• Anonym (Känslig)

Viktuppgång graviditet - hur mycket väger moderkaka och dylikt?

Hej, jag är gravid med första barnet och är lite konfunderad ang. viktuppgången under graviditeten. Jag har alltid haft en osund relation till mat, men nu under graviditeten har jag släppt på alla mina spärrar vad gäller att räkna kalorier och dylikt, och har istället fokuserat på att äta det jag blir sugen på och att äta ordentligt för barnets skull.

Förra sommaren vägde jag 53,5 kg (165 cm lång) och började till hösten släppa spärrarna och äta mer då jag blev gravid. Den graviditeten slutade dock i missfall, men jag blev sedan gravid igen i januari och är i dagsläget i vecka 26 och väger nu 64,6 kg (om barnmorskans våg stämmer). Jag bifogar en bild med min viktuppgång med start från vecka 8.

Min fråga är nu hur mycket av denna vikt som kan tänkas vara rent fett och hur mycket som är graviditetens vikt? Jag tycker nämligen det är lite konstigt att jag skulle ha gått upp 5,7 kg på en månad dvs sedan i maj. Enligt 1177 och dylikt skall barnet i denna vecka väga + - 800-900 gram, men sedan vet jag ju att moderkaka, livmoder, fostervatten och extra blodmängd ligger på ett par kilo med.. min rädsla är att gå upp 20+ kg under en graviditet och bli jättestor, även fast jag vet att det är vanligt och normalt.

• Svar på tråden Viktuppgång graviditet - hur mycket väger moderkaka och dylikt?
  • Anonym (Strunt)

Man kan inte räkna i termer av fett när man är gravid. Exakt hur mycket varje sak väger vet man aldrig. Man kan nämligen  lägga på sig mycket vätska också och det tappar man på en gång när man fött barn. Och so what om du går upp 20 kg? Du bär ett mirakel inne i dig och det i sig är värt alla extra kilon och all uppoffring! Hjärta Ät, var glad, se fram emot belöningen. När du fött och slutat amma- om du kommer amma- kan du tänka på vikten igen.

• Aamon

Finns inget exakt svar på din fråga utan det är individuellt. Vissa har mycket fostervatten, andra mindre. Vissa större moderkakan, andra mindre.

I v26 hade jag gått upp 9 kg. Total viktuppgång blev 14 kilo. När jag åkte hem från bb 3 dagar efter förlossningen hade jag gått ner 10 kilo av dessa 14.

Hade varit precis lika normalt att jag bara gått ner 5 kilo av totalt 25 kilo. Vikten är trivial i sammanhanget om man går därifrån med ett barn.

En av mina tidigare graviditeter som dog i v14 hade jag gått upp 5 kilo redan då. Hade tydligen ca 0.5 liter fostervatten då. Huruvida det är normalt eller ej vet jag inte.

• mamaleona

Snälla ts, det där låter helt normalt. Lika normalt som att grannen gått upp 5kilo i samma veckor. Sätt inte din energi på att fixera dig vid vikten, njut av graviditeten. Bm säger nog till i slutet om du bör observera kosten mera. Ofta - dom som går upp 20kilo, tappar ofta lättare kilona efter förlossningen. Hälsn en bm

Svar på tråden Viktuppgång graviditet - hur mycket väger moderkaka och dylikt?