• Noraaa­aa
    Wed 26 Jun 2019 21:03
    1026 visningar
    24 svar
    24
    1026

    Svårt att bli gravid

    lyckades inte bli gravid under ett och ett halvt år. Under fertilitetsutredning upptäcktes att jag har hypotyreos. Efter att jag börjat medicinera med levaxin har jag blivit gravid två gånger. Första graviditeten slutade i missfall i V5, andra graviditeten missed abortion som upptäcktes v11, men då hade graviditeten avstannat i v6.

    Sedan dess har jag inte lyckats bli gravid, det är ca 4 månader sedan sista missfallet. Har ni tips på kosttillskott jag kan testa dels för att bli gravid, men även för att kunna behålla graviditeten ?

    Har testat progesterall kräm under graviditeterna men fått missfall ändå..

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid
  • Fri 28 Jun 2019 07:29
    #11
    Noraaaaa skrev 2019-06-27 22:31:51 följande:

    När börjar man med albyl minor? När man fått plus på stickan? Kan det vara skadligt ?


    Du kan börja när du fått plus. Det är bara skadligt om du är allergisk mot innehållet i tabletten.

    Blir du gravid och börjar med barnalbyl (Albyl Minor) så måste du sluta med den senast i v.36 i graviditeten.

    Lycka till !
  • Fri 28 Jun 2019 08:10
    #12

    Trådstartaren- Jag kan också rekommendera att du redan nu börjar äta Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen. Min läkare i Aten rekommenderar alla kvinnor som är gravida eller vill bli det, att ta dessa 3 varje dag..

    Om det ändå inte funkar med Albyl Minor så är du varmt välkommen till Atentråden här på Familjeliv. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

  • Fri 28 Jun 2019 08:18
    #13
    +1

    Trådstartaren- Om du kontaktar en privat gyn så försök se till att din man får göra Spermieanalys med Morfologi. OBS ! Måste vara med Morfologi. Det är viktigaste delen. Då tittar man på hur många spermier som har för litet huvud, för kort svans etc. Det räcker INTE att endast mäta spermiemängd och antal rörliga ! Orsaken till missfall kan vara många, men en av dem är onormala spermier. Då blir man fortfarande gravid men det blir missfall.

    Kolla också upp dina Sköldkörtelvärden. TSH ska ligga under 1.0. Samt dina Prolaktinvärden.

    Får du inte hjälp med provtagning så kan man köpa Blodprovsremisser själv via Werlabs.se och Blodkollen.se

  • Fri 28 Jun 2019 08:24
    #14

    Om du bestämmer dig för att vända dig utomlands så börja med att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten.

    Man ksman nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne kan de försvåra för embryot när det försöker fästa och då kan det bli minus eller missfall.

    Om baciller hittas, så får både du och mannen varsitt Antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt Apotek.

    BÅDA måste behandlas samtidigt och lika länge, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    Googla på ivfSerum infection screening för mer info. Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300 euro.

  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 10:35
    #15

    Tack snälla du för alla bra tips!!!

    Vad säger du om progedteronkräm? Jag har smörjt med en progedteronkräm båda gångerna jag varit gravid. Har inte hjälpt..

    har haft problem med bruna flytningar under båda graviditeterna, och båda har alltså slutat med missfall/ma..

  • Fri 28 Jun 2019 10:56
    #16
    UndrandeSökare skrev 2019-06-28 07:29:27 följande:

    Du kan börja när du fått plus. Det är bara skadligt om du är allergisk mot innehållet i tabletten.

    Blir du gravid och börjar med barnalbyl (Albyl Minor) så måste du sluta med den senast i v.36 i graviditeten.

    Lycka till !


    En liten fråga! Kan man köra albyl när man satt in ägg under ivf, om man inte haft några missfall men Heller aldrig lyckats bli gravid. Genomgått 1 ivf o ska snart börja andra. Kan man då testa albyl även fast det inte har med missfall att göra? Vill bara testa något nytt - kanske det hjälper ändå!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Fri 28 Jun 2019 10:58
    #17
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 10:35:08 följande:

    Tack snälla du för alla bra tips!!!

    Vad säger du om progedteronkräm? Jag har smörjt med en progedteronkräm båda gångerna jag varit gravid. Har inte hjälpt..

    har haft problem med bruna flytningar under båda graviditeterna, och båda har alltså slutat med missfall/ma..


    Progesteronkräm är ok, men det är svagare än Lutinus(progesteronvagitorier). Så det är bättre om du får en privat gyn att skriva ut ett recept på Lutinus åt dig. Får du även den privata gyn att skriva ut Trombyl 75mg (samma verksamma ämne som barnalbyl), så behöver du inte köpa barnalbyl och hålla på med att dela på tabletterna.

    För några få kvinnor kan dessa 2 räcka, men oftast hjälper det inte bara med progesteron och Trpmbyl/barnalbyl utan det behövs mer saker.

    Bruna flytningar som man får är ofta gammalt blod.

    Det är ok så länge det är brunt, men blir det rött eller man får ont, är det ofta tecken på att missfall är på gång.
  • Fri 28 Jun 2019 11:02
    #18
    Jooosen skrev 2019-06-28 10:56:46 följande:

    En liten fråga! Kan man köra albyl när man satt in ägg under ivf, om man inte haft några missfall men Heller aldrig lyckats bli gravid. Genomgått 1 ivf o ska snart börja andra. Kan man då testa albyl även fast det inte har med missfall att göra? Vill bara testa något nytt - kanske det hjälper ändå!


    Javisst det kan du göra, börja då med en fjärdedels Albyl Minor 250mg (du måste komma under 100mg), börja samma kväll som insättningen och ta varje dag tills testdagen. Blir det minus, sluta direkt. Blir det plus fortsätt till v.36.

    Om du inte blir gravid överhuvudtaget, försök få din läkare att skriva ut Trombyl OCH Prednisolon åt dig.
  • Fri 28 Jun 2019 11:07
    #19
    Jooosen skrev 2019-06-28 10:56:46 följande:

    En liten fråga! Kan man köra albyl när man satt in ägg under ivf, om man inte haft några missfall men Heller aldrig lyckats bli gravid. Genomgått 1 ivf o ska snart börja andra. Kan man då testa albyl även fast det inte har med missfall att göra? Vill bara testa något nytt - kanske det hjälper ändå!


    Ytterligare tips kan du hitta på www.fertilitetsguiden.com

    Samt i boken "is your body babyfriendly". Av Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 300kr. Jättebra bok ! Köp den och läs. Den förklarar mycket om varför kvinnor inte blir gravida eller får missfall.
  • Fri 28 Jun 2019 11:08
    #20
    UndrandeSökare skrev 2019-06-28 11:02:31 följande:

    Javisst det kan du göra, börja då med en fjärdedels Albyl Minor 250mg (du måste komma under 100mg), börja samma kväll som insättningen och ta varje dag tills testdagen. Blir det minus, sluta direkt. Blir det plus fortsätt till v.36.

    Om du inte blir gravid överhuvudtaget, försök få din läkare att skriva ut Trombyl OCH Prednisolon åt dig.


    Tack för svar. Kommer testa albyl nästa insättning. Vi har fått så pass bra resultat så jag kommer få exakt samma behandling som förra gången... så känns ändå bättre att kunna göra NÅGOT annorlunda..
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Fri 28 Jun 2019 11:42
    #21
    Jooosen skrev 2019-06-28 11:08:14 följande:

    Tack för svar. Kommer testa albyl nästa insättning. Vi har fått så pass bra resultat så jag kommer få exakt samma behandling som förra gången... så känns ändå bättre att kunna göra NÅGOT annorlunda..


    Tyvärr hjälper det oftast INTE att bara fortsätta göra upprepade försök med samma medicinering. Men svenska läkare är väldigt okunniga. Utomlands har de kommit mycket längre.

    Orsaken till att man inte blir gravid kan tex vara infektion i livmodern, det kan man ha utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Gör då ivfSerums Mensblodtest (se mer info ovan itråden).

    Orsaken kan också vara tex död vävnad i livmodern (då behövs hysto för att ta bort sådant först).

    Sen kan det också vara Sköldkörteln (kolla så ditt TSHvärde ligger under 1.0)

    Sen kan det vara koagulationsproblem (behandlas med Tromyl och Fragmin)

    Sen kan det även vara kvinnans immunförsvar som gör att man ej bli gravid (då behöver man prednisolontabletter och intralipiddropp).

    Så det kan finnas en eller flera orsaker till varför man inte blir gravid.

    Om det inte funkar med Barnalbyl, så köp "is your body babyfriendly" boken och läs den och kom till Atentråden så kan jag och de andra där hjälpa dig vidare.

    Alla mediciner vi använder kan köpas receptfritt på Apotek i Grekland och även andra länder. För mer info se Atentråden.
  • Fri 28 Jun 2019 22:48
    #22
    UndrandeSökare skrev 2019-06-28 11:42:59 följande:

    Tyvärr hjälper det oftast INTE att bara fortsätta göra upprepade försök med samma medicinering. Men svenska läkare är väldigt okunniga. Utomlands har de kommit mycket längre.

    Orsaken till att man inte blir gravid kan tex vara infektion i livmodern, det kan man ha utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Gör då ivfSerums Mensblodtest (se mer info ovan itråden).

    Orsaken kan också vara tex död vävnad i livmodern (då behövs hysto för att ta bort sådant först).

    Sen kan det också vara Sköldkörteln (kolla så ditt TSHvärde ligger under 1.0)

    Sen kan det vara koagulationsproblem (behandlas med Tromyl och Fragmin)

    Sen kan det även vara kvinnans immunförsvar som gör att man ej bli gravid (då behöver man prednisolontabletter och intralipiddropp).

    Så det kan finnas en eller flera orsaker till varför man inte blir gravid.

    Om det inte funkar med Barnalbyl, så köp "is your body babyfriendly" boken och läs den och kom till Atentråden så kan jag och de andra där hjälpa dig vidare.

    Alla mediciner vi använder kan köpas receptfritt på Apotek i Grekland och även andra länder. För mer info se Atentråden.


    Oj det låter ju inte bra. Hann redan få ut papper inför andra ivf men vi tog en paus på några månader innan vi är redo nu igen. Jag ringde o ifrågasatte att ja får samma dos osv. Tydligen tycker dom att vi fått så pass bra resultat på ivf 1 att vi får samma nu... ska köra albyl iallafall så man ändå gör NÅGOT!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Noraaa­aa
    Fri 28 Jun 2019 23:49
    #23
    UndrandeSökare skrev 2019-06-28 08:10:21 följande:

    Trådstartaren- Jag kan också rekommendera att du redan nu börjar äta Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen. Min läkare i Aten rekommenderar alla kvinnor som är gravida eller vill bli det, att ta dessa 3 varje dag..

    Om det ändå inte funkar med Albyl Minor så är du varmt välkommen till Atentråden här på Familjeliv. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".


    Vilken dos d-vitamin rekommenderas?
  • Sat 29 Jun 2019 08:40
    #24
    Noraaaaa skrev 2019-06-28 23:49:01 följande:

    Vilken dos d-vitamin rekommenderas?


    Olika läkare verkar ordinera olika doser, men jag kan berätta vad jag använder.

    Vanlig dos Folsyra är 500mikrogram (säljs receptfritt på Apoteket AB i rund burk med grönt lock).

    Det finns också Folsyra 1mg och 5mg på recept.

    Jag har en mutation som heter MTHFR (utredning gjord hos Dr Gorgy i London) har man den så tar man upp Folsyra dåligt. Så jag äter Folsyra 5mg dagligen.

    Omega3 tar jag 1 kapsel dagligen av Eskimo 3 Pure

    D-vitamin använder jag 50mikrogram dagligen, men jag vet att vissa kvinnor använder så höga doser som 5000ie. Men jag tål inte så höga doser D-vitamin, så jag nöjer mig med 50mikrogram.

    Man kan ta blodprov och mäta sin nuvarande D-vitaminnivå om man vill genom tex Werlabs.se och Blodkollen.se
Svar på tråden Svårt att bli gravid