Anonym (1234) skrev 2019-07-02 08:12:10 följande:
Jag har den senaste tiden försökt analysera min situation. Man kan säga att de stunder som är bra (då han är nykter) måste väga upp för de stunder som är dåliga. Varje helg känns olustig och jag undviker honom. Han dricker inte i huset utan ute i verkstaden /garaget så jag kan ändå hålla en viss distans och blunda för vad som händer. Sedan när han kommer in blir man ju besviken och irriterad. Någonstans har jag nog ändå trott att han kan ändra på sig men nu efter 18 år har jag väl börjat inse att det nog inte kommer hända. Jag har försökt prata om hans drickande men då blir han arg och det är dålig stämning i flera dagar. Han rökte marijuana när vi träffades pga att han var knäckt över ett förhållande som tagit slut. Han har självmord i släkten. Så jag är rädd för vad jag kan orsaka om jag lämnar. Hans drickande kommer antagligen bli värre. Jag tror inte han kommer vara kapabel att ta hand om våra barn men kommer jag ens att få ensam vårdnad och fixar jag det?
Åh, som jag känner igen PRECIS allt du skriver. Jag är du för 5 år sedan. Förutom att det aldrig blev något barn för mig. Jag trodde att jag var gravid, alt. var det ett tidigt missfall. Men jag hade fött ett tredje barn utan tvekan, och sen gått.
Jag vill skicka så många styrkekramar till dig! Du ska veta att man fixar det! Man gör det, för att man måste. Du kommer att lära dig. Du behöver inte bo i hus. Skaffa en bostadsrätt (finns även radhus, jag har ett) där mycket praktiskt sköts av föreningen.
Och du kan INTE ta ansvar för honom. Du kan inte lastas för hans val, att dricka eller om det värsta skulle hända, ta sitt liv. Jag rekommenderar dig att läsa på om medberoende. Jag visste att jag var det, men det var först när jag läste om det (fick Dödsdansen av en vän, googla den) som jag fullt ut förstod. Den boken är fullklottrad med understrykningar och egna anteckningar. Jag kände igen mig i precis allt.
Det var en stor ångest för mig att ta steget och separera. Då blev det varannanveckasliv för barnen och då hade jag ju ingen koll alls på hans drickande. Det funkade faktiskt bra ett tag. Han skärpte till sig. Han växte med ansvaret för barnen. Vad han gjorde på sina barnfria veckor spelade ju ingen roll. Men till slut gick det inte längre, han mådde så dåligt så de kunde inte vara där längre. Barnen började må dåligt och ville inte vara där. Jag kunde inte göra något annat än att plocka hem dem och jag vägrade oövervakat umgänge trots att barnen är stora. (Krävde att farmor skulle vara med.) Han sjönk djupare och djupare ner i sin depression och sitt missbruk och det var mycket bråk. Självklart förstår jag att det var smärtsamt för honom att inte få träffa sina barn. Men de ska inte vara hans medicin! Han hade självmordstankar under hela den här perioden och när han flyttade utomlands var jag rädd att han aldrig skulle komma hem igen. Men det är inte mitt ansvar att ta. Mitt ansvar ligger i att se till att våra barn har det bra och får leva i ett tryggt hem med rutiner och förutsägbarhet, skola, kompisar, träningar, läxor, hobbies och massor med kärlek. Inte sitta med en missbrukande pappa som förväntar sig att de ska "förstå" honom och behöva ta ansvar för om han dricker eller inte, eller det allra värsta, ansvara för att han håller sig vid liv.
Jag har haft tur, han gav mig vårdanden frivilligt när han flyttade utomlands. Han är hemma nu igen och försöker, men barnen är inte intresserade av att träffa honom alls längre. Det är tragiskt, men vi har det ändå väldigt bra under omständigheterna. Jag fixar det. Man gör det. För man måste.
Vad gäller mannen du träffar nu så är mitt råd att ta det lugnt. Hasta inte in i något nytt direkt. Klart ni kan fortsätta att ses om ni vill, men var ärlig mot dig själv och ge dig själv tid. Och var ärlig mot honom. Och mot din man. En vän sa till mig när jag berättade om separationen "Gör och säg bara sånt som du ärligt kan stå rakryggad för". Dvs kasta ingen skit, påbörja ingen relation innan du avslutat den du befinner dig i osv.
Stor kram till dig! Du kommer att komma ut på andra sidan. Det kommer att vara jobbigt, men det kommer att bli bättre!