• pollyankan

    Mattider på sommaren.

    Hej!

    Hur ser alla era måltider ut/tid på sommarlovet ut?

    Jag får typ panik när vi sovit för länge för hur hinner vi med lunchen då????????????

    Så berätta gärna ochvskriv även vad ni brukar äta dagtid.

    Mvh Mor till 8åring och 6 åring

  • Svar på tråden Mattider på sommaren.
  • SilverEmma

    Mina ungar är 9 och 10 och är lediga med mig hela sommaren. Ska vi inte iväg eller göra något speciellt så får de sova så länge de vill, vilket än så länge är runt 9-10. De äter oftast inte frukost direkt när de går upp så det brukar bli runt 10-11.  Min man jobbar så vi äter middag som vanligt runt 16.30-17 när han kommer hem, lunch är den måltid som är minst viktig för oss. Äter ungarna frukost sent så nöjer de sig med ett mellanmål mitt på dagen, frukt, kex, juice/mjölk, yoghurt. Har de ätit hyggligt tidigt så blir det enkel lunch som billys panpizza, stekt ägg, äggröra, rester från gårdagen om det finns. Har sagt att kl 13.30 är senaste tiden för någon slags lunch, så att de är hyggligt hungriga när det väl är middag, efter det så är det någon frukt eller morotsstavar som gäller.

    De är inte bundna av rutiner och jag räknar med att de säger till om de blir hungriga.

  • Maac

    Barnet sover så länge det vill, frukost vid 10, ibland senare beroende på när hen vaknar. Middag eller mellanmål vid 14 och sen kvällsmat allt mellan 18-20.

  • Alexi

    Dra ner på nivån med lunchen, lägg den senare och så skippar man mellanmålet på eftermiddagen eller tar bara en frukt eller glass eller vad det nu är läge för.

  • Anonym (C)

    Det blir som det blir :) Igår vaknade ena barnet sent och åt vår lunch till frukost, sen var han hungrig igen 15,30 så då blev det lunch på Ikea. Middag (rester då han skulle iväg) kl 19.30. Andra barnet var inte med på Ikea utan iväg på annat så han åt gröt när han kom hem vid 17.30 (fixade själv, ensam hemma) och sen middag kl 20.

    Jag brukar laga så att det blir rester över, sen äter vi gröt och yoghurt om vi inte orkar laga mat eller är så hungriga. Tiderna vi äter beror på när vi vaknar på morgonen.

  • Anonym (flyter)
    pollyankan skrev 2019-07-03 05:44:16 följande:

    Hej!

    Hur ser alla era måltider ut/tid på sommarlovet ut?

    Jag får typ panik när vi sovit för länge för hur hinner vi med lunchen då????????????

    Så berätta gärna ochvskriv även vad ni brukar äta dagtid.

    Mvh Mor till 8åring och 6 åring


    Hos oss flyter matanorna under sommaren och jag försöker att inte få panik över det. Alla går upp vid lite olika tider och äter också på lite olika tider, den enda måltiden vi alla äter tillsammans är middagen (oftast).

    Om vi alla är lediga så brukar dagen se ut ungefär såhär:

    Jag och mannen går upp ca 8.30 och äter frukost. 11-åringen går upp vid 9 och ser på Sommarlov och äter frukost vid TV:n. 14-åringen släpar sig upp vid kl 11 och äter då en stadig frukost. Sen ser vi knappt barnen igen innan middagen.

    Nån gång vid kl 14 så brukar barnen komma in och börja rota i skåpen, koka lite makaroner med köttbullar eller en korv med bröd, eller fått nåt hos en kompis. Jag och mannen äter också något då, lagat tillsammans med barnen eller bara macka med ägg eller så. Ibland är vi iväg tillsammans och äter mat på café på stan eller pastasallad på stranden eller nåt sånt.

    Kl 18 (ca) äter vi middag tillsammans (oftast, ibland är nåt eller båda barnen iväg). Då är det lagad mat med normal variation.

    Under kvällen tar vi nåt om vi vill, macka, yoghurt eller så. Alla gör sitt.

  • Anonym (E)

    Vi har inga mattider, oavsett om det är sommar eller inte, utan vi äter när det passar. Så hade vi det hemma när jag var liten också.

  • legomum

    Vi sover längre och äter frukost vid 8. Lunchen har jag senarelagt till 12-13 med ett fruktmellis vid 11 istället. Middag vid 17-18 Sedan blir det kanske något mellis till beroende på hur de åt till lunchen.

    Har två snart 6 åringar.

  • Anonym (flyter)
    legomum skrev 2019-07-03 12:33:12 följande:

    Vi sover längre och äter frukost vid 8. Lunchen har jag senarelagt till 12-13 med ett fruktmellis vid 11 istället. Middag vid 17-18 Sedan blir det kanske något mellis till beroende på hur de åt till lunchen.

    Har två snart 6 åringar.


    Oj, det var täta måltider. Frukt kl 11 - är de hungriga på lunch redan vid 12-13 då? Hur dags får de lunch andra dagar om 12-13 är senarelagt?
  • Elin P

    Mina barn vaknar alltid tidigt så vi äter frukost, lunch, middag som vanligt. Hade de sovit länge på morgonen tänker jag att de också hade varit vakna sent. Då hade jag nog förskjutit hela dagens mat. Tex frukost kl 11, lunch kl 15 och sen lagat mat igen vid kl 20 eller dylikt.

  • Cecese

    Mina barn vaknar när de gör det, jag har ingen aning om när de vaknar och stiger upp. Jag har ingen aning om när de äter på dagarna, de äter när de är hungriga. Middag blir det vid kanske 18-19. 
    Själv stiger jag upp vid 4-5 och far på jobb nån gång mellan 6-7, då sover alla barnen ännu. Jag är hemma runt 17-18 och vi äter middag efter det. 

  • legomum
    Anonym (flyter) skrev 2019-07-03 13:27:18 följande:

    Oj, det var täta måltider. Frukt kl 11 - är de hungriga på lunch redan vid 12-13 då? Hur dags får de lunch andra dagar om 12-13 är senarelagt?


    Vi äter frukost vanligtvis vid 7 och lunchen vid 11. Då brukar vi inte ha någon fruktmellis på fm då har vi mellis vid 14 och middag vid 17.30-18.

    Eftersom de är vana vid lunch 11 så får de en bit frukt som gör att de klarar sig längre.

    Hur äter dina barn om du tycker det var täta tider? Mina blir 6 år i höst
  • scanmia

    Mina barn (särskilt ett av dem) mår mycket bättre om de får äta på regelbundna tider, så jag kör ganska hårt på 8, 12 och 19 som stora måltider med tre mindre mellanmål mellan. Men däremot så satsar jag bara på ett ordentligt lagat mål mat om dagen och de andra är mycket enklare, som rester eller wraps. Massor av picknickar och mat man kan ta med ut på utflykter och äventyr. Bara för att vi är så pass bundna av matschemat ska det inte behöva begränsa oss i övrigt. Frukt och glass går åt i hisnande mängder. Jag gör ofta rejält stora sallader som givetvis alla får ta av, men det är väl mest vi vuxna som äter dem som huvudrätter och de räcker några dagar i stöten.

    När det blir riktigt hett så är det skralt med aptiten så då satsar jag på större frukost och mer läskande mindre måltider under dagen.

  • Anonym (olika)

    Vi bryr oss inte nämnvärt om "schema" på sommaren.
    Lågstadie-kids här.
    Sovmorgon, (fritt att leka tyst, kolla på film/TV). 
    Frukost vid 9-tiden.
    Lunch vid 13-14 (ofta som matsäck/picknick).
    Middag vid 18-19 (ofta grillat).

    Har ett "fruktfat" med frukt och grönsaker framme, fritt fram att ta för sig.

    Gör egen "frozen yogurt" som de får en portion nästan varje dag, antingen mitt på dagen när det är varmt eller som dessert.
    Fryser även in portions-skålar med vindruvor, bär, melon-bitar etc som är ok mellanmål/dessert på varma dagar.

  • Anonym (Rutinmorsan)

    Sommar rutinerna här är:

    Brunch vid 10-11 ägg , äggröra, rester, joggi,bacon, frukt ( hotellfrukost stuket)

    Mellis 14-15 glass/ frukt

    Middag 17.30-19 lagad mat

    Kvällsmat vid 20.30 flingor /mussli/frukt/yoggi

  • Anonym (flyter)
    legomum skrev 2019-07-03 17:33:56 följande:
    Vi äter frukost vanligtvis vid 7 och lunchen vid 11. Då brukar vi inte ha någon fruktmellis på fm då har vi mellis vid 14 och middag vid 17.30-18.

    Eftersom de är vana vid lunch 11 så får de en bit frukt som gör att de klarar sig längre.

    Hur äter dina barn om du tycker det var täta tider? Mina blir 6 år i höst
    Jag skrev det här ovanför: att allt flyter nu på sommaren och alla har lite olika tider. Men mina barn är mycket äldre (11 och 13) och sköter sig själva till stor del nu på sommarlovet. Vi äter nästan inga måltider på samma tider eller alla tillsammans nu på sommaren. Barnen kommer och går, äter hos en kompis, tar nåt i farten innan de sticker och badar, tar middagen lite senare för att de varit iväg. Och även tiderna för de måltider vi faktiskt lagar varierar lite utifrån vad vi gör under dagen och vilka som är hemma.

    När de går i skolan så anpassas ju mattiderna efter skolans tider, har inte jättekoll på exakt när de äter i skolan, troligen mellan 11-12 och frukost vid 7, middag nån gång vid 18. Mellis äter de kanske, men inte på nån bestämd tid och nog inte alla dagar, de fixar själva efter skolan.

    Det var väl bara den där frukten kl 11 som kändes väldigt nära lunchen vid 12-13. Och om ni vanligtvis äter frukost kl 7 och lunch kl 11 så är ju det exakt detsamma som frukost kl 8 och lunch kl 12, fast utan fruktmellis på fm då.

    Men yngre barn har nog större behov av fasta tider, jag minns knappt hur det var när mina var i den åldern, men vi hade nog lite mer rutiner då.


  • Wench85

    Med två lågstadiebarn är sommartiderna ungefär så här:


    09 de får gå upp och ha skärm/leka tyst.
    09 går föräldrarna upp och tar fram frukost. Ibland bara typ yoghurt och mackor framdukat på fem minuter, ibland mer brunch med amerikanska pannkakor, scones ägg och bacon etc och vi sitter inte vid bordet förrän framåt 10.
    13 lagad lunch. Hemma oftast typ grillad hamburgare eller rester från gårdagen, iväg på utflykter ofta pastsallad eller liknande. 
    Eftermiddagen ofta någon slags mellanmål. Frukt eller yoghurtglass eller liknande.
    19 lagad middag. 

    Oftast blir det en kvart efter middagen lite påfyllning då sonen pga medicin har väldigt låg aptit på dagen och börjar få i sig först framåt kvällen. Ofta en kopp ljummen tomat- och linssoppa eller en extra macka.

    20 Läggdags.


     

  • Anonym (My)
    legomum skrev 2019-07-03 12:33:12 följande:

    Vi sover längre och äter frukost vid 8. Lunchen har jag senarelagt till 12-13 med ett fruktmellis vid 11 istället. Middag vid 17-18 Sedan blir det kanske något mellis till beroende på hur de åt till lunchen.

    Har två snart 6 åringar.


    Flera föräldrar som dig:)

    Viktigt med rutiner även på sommarlov.

    Har märkt att föräldrar släpper på allt de äter frukost vid 8-9 och äter sent på kvällen 19-20 när barnen är hungriga mitt på dan får de ta macka och kräm eller liknande ingen ordentlig mat.

    Och så undrar dom varför barnen blev så pigga på kvälls kvisten efter maten.
  • legomum
    Anonym (My) skrev 2019-07-04 10:25:00 följande:

    Flera föräldrar som dig:)

    Viktigt med rutiner även på sommarlov.

    Har märkt att föräldrar släpper på allt de äter frukost vid 8-9 och äter sent på kvällen 19-20 när barnen är hungriga mitt på dan får de ta macka och kräm eller liknande ingen ordentlig mat.

    Och så undrar dom varför barnen blev så pigga på kvälls kvisten efter maten.


    :)

    Jag är hemma med grabbarna tills skolan börjar så dessa tider har vi haft sedan de föddes. Jobbade på förskola för många år sedan och tog efter deras tider. Mindre barn äter ju ofta för de behöver energipåfyllningen vinter som sommar.

    Rutiner är det som får vår vardag att fungera så vi följer "skalmans klocka" (förr ingick vilan också) aldrig haft problem med varken mat eller sömn så... vi trivs :)
  • LFF

    2x5,5 år:

    Vaknar i allmänhet senast kl 7.

    Frukost typ 8.

    Sällan förmiddagsmellis om vi inte är iväg nånstans och vet att lunchen blir sen.

    Lunch nångång 11.30-13.00

    Eftermiddagsmellis vid 15.

    Middag ca 17.30.

    Läggdags så de sover ca 20.00.

Svar på tråden Mattider på sommaren.