• Anonym (TS)

Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?

Hur viktigt är det egentligen med mössa på en nyfödd bebis eller äldre bebis?

T ex när det är 25 grader ute. Ska bebisen ha mössa då?

Om bebisen sover ute i vagnen där det är typ inomhustemperatur. Ska bebisen ha mössa då?

Ska bebisen ha mössa även inomhus?

Får olika svar på denna fråga där vissa säger att bebisen ska ha mössa på sig HELA tiden upp till 1 år och vissa säger att de ska ha mössa när det blåser ute och är svalare. Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-02 19:49:18 följande:

Tänker att de sa inget om detta på BB heller. Där brukar man ju få en mössa. Men det fick vi inte heller. De har inte sagt något när vi kommit med bebisen utan mössa heller.

Det var ingen som sa någonting om det till mig heller, varken på BB eller bvc, med nått av barnen. Jag har använt sunt förnuft. (Sen har jag läst på nätet att det rekomenderas att alltid ha möss/hatt på utomhus under första året.)
  • nernu

Tänk lite förnuftigt. Man sätter ju inte mössa på en unge i vagnen när det är 30 grader ute.

• Anonym (Skydd)

Mössan skyddar mot värme också. Så små barn kan varken svettas eller reglera sitt vätskeintag, därför behöver de skyddas.

nernu skrev 2019-07-03 00:49:08 följande:

Tänk lite förnuftigt. Man sätter ju inte mössa på en unge i vagnen när det är 30 grader ute.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Skydd) skrev 2019-07-03 01:16:18 följande:

Mössan skyddar mot värme också. Så små barn kan varken svettas eller reglera sitt vätskeintag, därför behöver de skyddas.

Svettas kan dom definitivt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 01:20:18 följande:

Svettas kan dom definitivt.

Nej det kan dom inte.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2019-07-03 02:34:04 följande:

Nej det kan dom inte.

Bebisar kan svettas. Man renommenderar att känna barnet i nacken för att veta om den är för varm eller inte

Är den svettig i nacken är den för varm.

Läste precis att man inte rekommenderar mössa när det är för varmt då bebisen kan kyla ner sig via huvudet.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 08:17:35 följande:

Bebisar kan svettas. Man renommenderar att känna barnet i nacken för att veta om den är för varm eller inte

Är den svettig i nacken är den för varm.

Läste precis att man inte rekommenderar mössa när det är för varmt då bebisen kan kyla ner sig via huvudet.

Det finns en anledning till att man ska se till att bebisen inte blir flr varm.

Bebisar kan inte reglera sin kroppstemperatur och kan inte svettas om de blir för varma vilket är farligt.

De kan kännas fuktiga i nacken när de är för varma men det är inte svett.

Jag vet inte var du läste det men både på 1177 och trygghansa står det att man rekommenderar mössa på barn det första året.

På sommaren tunn mössa/solhatt.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-03 08:38:01 följande:

Bebisar kan inte reglera sin kroppstemperatur och kan inte svettas om de blir för varma vilket är farligt.

Jag vet inte var du läste det men både på 1177 och trygghansa står det att man rekommenderar mössa på barn det första året.

Ja dom är dåliga på att reglera sin kroppstemperatur och därför ska man ha mössa, men de kan absolut svettas.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 08:51:18 följande:

Ja dom är dåliga på att reglera sin kroppstemperatur och därför ska man ha mössa, men de kan absolut svettas.

Enligt bvc och barnläkare kan de inte göra det. Men sen beror det lite på hur gamla de är också.

Nyfödda kan inte svettas eftersom svettkörtlarna inte är utvecklade än.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-03 08:55:06 följande:

Enligt bvc och barnläkare kan de inte göra det. Men sen beror det lite på hur gamla de är också.

Nyfödda kan inte svettas eftersom svettkörtlarna inte är utvecklade än.

Enligt min bvc kan dom det. Och jag har själv 4 barn, alla har svettats. Och svettkörtlarna är visst utvecklade.

Någon gång under graviditetsvecka 29-32 är svettkörtlarna färdig utvecklade.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 09:12:26 följande:

Enligt min bvc kan dom det. Och jag har själv 4 barn, alla har svettats. Och svettkörtlarna är visst utvecklade.

Någon gång under graviditetsvecka 29-32 är svettkörtlarna färdig utvecklade.

Som sagt, nyfödda kan inte svettas. Det som känns fuktigt i nacken är inte svett.

Hos nyfödda är svettkörtlarna inaktiva därför är det jätte viktigt att se till att de inte blir för varma.

"Nyfödda barns svettkörtlar och temperaturreglerande egenskaper är i princip inaktiva och pH-värdet är annorlunda."

www.libero.se/hudskolan/hudfakta/
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-03 09:37:12 följande:
    Som sagt, nyfödda kan inte svettas. Det som känns fuktigt i nacken är inte svett.

Hos nyfödda är svettkörtlarna inaktiva därför är det jätte viktigt att se till att de inte blir för varma.

"Nyfödda barns svettkörtlar och temperaturreglerande egenskaper är i princip inaktiva och pH-värdet är annorlunda."

www.libero.se/hudskolan/hudfakta/
    Som sagt bebisar kan svettas, men de svettas inte på samma sätt som större barn och vuxna gör, deras svettkörtlar är utvecklade men "omogna" och de har svårt att reglerna sin kroppstemperatur. Men svettas gör dom och i många fall jätte mycket.

"En del bebisar svettas väldigt mycket utan att vara för varmt klädda. Ofta på huvudet och på ryggen men också i händerna och under fötterna. Det är helt normalt och beror på en omogenhet i kroppsfunktionen, i det här fallet i svettkörtlarna.
    https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/spadbarn-bebis-svettas/

"Nyfödda är inte så bra på att reglera sin kroppstemperatur. De blir lätt nedkylda eller för varma om de inte är lagom klädda för årstiden. Ju större barnen blir, desto bättre fungerar deras värme- och kylsystem. En femmånaders är bättre på att reglera sin kroppstemperatur än en nyfödd. När bebisar blir för varma och behöver kyla ned sig svettas de. Ofta på huvudet, men också fötter, händer, rygg och hals är vanliga ställen som blir plaskvåta, inte minst i sömnen. När huden blir våt kyls kroppen ner en aning. 
    https://www.barnakuten.nu/bebis-svettas-i-varmt-vader-ska-man-ge-vatten-till-spadbarn/

"Nyfödda barn har svårare att reglera kroppstemperaturen än vad vuxna har. Därför är det bra att vara försiktig med att vara ute både i hög värme och i stark kyla.
     Barnet är för kallt och fryser när nacken och pannan känns kalla. Händerna och fötterna är ofta kallare än övriga kroppen men ska inte vara iskalla. Du kan titta på termometern och på vad du själv har på dig. Du kan känna efter om barnet är varmt och svettigt på bröstet och i nacken."
    https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/skydda-ett-nyfott-barn/

Ska jag fortsätta?
  • nernu
    Anonym (S) skrev 2019-07-03 08:38:01 följande:

Haha! Spännande. Vad är det som är blött i nacken tänker du?

Och varför luktar otvättade bebisfötter illa?
  • nernu
    Anonym (Skydd) skrev 2019-07-03 01:16:18 följande:

Hur tänker du att en mössa skyddar om bebisen ligger i en vagn utan direkt solljus?
Svar på tråden Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?