• Anonym (Ekonomien)

    Ekonomin efter föräldraledigheten?

    Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

    Innan barn hade vi denna ök:

    Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

    Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

    Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

    Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

  • Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Kim)

    Ursäkta, men är det inte erat gemensamma barn?? Då delar man väl på kostnader kring barnet utöver barnbidraget? Det är ju inte rätt att DU ska få ökade kostnader för att ni skaffat barn, och han har samma ekonomi som innan!!

  • riboflavin

    Om man inte vill ha gemensam ekonomi så är en procentuell fördelning kanske en bra lösning? Men barnets kostnader bör man ju också dela på.

    Vi har inga barn men jag tjänar 60% av hushållets inkomster och betalar då också 60% av utgifter vi gemensamt skaffat oss, så hade jag resonerat även kring ett barn om vi inte ville köra helt gemensam ekonomi. Å andra sidan hade vi nog tänkt så att dem som tjänade mest skulle gå ner mer i tid än den som tjänade minst för att jämna ut ekonomin och pensionsbortfallet av att jobba deltid.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Rut)

    Jag skulle göra så som vi gör (det är ju därför vi gör så)
    Skaffa gemensamt keditkort och handla allt på det.
    Lägg bådas löner i en pott och betala alla räkningar ink kreditkortsräkningen (ha koll så den inte blir för hög. Ha en dialog kring detta)
    Pengarna som blir över åker in på olika sparande till er båda och till semester m.m.

    Klart.

  • Anonym (GM)

    Det bästa är väl ändå gemensam ekonomi när man bildar familj? Vi sätter in våra löner utom 4000 på ett gemensamt konto där vi betalar alla räkningar. Det som blir över hamnar på sparkontot. Om de där 4000kr tar slut under månaden för vi över det vi behöver från sparkontot. Vi har fri tillgång till alla konton utom den andras lönekonto.

    Vill man inte ha gemensam ekonomi anser jag att en procentuell uppdelning är mest rättvis. Tjänar han 60% av inkomsterna och du 40% så står han för 60% av utgifterna och du 40%.

  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Kim) skrev 2019-07-01 14:21:12 följande:

    Ursäkta, men är det inte erat gemensamma barn?? Då delar man väl på kostnader kring barnet utöver barnbidraget? Det är ju inte rätt att DU ska få ökade kostnader för att ni skaffat barn, och han har samma ekonomi som innan!!


    Jo gemensamt barn. Jag får hela Bb, glömde skriva det. Men han tar alla kostnader för bil, därför har det varit rimligt tyckte vi!
  • Fiona M

    Har han inte varit föräldraledig?

    Ska du jobba 75% för barnets skull eller för att du inte kan få eller vill jobba mer?

  • Anonym (Ekonomien)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:11:30 följande:

    Är det inte hans barn?


    Fiona M skrev 2019-07-01 15:38:43 följande:

    Har han inte varit föräldraledig?

    Ska du jobba 75% för barnets skull eller för att du inte kan få eller vill jobba mer?


    Jo, vårt gemensamma barn. Jobbar 75% för att ha mer tid för familjen, han har inte varit föräldraledig.
  • Fiona M
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:40:25 följande:

    Jo, vårt gemensamma barn. Jobbar 75% för att ha mer tid för familjen, han har inte varit föräldraledig.


    Så du förlorar pengar och pension för familjens skull. Han då?
  • Anonym (Ekonomien)

    Vi har inte haft gemensam ekonomi tidigare för att han har intressen jag inte vill stödja ekonomiskt och jag har intressen han inte vill stödja ekonomiskt :) det har funkar för oss hitills iallafall

Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?