• Tue 25 Jun 2019 15:06
    267 visningar
    2 svar
    2
    267

    När syns inkomsten?

    Jag har haft aktivitetsersättning sedan 2013 på grund av förhinder så jag inte har kunnat jobba. Nu går ersättningen ut i oktober så jag ska börja ut och jobba, antingen deltid eller heltid. 50% eller 100%. Nu till frågan.

    Jag vill leasa en bil då jag har en gammal idag som jag inte litar fullt ut på, tänkte leasa den efter att jag fått min första lön från jobbet, vilket borde bli i november. Går det att leasa medans man är provanställd i 6 mån? Eller är det bättre att ta ett billån rakt av? Ni som leasar, hur bedömer de? Kollar de inkomsten man har vid köptillfället eller året innan?
    Hur mycket måste man tjäna efter skatt för att få leasa tror ni?


    Dela gärna med er av era erfarenheter! 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-25 15:07
    Kanske ska tillägga att bilen jag kollar på är en Nissan Qashqai som ligger en bra bit över 200K.
  • Svar på tråden När syns inkomsten?
  • Tue 25 Jun 2019 15:09
    #1

    De flesta kreditupplyssningar baseras på förra årets inkomst. Vissa kreditinstitut kan gå med på ett intyg från arbetsplatsen som bevisar att du verkligen arbetar där och får så här mycket i lön. Just gällande billeasing kan inte säga nåt själv dock.

  • Tue 25 Jun 2019 15:17
    #2
    +1

    Nackdelen med billeasing är att du ofta skriver kontrakt på lång tid. Får du inte fast om sex månader eller något annat händer med din inkomst/livssituation kan det bli jobbigt med leasingavgiften.

Svar på tråden När syns inkomsten?