Viktuppgång graviditet - hur mycket väger moderkaka och dylikt?
Hej, jag är gravid med första barnet och är lite konfunderad ang. viktuppgången under graviditeten. Jag har alltid haft en osund relation till mat, men nu under graviditeten har jag släppt på alla mina spärrar vad gäller att räkna kalorier och dylikt, och har istället fokuserat på att äta det jag blir sugen på och att äta ordentligt för barnets skull.
Förra sommaren vägde jag 53,5 kg (165 cm lång) och började till hösten släppa spärrarna och äta mer då jag blev gravid. Den graviditeten slutade dock i missfall, men jag blev sedan gravid igen i januari och är i dagsläget i vecka 26 och väger nu 64,6 kg (om barnmorskans våg stämmer). Jag bifogar en bild med min viktuppgång med start från vecka 8.
Min fråga är nu hur mycket av denna vikt som kan tänkas vara rent fett och hur mycket som är graviditetens vikt? Jag tycker nämligen det är lite konstigt att jag skulle ha gått upp 5,7 kg på en månad dvs sedan i maj. Enligt 1177 och dylikt skall barnet i denna vecka väga + - 800-900 gram, men sedan vet jag ju att moderkaka, livmoder, fostervatten och extra blodmängd ligger på ett par kilo med.. min rädsla är att gå upp 20+ kg under en graviditet och bli jättestor, även fast jag vet att det är vanligt och normalt.