• Sun 30 Jun 2019 09:32
    497 visningar
    5 svar
    5
    497

    Potttäning 1,5 år

    Hej! Min stora son är 1,5 år och på BVCs inrådan har vi nu börjat med potträning. Men sonen visar inget som helst intresse. Vi tar han till pottan varannan timme men inget händer, fem minuter senare kan han kissat ner kallingarna. Vi bor på landet så att vara ute naken på tomten har han varit men han tänker nog inte på att kissar då. Hur ska vi göra?


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Svar på tråden Potttäning 1,5 år
  • Sun 30 Jun 2019 09:38
    #1

    Tror ni går in för hårt. Låt honom sitta på pottan en stund varje morgon eller ngn tid han ofta kissar, gör det till en rolig grej. Beröm om det kommer något. Övrig tid blöja. När det börjar funka, gå vidare.

  • Sun 30 Jun 2019 09:42
    #2

    Man måste inte alltid lyssna på bvc just saing. Han är liten ännu. Men sätt honom fasta tider. Innan lunch efter lunch efter vila när ni ska gå ut. När ni kommer in. Sen massa beröm om han kissar i pottan. Kalsonger även när han är ute så han känner när han kissar på sig. Går han naken känner han inte det obehagliga. Träna träna träna eller vänta tills han är äldre. Det är helt ok det med.

  • Sun 30 Jun 2019 10:42
    #3

    Börja med att fortsätta med blöja men rutinpotta. Där kan man vara olika ambitiös och göra det olika ofta, men målet är att barnet ska fatta att pottan är ett alternativ. Ha speciella "pottleksaker" eller läs en bok så det blir roligt. När ni är hemma är det såklart bra att vara utan blöja, ifall ni orkar det. När det kommer något i pottan hyfsat regelbundet kan ni gå vidare med mer intensiv träning. Eller fortsätta i samma spår tills barnet börjar säga till själv.

    Vi rutinpottade morgon och kväll från dottern var 1 år. Väldigt snart började hon bajsa på pottan. Hon sa inte till, men det var oftast dags vid kvällspottningen. Det gjorde att vi nästan helt slapp byta bajsblöjor, vilket alla var väldigt nöjda med. Kisset tog längre tid. Hon blev inte helt torr förrän hon var nästan 3 år.

  • Wed 3 Jul 2019 18:51
    #4

    Hej!

    Vill bara tipsa om vad som fungerade för mig.

    Min dotter på 1,5 hade svårt att förstå vad hon skulle göra på pottan. Jag gjorde helt enkelt så att jag visade henne själv. I pottan alltså ????. Direkt efter sätter hon sig och kissar.

  • Anonym (???)
    Sat 6 Jul 2019 02:41
    #5
    MomEli skrev 2019-07-03 18:51:47 följande:

    Hej!

    Vill bara tipsa om vad som fungerade för mig.

    Min dotter på 1,5 hade svårt att förstå vad hon skulle göra på pottan. Jag gjorde helt enkelt så att jag visade henne själv. I pottan alltså ????. Direkt efter sätter hon sig och kissar.


    Vilken vuxen i normalstorlek får plats på en barnpotta?
Svar på tråden Potttäning 1,5 år