• Anonym (Nyfiken på feminism)

Varför tror Du dagens feminism inte fungerar?

Jag tror att det beror på att man inte tar mäns svårigheter på allvar. De måste analyserar grundligt, inte bara avfärdas med *männen får väl sköta sitt* eller vad det kan vara.

• Svar på tråden Varför tror Du dagens feminism inte fungerar?
  • Anonym (man)
    Anonym (Nyfiken på feminism) skrev 2019-06-26 11:18:55 följande:

Jag tror att det beror på att man inte tar mäns svårigheter på allvar. De måste analyserar grundligt, inte bara avfärdas med *männen får väl sköta sitt* eller vad det kan vara.

Vem tar inte männens problem på allvar?
  • Barbro45

Jag tror att männen måste göra samma resa som kvinnorna har gjort. Lära sig se strukturer, lära sig vad som är orsak och vad som ör verkan. Män, som grupp, är i hög grad fångar i de strukturer som skapats.

• Anonym (Feminist)

Vad menar du med "dagens feminism"?

Det är inte så att det bara finns EN sorts feminist, EN sorts feminister och en kamp. Mängder av feminister ser och arbetar exempelvis med mäns problem.

Dock är det så att kvinnor oftast förväntas arbeta med män för att de ska få det bättre, samtidigt som ganska få män är beredda att arbeta med kvinnor för att kvinnor ska få det bättre.

• LFF

Vilken feminism pratar du om? Den som syns och hörs och är väldigt vänstercentrerad (och som i mångt och mycket går ut på att "nu ska männen få veta att de är orsaken till allt ont") eller den som fokuserar på att det ska vara lika villkor för män och kvinnor?

• Dr Nail

Låt mig illustrera. Föreställ dig att du aldrig hört talas om feminism som rörelse. Och så går jag fram till dig och säger yo, vi är ett gäng som dyrkar mens och kroppsbehåring, är avundsjuka i grupp på sexdockor, vill innerst inne vara omtyckta men kan inte, inte ens av varandra.....så, vill du hänga på?

• Anonym (Säkert jättenyfiken)

Så dåligt formulerad frågeställning. Vilken feministisk teori syftar du på? På vilket sätt menar du att den inte fungerar? Och för vilka menar du att den inte fungerar? Vilka svårigheter är det som just män har och som den feministiska teorin du syftar på inte beaktar?

Kvinnor utsätts för våld, våldtäkt, kastas från balkonger, förutsätts ta huvudansvar för hem och barn, får lägre lön för lika arbete, kvinnosjukdomar är inte lika utforskade som mäns sjukdomar, för att nämna några exempel.

Feminismen gynnar även män, genom att traditionellt manliga normer och strukturer blir synliggjorda och ifrågasatta. Men något säger mig att det inte var machoidealet du syftade på..? Vad jag förstår här på FL så är mäns främsta problem att de inte får sex så ofta de vill. Eller var det något annat du hade i åtanke?

Orkar inte med alla obildade inlägg kring feminism här på FL, så sjukt trött på alla okunniga idioter som tror att feminismen är skälet till att de inte får ligga.

Anonym (man) skrev 2019-06-26 11:20:13 följande:

Vem tar inte männens problem på allvar?

Ingen.
    Barbro45 skrev 2019-06-26 11:38:34 följande:

Jag tror att männen måste göra samma resa som kvinnorna har gjort. Lära sig se strukturer, lära sig vad som är orsak och vad som ör verkan. Män, som grupp, är i hög grad fångar i de strukturer som skapats.

Fast det sker inte och frågan hur det ska börja ske.
    Anonym (Feminist) skrev 2019-06-26 11:43:17 följande:

Vad menar du med "dagens feminism"?

Det är inte så att det bara finns EN sorts feminist, EN sorts feminister och en kamp. Mängder av feminister ser och arbetar exempelvis med mäns problem.

Dock är det så att kvinnor oftast förväntas arbeta med män för att de ska få det bättre, samtidigt som ganska få män är beredda att arbeta med kvinnor för att kvinnor ska få det bättre.

Det har konstaterats till ända, men ingen förändring sker, vad beror det på?
    LFF skrev 2019-06-26 11:51:14 följande:

Vilken feminism pratar du om? Den som syns och hörs och är väldigt vänstercentrerad (och som i mångt och mycket går ut på att "nu ska männen få veta att de är orsaken till allt ont") eller den som fokuserar på att det ska vara lika villkor för män och kvinnor?

Du sa det ju själv i o m att den senare knappt syns (utåt sett iaf).
Svar på tråden Varför tror Du dagens feminism inte fungerar?