• Fillibom

Hur är det att plugga till förskolelärare?

Hej ts!

Jag undervisar på olika typer av lärarutbildningar och min erfarenhet är att studenter som är småbarnsföräldrar i de allra flesta fall klarar sig "bättre" än vanliga "ungdomsstudenter" helt enkelt därför att småbarnsföräldrarna är supermotiverade, disciplinerade och effektiva i sina studier. De flesta av mina studenter arbetar med sina självstudier (läser böcker och skriver loggar, rapporter etc) på kvällstid efter att deras egna barn somnat.

Studierna är heltidsstudier (40 timmar per vecka) men eftersom men 25 - 50% av dessa är olika typer av "självstudier" brukar det fungera bra ändå, som sagt småbarnsföräldrarna "hittar sin tid" på kvällar och helger (när de kan få avlastning).

Värt att tänka på kan vara att även om föreläsningarna endast är 3*3 timmar i veckan (vissa perioder mer såklart) arbetar ofta studenterna med en hel del olika typer av grupparbeten och vid dessa krävs såklart också att alla studenter träffas fysiskt ex på bibliotek etc.

Rekommenderar också distansutbildning, men även vid distansstudier förekommer grupparbeten ex genom olika digitala lärplattformar så även i dessa fall krävs samordning med andra studenter.

Det går utmärkt, men man måste vara rejält motiverad och i samband med VFU (= verksamhetsförlagd utbildning / praktik) måste man ha antingen heltidsbarnomsorg eller någon i omgivningen som kan ta hand om ens egna barn för under dessa perioder är man precis som om man arbetar heltid dvs på en arbetsplats 40 h/vecka. Så det är viktigt att ha en plan för dessa praktikperioder redan när man börjar sin utbildning.

Svar på tråden Hur är det att plugga till förskolelärare?