Inlägg från: Anonym (Dra en gräns) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dra en gräns)

Hemsk relation till min familj..

Har du provat att bara se din pappa i ögonen och förklara "Från och med nu skriker du inte mer till mig. Vill du att jag ändrar något jag gör, så ber du mig om det i vanlig samtalston. Jag vill att vi ska ha en bra kontakt och det är tyvärr omöjligt för mig att ha en bra kontakt med personer som skriker åt mig."

Säg ungefär så. Sätt punkt där. Diskutera inte. Blir han upprörd går du bara därifrån. Skriker han säger du lugnt en gång "som jag just sa så accepterar jag inte mer skrikande".

Om han på nytt höjer rösten åt dig efter detta klargörande så skakar du bara på huvudet så att han ser det, och låter bli att följa den skrikna uppmaningen.

Så länge det funkar att skrika åt dig, dvs att mjölken och pastan hamnar där han vill till följd av att han skriker, så har han ingen anledning att ändra sitt beteende. Men om du slutar följa krav som skriks fram så har han all anledning att hitta andra uttryckssätt.

Till en början kan din gränsdragning leda till att han skriker ännu mer, så då gäller det att du håller dig kall och absolut inte gör det han skriker att du ska.

Om det behövs kan du upprepa (max en gång på en vecka) varianter av "jag har väldigt svårt att respektera personer som skriker åt mig", eller "vill du ha något utfört får du hitta någon annan metod, skrik funkar inte på mig längre".

Lycka till!

Svar på tråden Hemsk relation till min familj..