• Thu 27 Jun 2019 21:15
    397 visningar
    8 svar
    8
    397

    Kan man ha foglossning så tidigt?

    Hej! Är nu gravid i vecka 13 med andra barnet.

    Med sonen hade jag liiite vad jag tror var foglossning typ någon vecka innan han kom :)

    Nu idag började jag få ont vid en kort promenad ute. Svårt att förklara var.. men känns inte som fogarna sitter där??

    Typ vid musbenet.. lite till vänster precis där könshåret typ börjar växa. När man trycker där känns ju allt mjukt osådär.. så har man fogar där?

    Eller kan det vara äggstock och värt att ringa och fråga om imorgon? :) gör inte ont när jag sitter stilla. Bara när jag går.

  • Svar på tråden Kan man ha foglossning så tidigt?
  • Thu 27 Jun 2019 21:18
    #1

    Kan inte svara på om det är bäckensmärta du har men ja, man kan ha/få det så tidigt. Det fick jag när jag väntade sonen. Senare i graviditeten gick jag till en sjukgymnast för att få hjälp. Får jag samma problem om jag blir gravid igen kommer jag att söka hjälp tidigare.

  • Thu 27 Jun 2019 22:00
    #2

    Det kan vara ligamenten.

  • Anonym (Japp)
    Fri 28 Jun 2019 13:44
    #3


    Bäckensmärta kan sitta över blygdbenet, ljumskarna, höftlederna, skinorna och stråla ut lite här och var. Bäckenet kan helt enkelt ge smärta lite överallt, och om det kom i samband/efter att du varit ute o gått så är det möjligt att det är det! :)
  • Sat 29 Jun 2019 13:55
    #4

    Kan mycket väl vara foglossning. Jag blev sjukskriven på heltid fram till förlossningen från v 13 pga grav foglossning.

  • Anonym (Ajaj)
    Sat 29 Jun 2019 14:03
    #5

    Ja, man kan ha foglossning tidigt. Med andra barnet var det ett av mina tidigaste grav.symptom. Typ efter bara några dagar.

    Om det skulle vara foglossning du har så tänk på att inte göra saker som du får ont av. För de flesta går foglossning över inom några veckor efter förlossningen, men inte för alla. Så det gäller att vara rädd om sig.

    Hälsar en som pga foglossning inte kunnat bära, springa, skutta och klättra med sina barn.

  • Sat 29 Jun 2019 17:48
    #6

    fick min foglossning redan i v.10, har bara blivit värre för varje vecka, knappt så man själv kommer ur sängen, utan sambon får hjälpa mig upp. Så glad att det bara är 11 dagar kvar till BF, håller tummarna att hon kommer ut nu i dagarna :)

  • Anonym (v 22)
    Mon 12 Aug 2019 21:27
    #7

    Hej!

    Jag har också ont där nere, typ i nivå med underlivet fast det inte är något där som gör ont när man känner där - tror absolut det är foglossning, för det kommer mer när jag är uppe mycket, och blir värre på kvällen, fast det kan kännas hela dagen till och från. Om jag sitter på huk eller drar i något gör det också ont. Har hållit på några veckor nu, fast först fattade jag inte var det var, trodde det var urinvägsinfektion, men det hade jag inte. Hade aldrig dessa besvär med förra graviditeten, suck, det är verkligen inte roligt att ha ont mer eller mindre hela dagen, för att inte tala om kvällen! Jag har bokat tid hos sjukgymnast till nästa vecka nu, hoppas hon kan hjälpa mig på något sätt, ska ju finnas höftbälten. Sedan har jag slutat gå långa promenader, tar många vilopauser hemma och försöker tänka på hållningen (inte svanka) och att knipträna mycket samt att jag har minskat på kakor/chips etc, vill inte gå upp överdrivet mycket i vikt, känns som att det bara skulle bli ännu värre då. Jag har också dialog med mitt jobb om vad som funkar där, kommer sluta med lyft och att köra tunga apparater till en början, antagligen blir det mer och mer kontorsarbete framöver (har höj- och sänkbart skrivbord, så kan variera ställning lite).

    Någon som har andra tips?

  • Anonym (Ajaj)
    Mon 12 Aug 2019 22:39
    #8
    Anonym (v 22) skrev 2019-08-12 21:27:50 följande:

    Hej!

    Jag har också ont där nere, typ i nivå med underlivet fast det inte är något där som gör ont när man känner där - tror absolut det är foglossning, för det kommer mer när jag är uppe mycket, och blir värre på kvällen, fast det kan kännas hela dagen till och från. Om jag sitter på huk eller drar i något gör det också ont. Har hållit på några veckor nu, fast först fattade jag inte var det var, trodde det var urinvägsinfektion, men det hade jag inte. Hade aldrig dessa besvär med förra graviditeten, suck, det är verkligen inte roligt att ha ont mer eller mindre hela dagen, för att inte tala om kvällen! Jag har bokat tid hos sjukgymnast till nästa vecka nu, hoppas hon kan hjälpa mig på något sätt, ska ju finnas höftbälten. Sedan har jag slutat gå långa promenader, tar många vilopauser hemma och försöker tänka på hållningen (inte svanka) och att knipträna mycket samt att jag har minskat på kakor/chips etc, vill inte gå upp överdrivet mycket i vikt, känns som att det bara skulle bli ännu värre då. Jag har också dialog med mitt jobb om vad som funkar där, kommer sluta med lyft och att köra tunga apparater till en början, antagligen blir det mer och mer kontorsarbete framöver (har höj- och sänkbart skrivbord, så kan variera ställning lite).

    Någon som har andra tips?


    Samma tips som tidigare :) - gör inget som du får ont av, även om smärtan inte kommer förrän på kvällen. Jag kunde cykla, men inte gå. Absolut inga trappor. Vanliga bentag i bröstsim kan göra jätteont. Benspark vid crawl gick bättre. Vada inte i vatten.

    Var aktsam med övningarna du kanske får av sjukgymnasten! De jag fick var ALLDELES för tunga. Som tur var orkade jag inte göra dem (var sjukt trött under graviditeten!) för de hade gjort mer skada än nytta, vet jag idag.

    Var rädd om dig. Min yngsta fyller snart sex år och jag har fortfarande ont. Det är ovanligt, men det händer.

    Kör inte kundvagn eller barnvagn, använd automatiska dörröppnare, undvik att stå och jobba framåtlutad om du märker att det gör skillnad (som när man står vid en köksbänk och lagar mat). Sitt på en plastpåse om det gör ont när du kliver i och ur bilen. Du kan vända dig genom att glida på plasten. Sov på sidan med en kudde mellan knäna. Sidenpyjamas i sidenlakan gör att du lättare kan röra dig i och ta dig ur sängen. Jag liksom rullade ur sängen när det var som värst, minns jag. Sitt inte med benen i kors.

    Sköt om dig!
Svar på tråden Kan man ha foglossning så tidigt?