• Örebroaren91

    Berätta tidigt om graviditet?

    Hej!

    Jag och min sambo har genomgått en IVF lite i hemlighet.
    Nu är vi i vecka 7 och ska på bröllop nästa helg, första ultraljudet den 5/7.

    Hela släkten ska med på bröllopet, detta är ganska långt hemifrån så vi ska sova kvar. 
    Det kommer bli svårt att dölja att jag inte dricker alkohol, och jag är inte den som vanligtvis spottar i glaset xD 

    Vi har funderat på om vi ska släppa bomben innan bröllopet till vår släkt. Vi är då i vecka 8.
    Vi vet att det är riskabelt, att mycket kan ske under första tiden. Samtidigt som vi känner att även om det skulle ske något tråkigt - så är det skönt för oss att våra närmsta vet om vad vi gått igenom det senaste halvåret! 

    Vi är så himla kluvna..någon som varit i samma sits?

    Det dumma är att min pappa och syster är med, och ska bo på samma ställe där resten av släkten är - och vi vill ju gärna berätta för dom INNAN de andra i släkten..Något tips på hur vi kan berätta?
    Och någon som berättat om en graviditet för så många personer samtidigt, och hur kan vi berätta å bra sätt??

    Tips och råd tack!!

  • Svar på tråden Berätta tidigt om graviditet?
  • Barbro45

    Berätta inte detta för alla på bröllopet, det ska väl inte var ni och ert kommande barn som alla ska komma ihåg. Berätta det nu för de allra närmaste och om någon frågar varför du inte dricker på bröllopet, någon bordsgranne t.ex. säger du helt enkelt att du är gravid i ett tidigt stadium. Man måste inte vänta till 12:e veckan, det blir ju inte mindre traumatiskt om något händer bara för att det är få som vet. Grattis förresten, det kommer att gå alldeles utmärkt.

  • Babymama
    Långbenopluto skrev 2019-06-30 15:27:27 följande:

    Säg INGET på bröllopet, säg att du äter en penicillinkur så är problemet löst.


    Att säga att man äter penicillin om man är en tjej i fertil ålder är för mig likhetstecken med graviditet :P De allra flesta antibiotika kan man kombinera med måttligt intag av alkohol.

    TS: Grattis!! Berätta du om du och din man vill, men ni behöver ju inte ställa er upp under middagen och säga det. Berätta det för pappa och syster först och sen kan ni ju säga det om någon frågar? Jag tycker inte att man har någon skyldighet att gå runt och ljuga om en graviditet för att inte stjäla uppmärksamhet från brudparet. Det lär inte hända! Det är ju ändå extremt vanligt med graviditeter, och allas fokus kommer ligga på brudparet ändå.

    Apropå att berätta tidigt så har jag och min man alltid gjort det. Vi har resonerat som så att vi inte har velat sörja ett missfall ensamma om något går fel. Hemskt att behöva gå runt och låtsas som att allt är som vanligt om något går fel.
  • tjockobbe

    Ett bröllop är inte rätt plats att berätta på. Varken precis före eller precis efter. Finns INGEN anledning att sno rampljuset på det sättet! Det är brudparets dag/helg.

    Hitta på någonting. Alla kopplar per automatik inte att man avstår alkohol med graviditet. Jag hade avvaktat med att berätta tills de kritiska veckorna är över, allt kan hända. 

  • LaFontaine

    Det är väl bara att ringa pappa och syster och berätta hur det ligger till. De kan dessutom kanske ?maskera? för dig om någon undrar något.

    Att ta upp det på bröllopet känns ju absolut fel, men att ta upp det med de närmsta innanför ju inte alla konstigt.

    I övrigt tycker jag att det står er fritt att berätta när ni vill. Vissa vill vänta, andra berättar gärna på en gång. Det är helt individuellt och därför svårt att råda kring just det.

  • Johanna1986

    Tycker inte heller att bröllopet e ett bra ställe att berätta de på. Så gjorde min svägerska på värt bröllop å de va ibte så roligt för oss som gifte oss. Absolut blev vi glada för deras skull men detta var vår dag som vi längtat efter å de hade ju inte spelat någon roll om de berättade någon dag innan eller efter. Men precis på bröllopet vid förningarna till middagen nääää. Blev besviken där faktiskt.

  • zebrans

    Jag tolkar inte det som att TS tänkt berätta det under bröllopet - utan innan?

    Som svar till dig ts, gör precis som du vill! Antingen drar du en vit lögn om att du går på antibiotika eller så berättar du innan. Kan som sagt vara skönt att få stöd oavsett hur det går.

  • Örebroaren91

    Tror de flesta missuppfattat, jag kommer absolut inte släpa bomben på själva bröllopet. Det skulle jag aldrig kunna göra - plus att personen som gifter sig är inte en nära släkting så känner inget behov att berätta detta helt öppet just där.

    Saken jag ville komma till var att vi ska övernatta hemma hos våra farföräldrar där min pappa hans familj och syster kommer att vara - det är HÄR jag tänkte berätta, det är alltså vår familj.

    På bröllopet hade vi bara tänkt säga att jag ska upp och köra tidigt dagen efter, det är ingen som kommer att ifrågasätta det.
    Dock så vet jag att min pappa, syster och resten av familjen kommer att misstänka och undra, så dom vill vi berätta för redan på fredagen när vi anländer hos farmor och farfar, alltså dagen innan bröllopet. De kommer då att kunna hjälpa mig att dölja graviditeten :)

    Hänger ni med? haha. 

  • Örebroaren91

    Måste tillägga och säga tack för allt stöd, magkänslan är så mycket bättre nu när man sett flera åsikter och tankar :) TACK!

  • Johanna1986

    [quote=79729380][quote-nick]Örebroaren91 skrev 2019-07-02 07:44:31 följande:[/quote-nick]Tror de flesta missuppfattat, jag kommer absolut inte släpa bomben på själva bröllopet. Det skulle jag aldrig kunna göra - plus att personen som gifter sig är inte en nära släkting så känner inget behov att berätta detta helt öppet just där.

    Saken jag ville komma till var att vi ska övernatta hemma hos våra farföräldrar där min pappa hans familj och syster kommer att vara - det är HÄR jag tänkte berätta, det är alltså vår familj.

    På bröllopet hade vi bara tänkt säga att jag ska upp och köra tidigt dagen efter, det är ingen som kommer att ifrågasätta det.

    Dock så vet jag att min pappa, syster och resten av familjen kommer att misstänka och undra, så dom vill vi berätta för redan på fredagen när vi anländer hos farmor och farfar, alltså dagen innan bröllopet. De kommer då att kunna hjälpa mig att dölja graviditeten :)

    Hänger ni med? haha. [/

    Ja men då känner ja kör på! Ifall du känner dig trygg med att säga de till familjen så gör de. Annars får de ju fundera tills dess att du e redo. Men de viktigaste e att DU/NI känner att ni vill berätta. Inte att ni måste. Önskar dej lycka till!

Svar på tråden Berätta tidigt om graviditet?