Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Förbannad!! Förlorat vårdnaden????

Får se om jag förstått detta rätt.

Du har haft minst ett barn placerat i fosterhem och nu har fosterhemmet givits vårdnad om det yngsta barnet?

Jag förutsätter här att det handlar om den så kallade 3-års regeln där man efter 3 år från socialtjänstens sida är skyldiga att utreda om det för barnets bästa föreligger skäl att flytta över vårdnaden till familjehemmet. Det händer ju att vårdnadsförflyttning kan göras innan 3 år gått, men det är sällsynt och jag har svårt att se att det skulle vara förenligt med din uppgift om att du gör framsteg mot att kunna axla din föräldraroll.

När en vårdnadsöverflyttning sker så har man i regel förlorat möjligheten att "få tillbaka" sitt barn, men barnets umgängesrätt och rätt att få veta sitt ursprung kvarstår såklart. Du kan vända dig till socialtjänsten om du är missnöjd med hur umgängesrätt efterlevs, eller till tingsrätten om du är missnöjd med hur umgängesöverenskommelsen ser ut för att få till ett avtal.

• Anonym (...)
    Anonym (Millan) skrev 2019-06-26 14:38:26 följande:

Soc var hemma hos mig för ett tag sen och fråga varför jag inte ansökt om hjälp till min minsta som jag har med min nya man. Sa att jag inte är i behov av den hjälpen.

Men soc begärde ingen utredning på detta barn så konstigt om dom anser att jag är så dålig.

Det kan ju faktiskt vara så att du har blivit en bättre förälder sen dina äldre barn omplacerade eller att eventuella brister från din sida väg upp av att barnet har annan förälder som tillåter barnets behov och att man för just det barnet inte ser någon problematik alls. Man utreder inte enbart på basis av "gamla synder".

Men för att återgå till det yngsta placerade barnet. Förstår du att det efter en viss tid kan vara lämpligt för barnet att permanent få stanna hos de människor som utgjort de primära anknytningspersonerna under lång tid eftersom anknytning i vissa fall trumfar blodsband? Detta för att ge barnet trygghet. I såna här fall handlar det ofta om barn som placerade som mycket unga och som varit placerade längre än de levt med sina biologiska föräldrar. Jag känner med dig, men inser samtidigt att det såklart finns en bakgrund här jag inte känner till. Din bästa chans att få behålla en relation till barnet är att etablera ett väl fungerande umgänge i samarbete med de nya vårdnadshavarna. Om de missköter barnet gäller samma regler som för alla andra vårdnadshavare och du kan orosanmäla.
Svar på tråden Förbannad!! Förlorat vårdnaden????