Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Det nya rökförbudet

Som rökare har jag inga problem med att det ska finns rökfria platser. För mig är de flesta ställen som omnämns varit otänkbara att röka även utan förbud.
    På perronger så har det ju, fram tills idag, funnits rörkrutor.
    Det som jag slog mig igår var att man tagit bort askkoppen utanför ICA (och den var inte utanför entrén), trots allt så hamnade majoriteten av fimparna i denna askkopp, nu verkar ju askkopparna försvinna, även på platser där man får röka. Då kommer ju fimparna hamna i än större utsträckning på marken.

Men jag håller med, lagen är väldigt luddig. Det hade varit bättre om man i lagen hade istället ställt krav på t.ex restauranägare, att de ska garantera att det finns rökfria platser även på uteserveringar.

• sextiotalist

Än knepigare är texten "åker du med kollektivtrafik får du inte röka". Hur sjutton ska de kunna reglera detta. Utandningstest eller?

Att folk luktar rök är kanske inte det trevligaste, men så länge folk få vräka på sig parfymer, ta med sig hundar, inte har tvätttvång eller tandborstningskrav, så får folk lukta och stinka hur mycket de vill.

• sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:20:34 följande:
    Här ser man tydligt hur cigaretter av flera års rökning påverkar hjärnkapaciteten.Förstår du ärligt inte texten eller försöker du göra dig lustig?
    Såklart jag förstår den, men den är knepigt skriven, det är det jag vill ta upp.
    Så detta med hjärnkapaciteten, den ska du inte uttala dig om

• sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:23:57 följande:
    Vad är knepigt med texten menar du?
    ? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:25:30 följande:
    ? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.
    Dvs vad är defintionen på en resa med kollektivtrafik. Får jag, när jag väntar på ett bussbyte/tågbyte/flygbyte ta en cigarett (på en tillåten plats såklart). Eller är jag förbjuden att göra det?

Mig veterligen har det inte varit tillåtet att röka på vare sig bussar, flyg eller tåg väldigt länge.
  • sextiotalist
    Anonym (Yt) skrev 2019-07-01 12:26:34 följande:

Menar ni att alla rökare är helt dumma i huvudet som inte förstår de nya reglerna ?

Är man rökare får man ta sitt ansvar from idag och inte röka på allmänna platser.

Det behövs väl ingen som ska vara polis och tala om självklarheter för folk.

Jag tror att det kommer att gå lika bra som när man tog bort räkningen på restauranger/ caféer osv.

Jag tror att rökare är smarta nog att förstå den nya lagstiftningen även nu.

Man få inte röka på vissa allmänna platser. Det står mycket klart vilka platser det avses.
    Jag reagerade på formuleringen på denna rad, för det är faktiskt en väldigt, väldigt luddig formulering.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:30:15 följande:
    Ja, du får inte röka på perrongerna eller vid busskurerna inne eller utomhus vad är det du inte förstår i formuleringen?
    Herregud, du förstår verkligen inte vad jag försöker få fram. Att man inte får röka på perronger och kurer står det speciellt. Det var meningen "befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka".
    Då är frågan vad är definitionen "resa med kollektivtrafik", eller snarare, varför är den med. För man har inte fått röka på tåg, buss eller flyg innan, nu inkluderar även det perronger och busskurer. Men så har man även tillägget att man inte får röka när man är på en resa kollektivt och då kontrar jag med, vad avses med en resa kollektivt.
    För mig kan en resa kollektivt innebära avresa från Stockholms central, tåg till någon station i Sverige, där byte till något annat färdmedel. Det kan innebära lång väntetid som jag mycket väl kan använda till att ta en cigarett.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:34:37 följande:
    Låter väldigt underligt, röken sätter sig på kläder, andedräkt, hår, hud, tapeter, möbler osv. Är du på riktigt? Hur kan din egen sambo inte märkt nåt ledsen men hon måste bluffa, eller så är hon galet blind av kärlek till dig ;)
    Faktiskt inte. Jag tillhör själv de som inte stinker rök. Det har (ja, jag har ett par kollegor som verkligen avskyr rök) jag fått höra några gånger, av dessa kollegor, och de har inte sagt för att vara snälla, utan för att de har varit uppriktigt sagt förvånade att jag inte luktar rök så länge efter det jag rökt.
  • sextiotalist
    vcent skrev 2019-07-01 12:36:58 följande:
    Tror de menar att man inte röker på bussen, däremot att ta en cigg innan du kommer till busshållplatsen å går på bussen. De kan ju inte veta att du rökte för en minut sedan.

Lagen handlar om att du inte får röka när du åker buss eller sitter på en uteservering, inte att du inte får röka innan du går på bussen eller sätter dig på uteserveringen
    Det vet jag, det är texten jag reagerar på. Den är helt överflödig i den tolkningen som du och jag har.
    Men vi vet faktiskt inte ännu, för lagen började gälla idag och än så länge har det inte kommit något domslut.
    Det är en kritik, inte mot att folk ska få ha en rökfri miljö, utan hur lagen utformats och hur den är skriven. Ett väldigt dåligt arbete skulle jag påstå.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:42:59 följande:
    Istället för att skriva ut uttryckligen alla platser man kan och inte kan röka på så har man istället angivit formuleringen kollektivtrafik. Det betyder att du inte kan röka när du befinner dig i, eller runtomkring tåg, bussar eller tunnelbanor. Det kommer ingen att förfölja dig om du från tunnelbanan går iväg i skogen och tar ett bloss innan din buss kommer om vi säger så. Egentligen så ger lagen oss icke-rökare rättigheter att slippa andas in giftig rök som på delar våra kroppar och dig skyldigheten att gå iväg och långsamt ta livet av dig på egen hand. Snälla ,överväg istället att sluta röka istället för att tänka ut påhittiga hål i lagen. Den är även där för din skull och framtida generationer. Om du fick välja, skulle du vilja att dina barn började röka?
    De har angett platser, så det är inte istället för, utan även den texten.
Svar på tråden Det nya rökförbudet