• Anonymsju

Hur är det att plugga till förskolelärare?

Jag har lite frågor angående att plugga på universitetet på förskoleprogrammet, kan väl ändå anta att det finns i alla fall några stycken här inne som har gjort det och har lust att svara på mina frågor.

Hur funkar vardagen om man pluggar och samtidigt har en 2 åring. Är det rufft? Tuffare än att jobba?

Hur mycket måste man ha barnet på förskola? Kan man ha barnet hemma mer vissa dagar då man inte har mycket plugg?

Upplever någon att man missar mycket av småbarnsåren, alltså mer än om man skulle jobba.

Är det dumt att hoppa på en utbildning när man har små barn om man alltså vill spendera mycket tid och känna att man inte missar småbarnstiden?

• Svar på tråden Hur är det att plugga till förskolelärare?
  • Anonymsju
    Bibbidi skrev 2019-06-30 00:06:01 följande:

Läste inte till förskolelärare själv men känner folk som har gjort det med småbarn.

En gick det jättebra för. Lektioner på Universitet 2-3 dagar i veckan och hemmastudierna gjorde hon främst på kvällen när den lilla somnat. 

En annan hade samma upplägg som över men för henne blev det för mycket, hon tog ett studieuppehåll under ett år då hon var mammaledig och sedan hoppade hon på igen med samma uppehåll en gång till men då gick det bättre när den lilla kunde exempelvis vara på dagis. Antar att det var för mycket att både ha nyfödd bebis och plugga samtidigt för henne. 

Prova. Om det inte fungerar ts så är det bara att ta studieuppehåll ett år eller så.

Okej, jag tänker ju isåfall att min son ska gå på dagis medans jag pluggar, men att vissa dagar kanske han kan gå mindre, allt handlar ju om hur mycket plugg det är. Läst och pratat med en del som det är meningen att man ska lägga ner 40 timmar/veckan men det räcker med 20 timmar.

Min sin ska skolas in i augusti, jag börjar då på mitt gamla jobb där jag jobbar 6 tim/dagen vilket känns bra så slipper han gå heltid på dagis. Mitt dilemma är väl om jag väljer att börja plugga till våren, kommer min son behöva gå mer på dagis, eller fixar man plugget 6 timmar, sen självklart om man ska iväg på föreläsningar osv. Så kanske han behöver gå längre just den dagen, men att en vanlig pluggdag hemma räcker med 6 timmar.

Som du hör, så vill jag skapa mig själv en karriär men jag vill inte göra avkall på för mycket tid med mitt barn.
  • Anonymsju
    Ayni skrev 2019-06-30 05:53:22 följande:

Hej.

Ja, jag har läst till förskollärare. Det är lite olika beror på hur du är som person. Har du mycket lätt att lära dig så kan det gå bra. Annars så tycker jag personligen att det är svårt plugga samtidigt som man har litet barn. Eftersom räkna med 4, 5 gånger lektioner i veckan , du kommer komma hem med en del plugg. Det är mycket pm som skrivs då behöver du tid för att i lugn och ro läsa 3 - 4 böcker i v exempelvis.

Hur mycket tid i veckan la du ner på studier? Tänker ju att jag ska ha min son på förskola tiden jag pluggar, men mitt dilemma är att nu har jag ett arbete där jag jobbar 6 tim/dag, vilket känns skönt då jag inte vill att mitt bsrnbska behöva gå så långa dagar på förskolan. Min funderingen är hur det blir om jag börjar plugga, kommer han behöva gå längre dagar? Hade du barn samtidigt på dagis?
Svar på tråden Hur är det att plugga till förskolelärare?