• Tue 25 Jun 2019 11:37
    405 visningar
    16 svar
    16
    405

    Berätta för mim pojkvän om min familj.

    Hej!

    Jag har sedan ett halv år tillbaka en pojkvän. Han har träffat min familj, och som även alla mina vänner får man en väldigt bra bild av mina föräldrar. Jag älskar dom, men det finns så mycket som hänt i vår familj under barndomen som ingen vet om.

    Mamma och pappa har bråkat till stora delar under hela uppväxten. Sagt att dom ska skiljas hit och dit. Mamma har aldrig varit särskilt kärleksfull, skrikit på oss och varit allmänt sur. När man kom hem från skolan visste man aldrig om man skulle hålla sig undan eller inte. Pappa har hotat med allt man kan tänka sig och ger en dåligt samvete. Mamma trycker ständigt ned en. Hon säger varje dag hur lite jag gör och i princip hur dålig jag är. Vi är dock dendär familjen som verkar så bra utåt sett. Alla mina syskon har käkat antidepressiva på grund av dethär.

    Hur som helst så vill jag berätta för min pojkvän om det eftersom jag ofta mår dåligt över det. Ingen av mina kompisar vet, jag har aldrig berättat för någon. Men jag vet inte hur jag ska berätta det för honom? Hur börjar jag berätta? Vad säger man? Jag är så rädd för att inte få den responsen som jag under hela mitt liv tänkt att jag ska få när jag berättar för någon för första gången. Alla saker mamma säger mot mig tex, gör att jag hela tiden är rädd för att bli lämnad av min pojkvän. Jag tänker hela tiden att jag inte förtjänar honom, att han ska lämna mig. Och det vill jag berätta för honom också, att jag ibland har dom tankarna och vad det beror på. Jag vill bara prata av mig till någon som jag verkligen litar på. Jag vill samtidigt inte att han ska få en annan bild av min familj. Vi har det jättekul tillsammans, men det är bara så mycket som hänt (och som fortfarande pågår) som gör att jag mår dåligt ibland.

    Jag skulle verkligen behöva råd till hur jag börjar berätta. Idag är en sådan dag som jag mår extra dåligt över allt. Vill bara åka hem från jobbet just nu och lätta på allt jag har att säga.

  • Svar på tråden Berätta för mim pojkvän om min familj.
  • Tue 25 Jun 2019 12:37
    #1

    Tja, du får tänka vilka vinter du har på att berätta och vilka negativa sidor det kan dra med sig genom att berätta.

    Jag ältar aldrig min gräsliga barndom så min make (sedan 12 år) vet inget om den. 

  • Tue 25 Jun 2019 12:37
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-06-25 12:37:32 följande:
    Tja, du får tänka vilka vinter du har på att berätta och vilka negativa sidor det kan dra med sig genom att berätta.

    Jag ältar aldrig min gräsliga barndom så min make (sedan 12 år) vet inget om den. 
    vinter = vinster
  • Anonym (.)
    Tue 25 Jun 2019 17:48
    #3

    Om jag var du skulle jag inte belasta pojkvännen med din barndom. Se framåt med honom istället.

    Om du inte har bearbetat din barndom så sök hjälp via samtalsterapi istället.

  • Anonym (.)
    Tue 25 Jun 2019 17:49
    #4

    Om jag var du skulle jag inte belasta pojkvännen med din barndom. Se framåt med honom istället.

    Om du inte har bearbetat din barndom så sök hjälp via samtalsterapi istället.

  • Tue 25 Jun 2019 17:59
    #5
    Anonym (.) skrev 2019-06-25 17:48:41 följande:

    Om jag var du skulle jag inte belasta pojkvännen med din barndom. Se framåt med honom istället.

    Om du inte har bearbetat din barndom så sök hjälp via samtalsterapi istället.


    Så tänker jag också lite. Men samtidigt så vill jag kunna prata med honom om mamma och pappa när jag är ledsen och besviken på dom (jag bor fortfarande hemma). Därför känns det som att jag utelämnar så mycket eftersom jag ändå vill prata med honom när jag mår dåligt, han är ju min bästa vän. Jag vill ha någon som jag kan gå till och prata med när jag är ledsen, för jag önskar givetvis att han också delar med sig av allt som gör honom nedstämd. Jag hade inte känt att jag blir belastad om jag får höra saker om hans barndom som varit dåliga, men alla kanske reagerar olika..
  • Tue 25 Jun 2019 18:02
    #6
    Långbenopluto skrev 2019-06-25 12:37:32 följande:

    Tja, du får tänka vilka vinter du har på att berätta och vilka negativa sidor det kan dra med sig genom att berätta.

    Jag ältar aldrig min gräsliga barndom så min make (sedan 12 år) vet inget om den. 


    Ja precis. Hans bild av dom kommer absolut förändras. Men det känns som att det är en så stor del av mig själv, att allt detdär är 50 % av mig och att vi inte delar den delen. Det hade varit så skönt att bara få prata om det. Jag är ledsen över allt flera dagar i veckan. Inatt kunde jag inte sova, och i bilen hem från honom grät jag. I den stunden hade det bara varit så skönt att kunna ringa och berätta varför.

    Men det känns ändå skönt att du säger det att din man inte vet någonting. Har innan känt att det varit konstigt att jag inte delat med mig än, även fast jag också vill, men det är det ju faktiskt inte.
  • Anonym (P)
    Tue 25 Jun 2019 18:08
    #7

    Nä, tycker absolut att du ska dela det med honom! Jag är din pojkvän i det här fallet, min man har haft en väldigt kämpig barndom som påverkat hans liv oerhört. Även om jag är medveten om hur hans föräldrar är så tycker jag fortfarande att de är trevliga när vi ses, när vi inte ses kan jag däremot ha en negativ bild av dem. Men det är inget som påverkar vårat umgänge på nåt sätt. Tror att det är viktigt för honom att jag, som är den personen som han tillbringar sitt liv med, är medveten om hur han haft det. Det spelar stor roll i hur han agerar i sitt vuxna liv också. Och att han ibland vill prata om något som hänt, så finns jag där som hans stöd. Sen vet ju också jag varför han reagerar och agerar på vissa sätt tex, så jag behöver aldrig gå och fundera på vad jag gjort för knasigt nu för att han ska dra sig undan. Det är viktigt för båda parter att man vet åtminstone lite av varandras bakgrund för att lättare kunna förstå varandra

  • Tue 25 Jun 2019 19:24
    #8
    Anonym (P) skrev 2019-06-25 18:08:07 följande:

    Nä, tycker absolut att du ska dela det med honom! Jag är din pojkvän i det här fallet, min man har haft en väldigt kämpig barndom som påverkat hans liv oerhört. Även om jag är medveten om hur hans föräldrar är så tycker jag fortfarande att de är trevliga när vi ses, när vi inte ses kan jag däremot ha en negativ bild av dem. Men det är inget som påverkar vårat umgänge på nåt sätt. Tror att det är viktigt för honom att jag, som är den personen som han tillbringar sitt liv med, är medveten om hur han haft det. Det spelar stor roll i hur han agerar i sitt vuxna liv också. Och att han ibland vill prata om något som hänt, så finns jag där som hans stöd. Sen vet ju också jag varför han reagerar och agerar på vissa sätt tex, så jag behöver aldrig gå och fundera på vad jag gjort för knasigt nu för att han ska dra sig undan. Det är viktigt för båda parter att man vet åtminstone lite av varandras bakgrund för att lättare kunna förstå varandra


    Vad skönt att du säger det! Precis så tror jag det är för mina syskons pojkvänner också, de är medvetna om hur mamma och pappa är men har det ändå kul när de ses. Det känns inte som att han kommer känna mig helt förrän jag delat med mig av det, det är ändå en så stor del av en själv! Och som du säger, ibland förklarar det varför man beter sig på ett visst sätt. Jag vet bara inte hur jag ska komma in på ämnet, hur jag ska börja berätta och ta upp det. Minns du hur din pojkvän gjorde?
  • Anonym (P)
    Tue 25 Jun 2019 21:07
    #9
    healojjj skrev 2019-06-25 19:24:44 följande:

    Vad skönt att du säger det! Precis så tror jag det är för mina syskons pojkvänner också, de är medvetna om hur mamma och pappa är men har det ändå kul när de ses. Det känns inte som att han kommer känna mig helt förrän jag delat med mig av det, det är ändå en så stor del av en själv! Och som du säger, ibland förklarar det varför man beter sig på ett visst sätt. Jag vet bara inte hur jag ska komma in på ämnet, hur jag ska börja berätta och ta upp det. Minns du hur din pojkvän gjorde?


    Oj, det var så längesedan. Kanske kan du fråga lite om hur han hade det hemma som liten? Och att du sen kommer in på hur du har/haft det? Eller så säger du att du måste dela med dig av en sak som tynger dig, det verkar som du är väldigt påverkad av det. Vi satt nog bara i soffan nån kväll och pratade lite, sen gled vi väl in på ämnet på nåt vis. Det jobbiga kommer vara att säga de första orden, sen kommer det bara bli lättare. Bestäm dig någon dag bara att ta upp det, jättejobbigt, men det kommer vara så värt det!
  • Anonym (Solen­)
    Tue 25 Jun 2019 21:20
    #10

    Självklart ska du dela det med din pojkvän om du känner att du vill.

    Jag vet inte hur det är med er andra men min sambo är min själsfrände och Jag berättar allt för honom. Vi har en jättefin relation och han är den jag öppnar mig för och får jättefint stöd.

    Så om du känner att du har en trygghet i honom tycker jag verkligen du ska berätta.

  • Tue 25 Jun 2019 21:25
    #11
    Anonym (Solen) skrev 2019-06-25 21:20:24 följande:

    Självklart ska du dela det med din pojkvän om du känner att du vill.

    Jag vet inte hur det är med er andra men min sambo är min själsfrände och Jag berättar allt för honom. Vi har en jättefin relation och han är den jag öppnar mig för och får jättefint stöd.

    Så om du känner att du har en trygghet i honom tycker jag verkligen du ska berätta.


    åå vad fint att ni har det så! Det är också så jag tänker att jag vill ha det. Han är den enda jag litar på, inte ens mina vänner vill jag berätta för. Vad skönt att kunna dela allt med någon.
  • Anonym (zzzZZ­Z)
    Tue 25 Jun 2019 21:25
    #12

    Varför tror du att din pojkvän skulle dra?

  • Anonym (zzzZZ­Z)
    Tue 25 Jun 2019 21:25
    #12

    Varför tror du att din pojkvän skulle dra?

  • Tue 25 Jun 2019 21:28
    #13
    Anonym (zzzZZZ) skrev 2019-06-25 21:25:35 följande:

    Varför tror du att din pojkvän skulle dra?


    Jag är bara så rädd för att bli lämnad. Jag vet inte varför, det kanske har att göra med min uppväxt. Att mamma alltid tryckt ned mig. Han får mig att må så bra, vi har så kul tillsammans. Och det är så skönt att komma hemifrån och få vara med honom. Är så rädd för att förlora allt som har med honom att göra...

    Jag tror ju dock inte att han skulle dra om jag berättar givetvis, bara att hans bild av mina föräldrar kommer att ändras.
  • Anonym (zzzZZ­Z)
    Tue 25 Jun 2019 21:34
    #14
    healojjj skrev 2019-06-25 21:28:28 följande:
    Jag tror ju dock inte att han skulle dra om jag berättar givetvis, bara att hans bild av mina föräldrar kommer att ändras.
    Vad är hans bild av dina föräldrar
  • Tue 25 Jun 2019 22:22
    #15
    Anonym (zzzZZZ) skrev 2019-06-25 21:34:06 följande:

    Vad är hans bild av dina föräldrar


    Mina föräldrar är jättesköna verkligen, roliga. Mina vänner säger alltid att dom önskar att dom hade mina föräldrar. Vi i familjen har väldigt kul med varandra, vi skämtar mycket osådär. Men han vet inte hur dom är utanför det, att dom hotar med allt. Drar allt till sin fördel, vrider och vänder på ALLT. Att dom alltid står på varandras sida, alltid vi mot dom oavsett vad det gäller. Hur mamma skriker på oss.. det är inte sånt man märker. Nu när mina syskons pojkvänner vet om så kan dom se det, men inte innan.
  • Anonym (Tja)
    Tue 25 Jun 2019 22:55
    #16

    Mitt tips skulle vara att berätta, men inte bara så där utan orsak, och inte allt på en gång. Berätta lite i taget, och på så sätt att det är naturligt att du berättar just den grejen just då. Kolla in hans reaktion. Är han stöttande och frågar upp saker, eller byter han samtalsämne?

    Nu känns allt jättebra, men ni är unga, och ni har känt varandra bara ett halvt år. Om det skulle ta slut, hur mycket vill du att han ska veta om din barndom?

    Konkreta tips på hur du börjar:

    Du är ledsen, han frågar varför, då berättar du bara det som hände just då. Eller, ni ser någon film, läser något, du känner igen dig, då kan du säga t.ex. precis så där brukar min mamma också säga.

Svar på tråden Berätta för mim pojkvän om min familj.