• Sinv

    Vilken bank ska jag välja?

    Min bank är en lokal sparbank och är väldigt nöjd med banken men vid ett tillfälle behövde jag hjälp omedelbart, och vände mig då till Swedbanks kontor men eftersom jag är kund hos en helt fristående sparbank kunde inte Swedbank hjälpa mig. Jag är nöjd med banken, och har haft banken i 1 års tid men det är först nu jag behövde vända mig till ett kontor för hjälp samma dag som insåg att det inte är så bra att ha sin bank i en liten stad två timmar bort. Jag tänker att det finns stora fördelar med stora bankerna som Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB eftersom dessa har kontor i nästan varje stad. Vilken av Swedbank, Handelsbanken eller SEB borde jag välja? Jag har tidigare haft Nordea men var väldigt missnöjd och kundbemötandet jag fick utstå var så illa att jag var nära att anmäla personen jag pratade med på det bankkontoret, så efter den händelsen vill jag inte gynna Nordea på något sätt. Jag har inga lån, aktier eller fonder utan vill bara öppna ett privatkonto och ett sparkonto. Det är viktigt att internetbanken/appen är smidig och bra. Kundbemötande är självklart viktigt också.

    Så, Swedbank, SEB eller Handelsbanken?

  • Svar på tråden Vilken bank ska jag välja?
  • snedtak

    SEB eller Handelsbanken skulle jag säga, för bra internetbank och app.
    Du kan ju också titta på vilka banker som har kontor nära dig, och så kanske Danske Bank eller Länsförsäkringar är två alternativ.

  • Anonym (Sebbes Tax)

    Ett fysiskt bankkontor hyfsat nära är praktiskt någon gång ibland. Telefontjänst likaså.

  • Sinv
    snedtak skrev 2019-06-27 17:50:04 följande:

    SEB eller Handelsbanken skulle jag säga, för bra internetbank och app.
    Du kan ju också titta på vilka banker som har kontor nära dig, och så kanske Danske Bank eller Länsförsäkringar är två alternativ.


    Jag bor i centrum så de flesta bankerna är gångavstånd, bor även i en relativt stor stad. Handelsbanken är allra närmast och den jag tänkte på först men lite krångligt att man inte kan bli kund online med bank-id utan måste boka möte för att bli kund där. Handelsbanken verkar ha absolut längst öppettider vad gäller bankkontoren här, men har ingen erfarenhet av banken så. Jag har dock bara hört gott om både Handelsbanken och SEB. Danske bank ligger också nära men en vän har den banken och haft väldigt mycket strul så är något skeptisk. Jag har hört väldigt mycket gott om länsförsäkringars bank men har haft det försäkringsbolaget gällande andra ting och har inte blivit bra behandlad när det varit problem så undviker nog att gynna dem av samma skäl som jag inte vill gynna Nordea.
  • Anonym (Sebbes Tax)
    Sinv skrev 2019-06-27 18:45:53 följande:
    Jag bor i centrum så de flesta bankerna är gångavstånd, bor även i en relativt stor stad. Handelsbanken är allra närmast och den jag tänkte på först men lite krångligt att man inte kan bli kund online med bank-id utan måste boka möte för att bli kund där. Handelsbanken verkar ha absolut längst öppettider vad gäller bankkontoren här, men har ingen erfarenhet av banken så. Jag har dock bara hört gott om både Handelsbanken och SEB. Danske bank ligger också nära men en vän har den banken och haft väldigt mycket strul så är något skeptisk. Jag har hört väldigt mycket gott om länsförsäkringars bank men har haft det försäkringsbolaget gällande andra ting och har inte blivit bra behandlad när det varit problem så undviker nog att gynna dem av samma skäl som jag inte vill gynna Nordea.
    Då återstår Handelsbanken och SEB.

    Jag har SEB. Bra internetbank. Inte så bra bostadsräntor.
  • Sinv
    Anonym (Sebbes Tax) skrev 2019-06-27 18:54:36 följande:
    Då återstår Handelsbanken och SEB.

    Jag har SEB. Bra internetbank. Inte så bra bostadsräntor.
    Jag såg nu att Handelsbanken inte tar ut några avgifter för sina kort om man är 26 år eller yngre, och de verkar vara ensamma om detta så detta är fördelaktigt. Jag skulle därmed ha mitt konto där avgiftsfritt i 5 år, då jag är 21 nu. Det får bli att ringa Handelsbanken imorgon, och boka in ett möte. Eftersom jag bara ska ha ett vanligt privatkonto och ett sparkonto så tänker jag att jag inte behöver lägga ner så mycket tid på att jämföra bankerna. Internetbanken/appen är det viktigaste. Jag tycker appen är bra för Sparbanken/Swedbank men internetbanken är lite krånglig när man måste gå in på den.
  • Sinv
    Anonym (Sebbes Tax) skrev 2019-06-27 18:54:36 följande:
    Då återstår Handelsbanken och SEB.

    Jag har SEB. Bra internetbank. Inte så bra bostadsräntor.
    Det står att man måste ta med sig giltig legitimation, vilket i och för sig är rimligt. Jag har nyligen bytt efternamn, och behöver därför ett nytt körkort men har inte fått hem papper än för att gå och ta foto. Jag tänker dock att det förra körkortet, personbevis + beslut om namnbyte borde räcka. Jag hoppas det i alla fall för det verkar som min bank har gått i konkurs, nästan lite komiskt att det händer precis när jag ska byta bank. Jag får fråga helt enkelt när jag ringer Handelsbanken imorgon.
  • Bagar Bengtsson

    Om du inte vill gynna Nordea så ska du välja Nordea. En kund som inte har vare sig lån, fonder eller andra saker som ger banken inkomster är ingen bra kund för banken. Du ger mao inga intäkter för banken, bara utgifter.


    Det du gör nu är ju att du gynnar de banker du inte väljer...


    Handelsbanken är en bank som har flest kontanta kontor- de andra har knappt några kvar.

  • Sinv
    Bagar Bengtsson skrev 2019-06-27 20:03:17 följande:

    Om du inte vill gynna Nordea så ska du välja Nordea. En kund som inte har vare sig lån, fonder eller andra saker som ger banken inkomster är ingen bra kund för banken. Du ger mao inga intäkter för banken, bara utgifter.


    Det du gör nu är ju att du gynnar de banker du inte väljer...


    Handelsbanken är en bank som har flest kontanta kontor- de andra har knappt några kvar.


    Jag vill köpa en bostadsrätt framöver när jag har sparat ihop till kontantinsatsen så tänker långsiktigt vad gäller att gynna banken. Menade mer att jag inte vill ha med banken (Nordea) att göra någonting mer eftersom den personens bemötande har präglat mitt intryck av banken. 

    Det är möjligt att jag inte gynnar den banken jag väljer just nu men, skulle helst se att jag kan vara kund i banken under lång tid framöver och hoppas på att kunna köpa en bostadsrätt om några år.
  • Kverulant67

    Jag har haft SEB i många år och varit nöjd!
    Dock har jag lån i annan bank pga att räntan där är så mycket lägre.

  • brallison

    Vi haft SEB först tills vår kontaktperson har gått i pension och ingen ny blev tillsatt - man var tvungen att kontakta gemensamma kundtjänsten där man aldrig fått hjälp. Vi bytte till Swedbank (då den också var den finansierande banken för vår nybyggda lägenhet, så valet var enkelt). Haft en kontaktperson där också och vi varit nöjda flera år. Men han har flyttat till ett annat kontor (och avdelning), så kontakten försvann och vi igen kunde inte få hjälpen då vi behövde det. Nu har vi bytt till Danske bank, som faktiskt förklarade för oss att de stora bankerna har bytt profilering - de föredrar stora företagskunden framför privata personer (det har i ofs förklarat behandlingen som vi fått), däremot Danske bank som är lite mindre satsar fortarande på privata sektorn. Vi hade haft dem i nästan 2 år nu och är väldigt nöjda. Det mesta supporten man får är Internetbank eller telefon och då får man svaret inom ett dygn.

  • Kvarna
    brallison skrev 2019-07-04 14:58:53 följande:

    Vi haft SEB först tills vår kontaktperson har gått i pension och ingen ny blev tillsatt - man var tvungen att kontakta gemensamma kundtjänsten där man aldrig fått hjälp. Vi bytte till Swedbank (då den också var den finansierande banken för vår nybyggda lägenhet, så valet var enkelt). Haft en kontaktperson där också och vi varit nöjda flera år. Men han har flyttat till ett annat kontor (och avdelning), så kontakten försvann och vi igen kunde inte få hjälpen då vi behövde det. Nu har vi bytt till Danske bank, som faktiskt förklarade för oss att de stora bankerna har bytt profilering - de föredrar stora företagskunden framför privata personer (det har i ofs förklarat behandlingen som vi fått), däremot Danske bank som är lite mindre satsar fortarande på privata sektorn. Vi hade haft dem i nästan 2 år nu och är väldigt nöjda. Det mesta supporten man får är Internetbank eller telefon och då får man svaret inom ett dygn.


    Jag har också Danske Bank och tycker dom är bra men måste påpeka att Danske Bank inte är mindre. Danske Bank är topp 20 av dom största bankerna i Europa och större än exempelvis Swedbank.

    Hursomhelst det bästa med Danske Bank är att dom har låga räntor, bra support och det går snabbt om man har ärenden.
  • Anonym (liz)

    Nöjd med Länsförsäkringar, bra rabatt på försäkringar och än så länge snabb och tillmötesgående personal.

  • Sinv

    Det blev SEB och jag känner mig nöjd med valet. Internetbanken och appen är så mycket bättre än swedbanks(och sparbankerna).

  • Anonym (NN)

    Handelsbanken.

    De har haft högst kundnöjdhet varje år sedan mätningarna startade 1989, dvs för 30 år sedan. Dessutom är det den en av världens mest stabila banker.

Svar på tråden Vilken bank ska jag välja?