• Dbag85

    Skapa nattrutiner

    Hej!

    Vi (jag och min sambo) fick barn för 9 månader sedan. Barnet föddes 5 veckor för tidigt och hade gulsot under en månads tid, ungefär.

    Nu försöker vi få till en vettig nattrutin för att barnet ska kunna somna själv. Vad tycker ni om denna rutin:

    1) Mata, borsta tänder + bada och bada honom.

    2) Sedan lägger jag honom i sin egen säng (som står bredvid vår) och ligger bredvid till han somnar. Han skriker en del, men jag tröstar honom genom att klappa honom och prata lugnt.

    Han somnar efter ca 30 minuter och sover sedan 2-3 timmar. Efter det vaknar han och kan skrika upp till en timme varpå jag försöker lugna honom på samma sätt, men utan att ge honom för mycket uppmärksamhet. Han är förbannad så jag tolkar det som att han vill ligga mellan mig och sambon som han fick när han var mindre.

    Han vaknar 2-3 ggr per natt nu och sambon vill gärna amma runt 4-5 för att han ska orka sova och hon har mycket att mata med. Han är på väg att sluta amma, men gillar närheten.

    Hur hade ni gjort? Ska vi fortsätta eller ändra något?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Skapa nattrutiner
  • legomum

    Jag gjorde det som fungerade. Enda gången jag gick mot deras egna klocka var att ta bort sovvilan när de var över tre år gamla.

    Tycker själv att det blir lugnare om man följer barnet det blir mer och bättre sömn.

  • Twinmom13

    Huvudsaken är att ni tar ett beslut och är konsekvent. Nya rutiner kan ta ett tag att komma in i, och det kan vara frustrerande att tro att det inte fungerar. Men rätt vad det är så gör det det.

    Jag samsov med mina tills dom var 4 år. Då, från en natt till nästa, började dom sova i eget (nytt) rum och det blev inte en enda natts krångel.

    Jag orkade inte nattvaknandet och behöva springa upp och dom väckte varandra också, så här fungerade det bäst med samsovning. Då sov alla bäst.

  • Alexi

    Bada varje dag låter väldigt överdrivet. Risken är stor att huden blir väldigt torr av det.

  • LittleSunshine84

    Jag skulle följt barnets rytm för bäst och mest sömnkvalite. Det har vi gjort och det flyter på bättre.

    Jag skulle också bli arg om jag var barnet. Får sova brevid dom viktigaste personerna i mitt liv och helt plötsligt bryts det. Vi köpte en 90 säng och ställde brevid vår dubbelsäng och hade alla sängar i samma nivå. Mer utrymme och alla kan sova ihop! :)

Svar på tråden Skapa nattrutiner