia)

Eftersom det är en släkting borde ni kunna ringa till biståndshandläggaren i kommunen som kan komma och göra ett besök.
    Annars ring polisen varje gång han stör.

• Anonym (Dottern)

Hans ena barn har kontakt med biståndshandläggare vad jag förstår, men vet inte om han får något stöd i dagsläget. Mina föräldrar vill inte belasta hans barn, men kanske de måste prata med dem ändå.

Tror du det fungerar med polisen? Tänker att hans demens ändå borde göra att han fortsätter, eller? Har ingen erfarenhet av demens sen tidigare men han är HELT personlighetsförändrad och han verkar ju inte ta till sig att de inte vill ha honom där alls.

• Anonym (Z)
    Anonym (Dottern) skrev 2019-06-24 22:38:28 följande:

Hans ena barn har kontakt med biståndshandläggare vad jag förstår, men vet inte om han får något stöd i dagsläget. Mina föräldrar vill inte belasta hans barn, men kanske de måste prata med dem ändå.

Tror du det fungerar med polisen? Tänker att hans demens ändå borde göra att han fortsätter, eller? Har ingen erfarenhet av demens sen tidigare men han är HELT personlighetsförändrad och han verkar ju inte ta till sig att de inte vill ha honom där alls.

Anmälningar kan hjälpa till för att få en plats på ett demensboende.
  • Anonym (...)

Bearbeta barnen. Hade liknande problem med en dement granne, vara barn totalt förnekade att hon var dement. Tog lång tid innan barnen accepterade läget, och började jobba på att få iväg den dementa till ett hem.

Anteckna när och vad som sker. I vårt fall var det bl.a. att hon gick ut i minusgrader med morgonrock (länge) på promenad eller bara allmänt var ute som till slut (tror jag i alla fall) bidrog till att hon fick plats på ett boende.

• Anonym (Ella)

Ställ två skyltdockor i trädgården så kanske han talar med dem istället..?

• Anonym (ny)
    Akira Öken skrev 2019-06-24 23:17:00 följande:

Ring kommunen och lämna en orosanmälan varje gång det inträffar.

Kan man det, funkar det?
  • fornminne

Denna människa måste snabbt in på ett hem. Så där kan dina föräldrar inte ha det. Vid polisanmälan borde automatiskt vård och bistånd kopplas in, eftersom det handlar om en dement. Uppenbarligen kan ju hen inte klara sig själv heller. Det borde gå att få förtur till korttidsboende eftersom situationen är akut.

• Anonym (Dottern)

Tusen tack för alla svar!

Vet nu att grannen är beviljad hemtjänst, men vägrar ta emot det. Går det att tvinga en demenssjuk till ett boende även om denne inte vill?

• Anonym (Mela)
    Anonym (Dottern) skrev 2019-06-25 20:10:49 följande:

Vet nu att grannen är beviljad hemtjänst, men vägrar ta emot det. Går det att tvinga en demenssjuk till ett boende även om denne inte vill?

Nej. Så länge personen är pigg och hyfsat klar och säger nej flyttas hen inte.. Men när det gått tillräckligt långt att personen inte längre har koll kan man flyttas ändå... Om man inte blir omyndighetsförklarad då är det en annan femma. Svårigheten med dementa precis som med en del psykiskt sjuka är att dom inte vet sitt eget bästa men inte kan bli påtvingad vård.. Bästa är eg att han blir sjuk eller gör sig illa och åker in på sjukhus och därifrån åker direkt in på kortids eller på boende... Är ofta så det går till när pigga dementa flyttar
  • Anonym (Anmäl)

Anmälningar till polisen kan vara det som får er granne in på ett hem där han får den vård han behöver. Det är jäkligt hårt men så funkar tyvärr systemet.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mela) skrev 2019-06-25 20:48:23 följande:

Nej. Så länge personen är pigg och hyfsat klar och säger nej flyttas hen inte.. Men när det gått tillräckligt långt att personen inte längre har koll kan man flyttas ändå... Om man inte blir omyndighetsförklarad då är det en annan femma. Svårigheten med dementa precis som med en del psykiskt sjuka är att dom inte vet sitt eget bästa men inte kan bli påtvingad vård.. Bästa är eg att han blir sjuk eller gör sig illa och åker in på sjukhus och därifrån åker direkt in på kortids eller på boende... Är ofta så det går till när pigga dementa flyttar

Man blir inte längre omyndighetsförklarad, nuförtiden finns förvaltarskap.

lawline.se/answers/skalet-till-avskaffandet-av-omyndigforklaring
  • Anonym (Dottern)

Anonym vet du mer om vad som händer efter en polisanmälan? Kontaktas socialtjänst? Utreder de ens ärendet, känns som att så mycket bara läggs ned..

• Anonym (Z)
    Anonym (Dottern) skrev 2019-06-25 20:10:49 följande:

Vård bygger på frivillighet så det är svårt. Ofta uppstår dock situationer där något händer och den demente hamnar i vårdsnurren av annan orsak och därifrån kommer vidare till ett demensboende.

Det finns också ambulerande team som kan åka hem till personer i behov av vård men som inte inser det själva. Det är team med utbildade människor som arbetar med just detta och som har erfarenhet.
Svar på tråden Dement granne som trackasserar - vad kan man göra?