• Oliwia92

    2 missfall efter varandra

    Hej! Fick igår reda på att jag har ett MA med ett foster som dog nu i dagarna var i v.8 så får genomgå en medicinsk abort. Vet inte riktigt var jag ska ta vägen då jag redan haft ett missfall för 4 månader sen. Hur gör man för att gå vidare ? Hur vågar man försöka igen? Har även PCO och har tagit ägglossningstimulerande mediciner. Är 27 år gammal.

  • Svar på tråden 2 missfall efter varandra
  • Ebo88

    Beklagar dina missfall.

    Man försöker igen för att chansar man inte så vinner man inte.

    En förlust är alltid hemskt. Det är vidrigt oavsett när det kommer och det sätter skräck i en.

    Jag och sambon har förlorat 2 barn, båda i v.25 och i vintras hade vi ett tidigt missfall.

    Men vi försöker igen. Man utsätter sig för en känslomässig risk och förlust.

    Omge dig med nära och kära som stöttar och får er att må bra

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Jag beklagar dina 2 missfall. Jag vet hur jobbigt det är, jag och min man har haft 6st missfall.

    Det gäller bara att fortsätta kämpa.

    Svenska vården säger att det är vanligt att få 1 eller 2 missfall, så först när man haft 3 i rad kan man få göra en missfallsutredning genom Kvinnokliniken på sjukhuset.

    Jag hoppas allt går bra för dig vid nästa försök, men skulle det bli 3 missfall i rad, så kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus direkt och säg att ni vill ställa er i kö för utredning. Det kan vara flera månaders kö, så vänta inte med att kontakta dem isåfall. Googla på Missfallsutredning för mer info.

    Ta hand om dig och hoppas det går bra nästa gång !

  • idisslaren

    Beklagar. Jag hade två täta missfall 2017 och kände verkligen som det var nåt fel på mig. Men tredje gången stannade bebisen kvar och ligger nu bredvid mig :)

  • Emmiealina

    Jag har också haft två missfall på raken nu, inväntar BIM nu på Onsdag efter Letrozolkur pga PCOS. Tänker att det bara är att köra på tills det förbannade pluset vill stanna!

  • Noraaaaa

    [quote=79739503][quote-nick]idisslaren skrev 2019-07-06 11:22:38 följande:[/quote-nick]Beklagar. Jag hade två täta missfall 2017 och kände verkligen som det var nåt fel på mig. Men tredje gången stannade bebisen kvar och ligger nu bredvid mig :)[/

    Gjorde du något särskilt den 3dje gången Som du tror kan ha hjälpt att behålla graviditeten?

  • idisslaren
    Noraaaaa skrev 2019-07-06 18:48:12 följande:

    [quote=79739503][quote-nick]idisslaren skrev 2019-07-06 11:22:38 följande:[/quote-nick]Beklagar. Jag hade två täta missfall 2017 och kände verkligen som det var nåt fel på mig. Men tredje gången stannade bebisen kvar och ligger nu bredvid mig :)[/

    Gjorde du något särskilt den 3dje gången Som du tror kan ha hjälpt att behålla graviditeten?


    Nja jag läste på lite och fick för mig att jag hade lite lågt progesteron. Skrivs bara ut av läkare men hittade någon kräm jag använder. Tror väl inte det gjorde någon skillnad egentligen men man vet ju aldrig. :)
  • UndrandeSökare
    idisslaren skrev 2019-07-06 20:10:38 följande:

    Nja jag läste på lite och fick för mig att jag hade lite lågt progesteron. Skrivs bara ut av läkare men hittade någon kräm jag använder. Tror väl inte det gjorde någon skillnad egentligen men man vet ju aldrig. :)


    Använde du Progesterall progesteronkräm? Eller Matriarch progesteronkräm från Moodmama?
  • idisslaren
    UndrandeSökare skrev 2019-07-06 21:17:20 följande:

    Använde du Progesterall progesteronkräm? Eller Matriarch progesteronkräm från Moodmama?


    https://lifeinbalance.store/search?controller=search&s=progesteron

    Det var den jag använde men som sagt vet jag inte om det gjorde någon skillnad :)
  • Milou3

    Jag är visserligen betydligt äldre än dig men innan vår son kom till så hade jag 2 tidiga missfall + 1-2 (om jag minns rätt) kemiska graviditeter. Misstänkte själv att jag hade ett för bra immunförsvar för de gånger jag plussade så var jag sjuk. Googlade runt en massa och fick sen prednisolon utskrivet av min snälla husläkare. Då tog det sig direkt och graviditeten blev en liten son som ligger och sover sött bredvid just nu.

    Enligt en annan läkare/gynekolog som jag träffade runt v.10 pga lite blödningar (ofarliga) så tyckte han inte jag skulle fortsätta med prednisolon då det i värsta fall kan ge gomspalt. Så jag trappade ner.

    Jag ger alltså inga rekommendationer här men en anledning till flera missfall på rad, speciellt tidiga, KAN vara att man har ett för bra immunförsvar.

  • Noraaaaa
    Milou3 skrev 2019-07-07 21:01:23 följande:

    Jag är visserligen betydligt äldre än dig men innan vår son kom till så hade jag 2 tidiga missfall + 1-2 (om jag minns rätt) kemiska graviditeter. Misstänkte själv att jag hade ett för bra immunförsvar för de gånger jag plussade så var jag sjuk. Googlade runt en massa och fick sen prednisolon utskrivet av min snälla husläkare. Då tog det sig direkt och graviditeten blev en liten son som ligger och sover sött bredvid just nu.

    Enligt en annan läkare/gynekolog som jag träffade runt v.10 pga lite blödningar (ofarliga) så tyckte han inte jag skulle fortsätta med prednisolon då det i värsta fall kan ge gomspalt. Så jag trappade ner.

    Jag ger alltså inga rekommendationer här men en anledning till flera missfall på rad, speciellt tidiga, KAN vara att man har ett för bra immunförsvar.


    Tack för att du delar med dig av din berättelse. Jag har hypotyreos och har haft 2 missfall.

    Har hypotyreos någon koppling till ett för bra immunförsvar?

    Är aldrig sjuk, var inte det vid de gångerna jag blev gravid heller
  • Milou3
    Noraaaaa skrev 2019-07-07 22:38:13 följande:

    Tack för att du delar med dig av din berättelse. Jag har hypotyreos och har haft 2 missfall.

    Har hypotyreos någon koppling till ett för bra immunförsvar?

    Är aldrig sjuk, var inte det vid de gångerna jag blev gravid heller


    Japp. Hypotyreos är en autoimmun sjukdom och har med immunförsvaret att göra.
  • Stora My
    Milou3 skrev 2019-07-07 21:01:23 följande:

    Jag är visserligen betydligt äldre än dig men innan vår son kom till så hade jag 2 tidiga missfall + 1-2 (om jag minns rätt) kemiska graviditeter. Misstänkte själv att jag hade ett för bra immunförsvar för de gånger jag plussade så var jag sjuk. Googlade runt en massa och fick sen prednisolon utskrivet av min snälla husläkare. Då tog det sig direkt och graviditeten blev en liten son som ligger och sover sött bredvid just nu.

    Enligt en annan läkare/gynekolog som jag träffade runt v.10 pga lite blödningar (ofarliga) så tyckte han inte jag skulle fortsätta med prednisolon då det i värsta fall kan ge gomspalt. Så jag trappade ner.

    Jag ger alltså inga rekommendationer här men en anledning till flera missfall på rad, speciellt tidiga, KAN vara att man har ett för bra immunförsvar.


    Minns dig från en annan tråd Milou. Minns du hur mycket prednisolon du tog? Tänkte jag skulle försöka få det utskrivet. Misstänker jag har för bra immunförsvar. :-/
  • Milou3
    Stora My skrev 2019-07-09 12:57:21 följande:

    Minns dig från en annan tråd Milou. Minns du hur mycket prednisolon du tog? Tänkte jag skulle försöka få det utskrivet. Misstänker jag har för bra immunförsvar. :-/


    Nä jag minns inte alls tyvärr. Googla runt så kommer du hitta vilken dos som rekommenderas. Tog nog lite mindre vet jag. På de sidor jag hittade rekommenderades en ganska hög dos men jag tog mindre. Fick väldigt långa och tjocka ögonfransar på köpet iaf :) konstigt nog. Och världens finaste bebis :)
  • Oliwia92

    Har missat helt att gå in på familjeliv tack för allt stöd och fina kommentarer. Jag har inte gett upp men vet inte om jag vågar försöka än...

    Som svar så har jag inget jätte bra immunförsvar så tror inte att det kan vara det. Ska på återkontroll om en vecka för att se att allt kommit ut. Sen får jag nog börja med letrozol igen till hösten...om jag vågar

  • Oliwia92
    Emmiealina skrev 2019-07-06 17:51:59 följande:

    Jag är också 27 precis som du...vi verkar ha mycket gemensamt! Du råkar inte blogga också? Min heter motplus.se


    Nej tyvärr bloggar jag inte:( ja vi verkar ha mkt gemensamt
  • Oliwia92
    Emmiealina skrev 2019-07-06 17:51:59 följande:

    Jag är också 27 precis som du...vi verkar ha mycket gemensamt! Du råkar inte blogga också? Min heter motplus.se


    Var just inne på din blogg, jobbar också som fsklärare
Svar på tråden 2 missfall efter varandra