Dement granne som trackasserar - vad kan man göra?
Mina föräldrar som är pensionärer har en granne som nyligen blivit diagnostiserad med alzheimers. Grannen har under lång tid, över ett år, trackasserat mina föräldrar på olika sätt. Han dyker upp i deras trädgård och i deras hus i tid och otid, har de dörren öppen (vilket de ofta har på sommaren) stövlar han bara in. Han har tappat alla sociala koder och kan ställa sig och sjunga sånger, dyka upp när mina föräldrar ha gäster osv och alltid vägrar han gå, fast de tydligt säger stt det inte passar och att han stör. Han har även dykt upp berusad. Min mamma har flera gånger fått mota bort honom fysiskt och när hon väl fått ut honom kan han ändå stå kvar utanför huset och ropa, banka på dörren, eller hålla in dörrklockan så den ringer konstant. Han kikar in genom fönster, går runt i trädgården och klättrar över staket eller grind för att ta sig in på tomten. Min mamma mår otroligt dåligt över detta och nu har det gått då långt att hon vill flytta. Hon har högt blodtryck och blir väldigt stressad över att det är som det är. Till saken hör även att grannen även är en släkting. De har sagt ifrån flera gånger att han inte bara får dyka upp som han gör och på sista tiden att de inte vill ha någon kontakt alls, men inget hjälper.
Grannen har ett skralt socialt liv, lever ensam och har barn som inte bor i Sverige. Det är såklart otroligt synd om honom och han behöver hjälp, men mina föräldrar orkar inte. Hur kan jag hjälpa mina föräldrar i detta? Vad kan jag göra?