• Anonym (osäker)

Bada med mens i pool - infektionsrisk eller inte?

Förr var det big no när man skulle bada och ha mens. 
    Men vad jag förstår är det inte "öppet" på något vis. 

Dvs kan jag doppa mig i pool och hav i början av mensen, även om jag blöder rikligt? Utan tampong menar jag nu. Iinget man gör i pool självklart då det är ohygieniskt för andra, men är det någon risk för den som gör det - någon infektionsrisk?

• Svar på tråden Bada med mens i pool - infektionsrisk eller inte?
  • Anonym (K)

Tror inte det? Alla jag kände och känner brukade bada med tampong i. Kanske inte så trevligt för andra som ska vistas i samma vatten men pooler brukar inte vara så rena ändå..

• Anonym (osäker)
    Anonym (K) skrev 2019-06-25 14:52:50 följande:

Tror inte det? Alla jag kände och känner brukade bada med tampong i. Kanske inte så trevligt för andra som ska vistas i samma vatten men pooler brukar inte vara så rena ändå..

Jo här med. Förr i skoltiden så hade jag jämt tampong, och man skulle gå upp och byta den så fort man badat klart. 

Men vad jag förstår så finns det ingen risk för infektion, det är liksom inte ett sår eller så. Även om man badar i pool som kan vara smutsigt eller sjö.

Om jag förstått rätt så kan man bada fast man har forsande mens helt utan skydd utan att det ska vara dåligt för en. 

Men är ändå lite osäker :) 

• Anonym (Stina)

Hörde av en (kvinnlig) simmare att vattentrycket hindrar mensen från att komma ut i poolen.

• brallison
    Anonym (osäker) skrev 2019-06-25 14:57:15 följande:

Jo här med. Förr i skoltiden så hade jag jämt tampong, och man skulle gå upp och byta den så fort man badat klart. 

Men vad jag förstår så finns det ingen risk för infektion, det är liksom inte ett sår eller så. Även om man badar i pool som kan vara smutsigt eller sjö.

Om jag förstått rätt så kan man bada fast man har forsande mens helt utan skydd utan att det ska vara dåligt för en. 

Men är ändå lite osäker :) 

Jag skulle tro att om det forsar blod, så kommer allting ut, även alla bakterier och allt som kan komma in, så det borde inte vara nån fara.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-25 14:58:45 följande:

Hörde av en (kvinnlig) simmare att vattentrycket hindrar mensen från att komma ut i poolen.

Men ingen fara för infektion?
  • Anonym (osäker)
    brallison skrev 2019-06-25 15:07:27 följande:
    Jag skulle tro att om det forsar blod, så kommer allting ut, även alla bakterier och allt som kan komma in, så det borde inte vara nån fara.
    Men om det inte forsar då? Vatten kommer in. Är det infektiosrisk då?
  • Anonym (A)

Har nog aldrig hört, eller lyssnat på att det skulle vara fara för infektion att bada med mens.
    Inte hänt mig någonting i alla fall.

• brallison
    Anonym (osäker) skrev 2019-06-25 15:14:12 följande:
    Men om det inte forsar då? Vatten kommer in. Är det infektiosrisk då?
    Inte mer än under alla andra dagar i månaden Som du skrev själv - det är ju inget riktigt sår där inne.
  • cosinus

Jag har badat mycket med mens, men alltid med tampong. 

Byter tampong ofta, aldrig upplevt att det varit nära att liksom blöda igenom. Utom en gång då jag åkte någon galet snabb rutschbana i Spanien och riktigt kände hur det trycktes in vatten vid landningen. Gick direkt på toa och då droppade det rosa vatten trots att tampongen var relativt ny så var den helt indränkt med poolvatten och när det skulle droppa ut blev det givetvis uppblandat och rosa.

Efter det har jag dragit slutsatsen att korsa benen är ett djäkligt bra trick och det kanske inte är värt att åka de allra brutalaste grejorna med tampong men aldrig haft problem vid vanligt badande. Tänk simma, hoppa från kanten och dylikt.

• Långbenopluto
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-25 14:58:45 följande:
    Nä, det stämmer inte.
Svar på tråden Bada med mens i pool - infektionsrisk eller inte?