• Anonym (Rädd)

    Herpespanik

    Hejsan,

    Alltså jag blir knäpp. Fått herpes typ 2 men fick ingen information öht av varken läkare eller sjuksköterskan...

    Kan jag kyssa någon på munnen om jag har ett aktivt utbrott mellan benen eller kan det smitta?!? Kan jag ge oralsex fast jag har ett utbrott där nere?

    Är det någon skillnad på svaret om jag inte har ett aktivt utbrott?

    Kommer dröja väldigt lång tid till jag kommer våga ha sex igen (känns sådär att berätta att man har herpes till någon...). Hejdå sexliv!

    Snälla, hjälp. Hittar inget om detta på internet

  • Svar på tråden Herpespanik
  • Anonym (Det är lungt)

    Det värsta med herpes typ 2 är själv utbrotten , kallas även skov.

    Det är blåsor som kliar och svider, de blir mindre blåsor och går längre tid emellan utbrotten ju mer tiden går.

    Jag lever ett aktivt sexliv med min sambo utom när jag har blåsor(utbrott)

    Jag kan ge oralsex till min partner utan problem men han ska inte vara där nere på mig sålänge det finna öppna sår.

    Det var sjukt jobbigt att säga men han tog det bra och om man ska vara helt ärlig så går i princip alla med denna sjukdom fast än de inte vet vad det är eller då att det inte har brutit ut ännu (att den ligger latent)

    När jag har blåsor så brukar jag badda dem med tops doppad i alsolsprit för att torka ut dem.

    Jag har noga handhygien efter jag har pillat där och är noga med att inte sprida det från ex underliv till munnen (om man glömt tvättat händerna ex.)

    När jag inte har blåsor så lever jag ett aktivt sexliv och kan låta min sambo gå ner på mig.

    Ta kontakt med din vårdcentral om blåsorna blir jobbiga, för det är dem i början.

  • Anonym (AnnaK)

    Togs det prover på dina blåsor eftersom du vet att du har typ 2 ? Typ 1 kan man ha både i munnen och i underlivet.

    Det är inte så drastiskt att fått herpes som du skriver.

  • Quattro89

    Har herpes typ 2 och har inga som helst problem nu. Fick det 2015 och det var första halvåret med utbrott osv. Men har inte haft blåsor på typ 3 år. Jag har sambo idag o vi väntar barn.

    Så ja du kan kyssas. Du kan ha sex. (Men inte när du har blommning som det heter.. skriv på PM om du vill prata mer

  • Quattro89

    Har herpes typ 2 och har inga som helst problem nu. Fick det 2015 och det var första halvåret med utbrott osv. Men har inte haft blåsor på typ 3 år. Jag har sambo idag o vi väntar barn.

    Så ja du kan kyssas. Du kan ha sex. (Men inte när du har blommning som det heter.. skriv på PM om du vill prata mer

  • Anonym (Rädd)

    Tack så jättemycket för svaren!

    Skönt att jag åtminstone kan kyssas och ge oralsex. Var orolig att det smittar även den vägen. Läste nämligen på Google att det smittar via slemhinnor och saliv så fick lite panik.

    Jag har typ 2. Det togs prover. Detta är andra skovet på två månader så hoppas verkligen att det blir mindre sällan med tiden. Har sämst immunförsvar pga medicin så håller tummarna hårt att kroppen kan fixa det ändå!

    Så skönt att höra att det går att ha ett sexliv. Ni ger mig hopp!

    Det får vara slut med ons och kks.. tråkigt men är inte så jäkla rädd att smitta trots att det inte är ett skov och trots kondom. Fan för herpes

  • Quattro89
    Anonym (Rädd) skrev 2019-07-02 07:59:21 följande:

    Tack så jättemycket för svaren!

    Skönt att jag åtminstone kan kyssas och ge oralsex. Var orolig att det smittar även den vägen. Läste nämligen på Google att det smittar via slemhinnor och saliv så fick lite panik.

    Jag har typ 2. Det togs prover. Detta är andra skovet på två månader så hoppas verkligen att det blir mindre sällan med tiden. Har sämst immunförsvar pga medicin så håller tummarna hårt att kroppen kan fixa det ändå!

    Så skönt att höra att det går att ha ett sexliv. Ni ger mig hopp!

    Det får vara slut med ons och kks.. tråkigt men är inte så jäkla rädd att smitta trots att det inte är ett skov och trots kondom. Fan för herpes


    Herpes är ingen könssjukdom så den går inte under lagen att du måste berätta om den för din partner. Den klassas som eksem och är en "hudsjukdom" som smittar. Så fortsätt ha ons och kks. Knulla måste man annars dör man. Men känn efter själv ifall du har blommning eller inte.
  • Anonym (AnnaK)
    Anonym (Rädd) skrev 2019-07-02 07:59:21 följande:

    Tack så jättemycket för svaren!

    Skönt att jag åtminstone kan kyssas och ge oralsex. Var orolig att det smittar även den vägen. Läste nämligen på Google att det smittar via slemhinnor och saliv så fick lite panik.

    Jag har typ 2. Det togs prover. Detta är andra skovet på två månader så hoppas verkligen att det blir mindre sällan med tiden. Har sämst immunförsvar pga medicin så håller tummarna hårt att kroppen kan fixa det ändå!

    Så skönt att höra att det går att ha ett sexliv. Ni ger mig hopp!

    Det får vara slut med ons och kks.. tråkigt men är inte så jäkla rädd att smitta trots att det inte är ett skov och trots kondom. Fan för herpes


    Herpes smittar visst med kyssar och oralsex
  • Anonym (Japp)
    Anonym (AnnaK) skrev 2019-07-02 17:22:09 följande:

    Herpes smittar visst med kyssar och oralsex


    Ja det gör det. När blåsorna blommat ut. Annars inte.
  • Anonym (Rädd)

    [quote=79730660][quote-nick]Anonym (Japp) skrev 2019-07-02 17:25:18 följande:[/quote-nick]Ja det gör det. När blåsorna blommat ut. Annars inte.[/

    Så även om jag har utslag där nere så kan det smitta vid kyssar?! Men herregud! Helcelibat är det enda som gäller om man inte ska smitta någon alltså?

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Rädd) skrev 2019-07-02 18:30:04 följande:

    [quote=79730660][quote-nick]Anonym (Japp) skrev 2019-07-02 17:25:18 följande:[/quote-nick]Ja det gör det. När blåsorna blommat ut. Annars inte.[/

    Så även om jag har utslag där nere så kan det smitta vid kyssar?! Men herregud! Helcelibat är det enda som gäller om man inte ska smitta någon alltså?


    Nej jag har haft det i 4,5 år och har inte smittat nån av mina ligg/dejter/strul och inte heller min sambo efter 2 år. Så var lugn finns broms mediciner med är har inte använt det på flera år och har heller inte haft symptom på flera år heller
Svar på tråden Herpespanik