• KlantSmurfen

    Förälder med personlighetsstörning?

    AndreaBD skrev 2019-06-28 10:30:43 följande:

    Jag brukar inte skriva något helt annat i titeln än vad som står i inlägget, men okej...

    Och jag säger, personlighetsstörning - mycket möjligt. Autism - nej. Personer inom autism-spektrum brukar inte vara ute efter uppmärksamhet eller anser sig ha rätt till privilegier. De bara utgår ifrån sig själva för att de inte förstår så bra hur andra fungerar. De brukar ha förståelse för andra, om de förstår. Det är förståelsen som är problemet. 

    Det du beskriver är en person som har tillräckligt med social kompetens för att kunna jävlas med andra. Den extrema otåligheten får mig att tänka på att det mycket väl kan finnas ADHD i grunden. 


    Du har nog rätt när det handlar om ASD men det går ju inte att utgå ifrån det som är typiskt för ASD för att utesluta ASD. Om någon med ASD har svårt att anpassa sig kan de försöka överkompensera med arrogans och då handlar det ju inte bara om svårigheter att förstå andra, de vill inte förstå och får ju då svårare att förstå andra och hur de uppfattas av andra.

    Har de svårt att anpassa sig när de är små p.g.a väldigt oförstående föräldrar är det det då inte större större risk att de utvecklar narcissistiska försvarsmekanismer? Eftersom de kan ha svårt att förstå hur andra uppfattar dem är de ju inte så smidiga som de tror och det kan verka som att de lever i sin egna lilla värld. ASD kan feldiagnostiseras som NPD, BPD, bipolär.

    "Det du beskriver är en person som har tillräckligt med social kompetens för att kunna jävlas med andra"
    Behöver man ha social kompetens för att jävlas med andra?
    Personality and Self--Insight in Individuals with Autism Spectrum Disorder

    Whereas cognitive and motivational factors have been invoked to explain self-enhancement in TD individuals (Schriber & Robins, 2012), it is not clear that the same processes account for self-enhancement in individuals with ASD. For example, in TD individuals, narcissism is strongly associated with the tendency to self-enhance (e.g., John & Robins, 1994). Could it be that individuals with ASD are more narcissistic than TD individuals?

    Without using the term "narcissistic,? Attwood (2007) suggested that individuals with ASD, especially those with superior intellectual abilities, (1) may overcompensate for feelings of inadequacy in social situations by becoming "arrogant and egocentric? (p. 20); (2) "have considerable difficulty acknowledging that they have made a mistake? can be hypersensitive to any suggestion of criticism, yet overly critical of others, including teachers, parents or authority figures? (p. 21); and (3) turn "a lack of ability in social play with peers and in interactions with adults [into] behaviors to achieve dominance and control? (p. 26). Frith and colleagues similarly call attention to a certain self-absorption intrinsic to ASD, terming it naïve egocentrism (Frith & de Vignemont, 2005). When the low Agreeableness that characterizes individuals with ASD is thrown into the mix, these individuals might have the makings of a narcissist. However, no studies to date have examined a link between autism and narcissism. Only one exploratory study, Abell and Hare (2005), nods at the issue with observations of elevated levels of grandiose and persecutory delusions in a sample of adult males with Asperger's. Thus, evaluating narcissism in ASD in future studies could be one way to unpack the positivity bias seen in the present research.

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4122539/
    The overlap between autistic spectrum conditions and borderline personality disorder

    Recent research is focusing on the possible under-diagnosis or mis-diagnosis of ASC in females [40,41], on the assumption that females may experience greater societal pressure to conform and be part of a peer group and so are more motivated to learn how to hide their autism (so-called "camouflaging?) and thereby go "under the radar? of clinicians or school psychologists, by "pretending to be normal? [42]. This may lead to them either receiving their ASC diagnosis far later than males, and/or being diagnosed with other conditions (anorexia, depression, anxiety, or BPD) because clinicians are not looking for how ASC may present itself differently in females

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5590952/

  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-06-29 11:03:42 följande:
    Jo, jag vet att det egentligen krävs mer för att kunna utesluta det. Det finns även psykopater och narcissister som har lite ASD med i bilden, även kriminella såna. Jag tycker bara att det vore trist om man svartmålar just autism-gruppen, eftersom de i regel är snarare hjälplösa och omedvetna om saker och ting. Om folk är elaka, så brukar det finnas personlighetsstörningar med i bilden. Och någonstans kan man ju inte jävlas på det sättet med folk om man inte förstår hur folk fungerar. Visserligen kan även folk med ASD jävlas, men då brukar det vara snarare genom att vara tjatig och göra något som irriterar folk t.ex. I alla fall har de ju sämre social kompetens och kan därför inte jävlas lite utstuderat.
    Man blir inte ett arsle av ASD men det betyder ju inte att någon med ASD inte kan vara ett arsle.

    "Och någonstans kan man ju inte jävlas på det sättet med folk om man inte förstår hur folk fungerar."
    Det kan vara väldigt svårt att manipulera andra om man har svårt att sätta sig in i hur de tänker men det utesluter inte att man försöker eller gör saker för att jävlas.
    AndreaBD skrev 2019-06-29 10:56:51 följande:
    Det är inte ofta att de har självinsikt, men han har verkligen koll på narcissism. Sedan är det inte säkert att han verkligen har det själv. En läkare har ju testat honom någon gång och kom fram till att han snarare har antisocial personlighetsstörning. 
    3:34-5:20




  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-06-29 23:54:34 följande:
    Det är klart. Men det är ju det jag säger också. Ingen diagnos i sig innebär att personen skulle vara elak mot andra. Förutom kanske anti-social personlighetsstörning.
    Jag går försöka förklara bättre.
    Man blir inte arrogant av ASD men man kan ha ASD och vara arrogant.
    Man blir inte narcissistisk av ASD men man kan ha ASD och vara narcissistisk.

    Hon skyller ofta sin brutala ärlighet på den, och kallar diagnosen sin superkraft
    Jag är helt övertygad om att arrogans men hon är antagligen inte medveten om hur uppenbart det är. Ibland är det oundvikligt att förstå hur man uppfattas av andra, medan någon med ASD måste träna på det hur blir det då om de också är arroganta?

    Att barn skärper till sej när de varit dumma/egoistiska beror ju inte enbart på moral, empati och att omgivningen reagerar negativt, de tänker ju också på hur andra ser på dem. Hur blir det om man har ASD och inte vill förstå?

    TS mamma verkar vara helt socialt inkompetent. Ursäkterna är uppenbara. Hon försöker lura folk men det är ingen som går på det, det är väl ändå tanken som räknas?

    ASD ökar risken för alexitymi vilket kan ge sämre förmåga till kognitiv empati, kan bli oempatisk och ha dålig affektreglering. Empatibristen beror ju inte på ASD.
    Någon med ASD kan också vara emotionellt ömtålig, speciellt i tonåren. "anger rumination" har också associerats med ASD.

    Jag tror inte Vaknin menar NPD när han säger become narcissist...narcissism is about escaping reality eftersom det verkar som att NPD måste utvecklats före 6 år för att det ska bli fullt utvecklad personlighetsstörning. Jag tror han menar narcissistisk personlighet p.g.a narcissistiska försvarsmekanismer och de kan komma senare i livet, stora svårigheter i tonåren, missbruk, trauma, depressioner, mm. Man behöver inte ha någon personlighetsstörning för att vara narcissistisk men om man också har ASD kan det nog se ut som BPD på ytan eftersom man ändå är i sin egen värld och har svårt att förstå hur man blir uppfattad av andra.


  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-06-29 23:52:54 följande:
    OBS, när det gäller psykopater eller narcissister, så hjälper inte terapi. Och TS mamma verkar ju vara en narcissist. 
    Narcissister vill inte ha hjälp för att de är felfria, de försöker i alla fall intala sig själva det men i grund och botten har de ju försvarsmekanismerna för att de är rädda för verkligheten, att träna bort dem är ju inget de vill ha hjälp med.

    Cold therapy som verkar bygga på exponeringseffekten kanske funkar men jag vet inte hur deras personlighet är, knappast den bästa men de är väl inte lika narcissistiska.
    www.opastonline.com/wp-content/uploads/2018/08/cold-therapy-and-narcissistic-disorders-of-the-self-jcrc-18.pdf
  • KlantSmurfen
    Benny Retro skrev 2019-07-04 21:17:50 följande:
    Av all litteratur som skildrar narcissism så finner jag det obegripligt att låta Sam Vaknin befästa standarden. Jag menar egentligen inget illa, men en pretentiösare författare får man leta efter. Inte heller har han någon klinisk erfarenhet utav patologisk narcissism och patetiskt nog har han ställt en psykiatrisk diagnos på sig själv.

    Någon gång är det dags att gå vidare till relevant litteratur och aktuella studier, allt annat är snudd på idiotiskt.
    Ett påstående utan att förklara vad som är fel och vad som är rätt är inte så övertygande, vad är det som är fel med det Vaknin säger?

    Sätter man diagnoser till höger och vänster på forum har man passerat gränsen för vad som är idiotiskt så jag är helt övertygad om att du inte vet vad du svamlar om.

    I en tråd där en förälder undrade över sin 4-årings ADHD symptom diagnostiserade du ungen med narcissism helt utan förklaring.
    www.familjeliv.se/forum/thread/redir/message_page/79654575/79655691/1

    I en annan tråd du diagnostiserade någon med autism.
    www.familjeliv.se/forum/thread/redir/message_page/79664262/79665191/1


  • KlantSmurfen
    Benny Retro skrev 2019-07-04 23:11:11 följande:
    Jag förklarade att skojaren du idealiserar inte har någon praktisk erfarenhet i området han hävdar sig vara expert inom och skamlöst tutar i folk att han kan diagnostisera sig själv, med precision. Fast, du sväljer det med hull och hår som en liten fanboy.

    Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samma? Nu kommer du aldrig överge Vaknins antiakademiska hållning till psykologi. Bra jobbat, du förtjänar det.

    Patetiskt, kanske lidelsefullt.
    "Det var då själva fan, varför är du så jävla känslig, du fick lite kritik och hela din värld rasade samman"
    Skriver du om dej själv?

    Är man så överjävligt bra att man kan sätta diagnoser lite hur som helst utifrån några rader text kan det inte vara så svårt att förklara vad Vaknin säger som är fel och vad som är rätt, Jag väntar med spänning Flört
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 00:31:33 följande:
    Vaknin ÄR duktig på området. Hans teorier är mycket logiska och stämmer med verkligheten. Framför allt har han utvecklat det hela lite mera. Sig själv har han inte kunnat diagnosticera så exakt, men det är ju inte så viktigt heller.
    Tror herr narcissist expert trollar lite, hans inlägg försvann nyss från en annan tråd.

    Är det någon som vet om Vaknin verkligen fått diagnos eller inte?
    Vaknin ought to know. The former owner of Israel's largest stock exchange brokerage house is, in his own words, a "pure-bred narcissist", and has twice been diagnosed with NPD. In 1985, while working in the City of London, he submitted himself for diagnosis, because "I wanted to understand why I was destroying my relationship with my fiancée"
    [...]

    Vaknin?s relationship with his fiancée petered out, but his appetite for high-risk rewards did not. In 1995, he was arrested for securities fraud in his native Israel, and sent to prison near Tel Aviv. The following year, Vaknin agreed to be assessed by a mental health expert, as a condition of his parole. He was diagnosed with various personality disorders. "I was borderline schizoid, but the most dominant was NPD" he says. "It was a relief to know what I had."
    www.ft.com/content/5ff67be2-b636-11df-a784-00144feabdc0
  • KlantSmurfen

    PM:




    Benny Retro Idag 02:54
    Du kan väl åtminstone försöka anstränga dig lite? Jag kan inte hålla meningslösa konflikter vid liv om du sitta och tjura för dig själv. Tok-Andrea stack ju som vanligt och gömde sig, vilket är löjligt jävla irriterande. Nu är du också väck, vilka jävla kamrater. Ni gränsar till värdelösa, båda två.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 13:51:30 följande:
    Framför allt kan han inte bete sig som folk. Såna brukar jag inte diskutera med.

    Jag såg något på youtube, Sam Vaknin och en journalist som dokumenterat bl.a. besök hos en psykiater som då antagligen snabb-utredde Vaknin och kom fram till att han skulle kunna få diagnosen anti-social personlighetsstörning, men det räckte inte riktigt till narcistisk personlighetsstörning. Vilket Vaknin var förvånad över. 
    I psychopath. Han uppfyllde diagnoskriterierna för psykopati, i kombination med NPD/narcissistisk personlighet blir det malignant narcissism.
    3:50




    Det är mycket möjligt att han fått fel diagnos innan men han kanske har fått någon slags kontroll över sin NPD.

    Om Cold therapy fungerar som han påstår (exponeringseffekten genom retraumatisering så patienten förstår att han inte behöver försvarsmekanismerna) är det ju inte omöjligt att han lyckats inse det själv.



  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-05 13:55:47 följande:

    Men även om Vaknin själv skulle kunna tänkas blanda ihop begreppen - kanske hör en del av det han beskriver hemma i någon annan personlighetsstörning. Men det tycker inte jag är så viktigt. Huvudsak är: Det han beskriver finns i det verkliga livet, det finns folk som beter sig så,  och de råd han ger, hur man ska bete sig för att undvika bli offer, de fungerar. Det är det som är bra. 


    Mycket inom NPD passar in lite över allt eftersom det är mänskliga försvarsmekanismer, beteenden och anpassning till omgivningen.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-07-06 11:39:29 följande: #112
    Jag tror att mycket av det där passar inte bland personlighetsstörningar i allmänhet. 
    nu förstår jag inte vad du menar.
Svar på tråden Förälder med personlighetsstörning?