3-åring som jämt får utbrott
Min precis fyllda 3-åring har de senaste 2-3 veckorna förändrats 110 grader.
Hon har alltid varit lite gnällig av sig och älska socker, men nu får hon utbrott exakt varje gång vi ska ut, skriker, gråter och försöker springa över vägen (när vi väntar på bussen) till Willys och pressbyrån för att köpa glass. Skulle jag hålla henne så ålar hon sig och skriker så folk verkligen kollar.
Häromdagen skulle jag hämta ett paket tillexempel, hon grät och skrek och ville köpa en kaka, jag sa nej men hon fortsatte gråta, lägga sig ned på golvet så illa att t.o.m en tiggare kom och ville köpa den åt henne (men sa såklart nej och tackade).
Dagen efter sa jag nej till glass under tiden vi väntade på bussen, skrik, gråt, hon sprang dit medan jag sprang efter och tog tillbaka henne till busshållsplatsen, hon ålade sig, la sig ned på marken och verkligen skrek så öronen sa hejdå.
Samma på bussen, folk glodde, vissa blängde, vissa kom och gav henne sötsaker bara för att hon skulle bli tyst. Värsta utbrottet hon haft.
På väg hem sprang hon till butiken igen och jag orkade verkligen inte stoppa henne så hon fick med sig en chokladkaka, ute började hon istället gråta för att hon egentligen ville ha glass och saft och inte denna kaka trots att det var hon som sprang till den.
Brukar oftast ta henne med vagn men hon har börjat skrika och ta sig ur den (trots bälte), gjorde hon också häromdagen mitt på bussen så vagnen utan henne välte (den är lätt) och mitt busskort flög ut ur bussen medan busschauffören körde så fick gå av där och leta runt i 20 min tills jag hittade det - när vi redan var stressade.
Jag får paniiik snart.
Orkar inte med all gråt, gnäll och skrik. Inte heller kan jag bara köpa glass varenda eviga dag. Hon äter så mycket socker, bävar för att gå till tandläkaren nästa månad pga det. Men jag orkar verkligen inte ta varenda strid och ibland får hon det för att hon ska hålla tyst.
Snälla, ni med erfarenhet av ungar i den åldern - hur löser ni det? Hur hanterar ni deras utbrott? Hur ska man bete sig liksom? Jag har testat vara arg och att lugnt prata med henne under tiden, inget hjälper.