• Wed 3 Jul 2019 09:05
    623 visningar
    5 svar
    5
    623

    Nekad sjukförsäkring hos försäkringsbolag

    Hej!

    Tänkte att det kanske vore bra att ha en sjuk-och olycksfallsförsäkring så ansökte om det på Länsförsäkringar, där vi har de flesta av våra andra försäkringar, men fick avslag, pga flera (kanske onödiga) grejer jag skrivit med men främst pga en hematologisk sjukdom jag haft som ung men blev frisk från för 13 år sedan. Ansökte istället då hos Folksam, där jag haft sjuk-och olycksfallsförsäkring som barn och iaf har en olycksfallsförsäkring, men fick nej där också.

    Vad gör jag då? Kommer alla neka mig? Känns orättvist! Ska jag gå runt oförsäkrad hela livet pga en sjukdom jag hade som barn?

  • Svar på tråden Nekad sjukförsäkring hos försäkringsbolag
  • Wed 3 Jul 2019 09:07
    #1

    Måste ju finnas en anledning till att du nekats. Fundera på det istället. Vad är det för sjukdom?

  • Wed 3 Jul 2019 09:11
    #2
    Carlsson skrev 2019-07-03 09:05:06 följande:

    Hej!

    Tänkte att det kanske vore bra att ha en sjuk-och olycksfallsförsäkring så ansökte om det på Länsförsäkringar, där vi har de flesta av våra andra försäkringar, men fick avslag, pga flera (kanske onödiga) grejer jag skrivit med men främst pga en hematologisk sjukdom jag haft som ung men blev frisk från för 13 år sedan. Ansökte istället då hos Folksam, där jag haft sjuk-och olycksfallsförsäkring som barn och iaf har en olycksfallsförsäkring, men fick nej där också.

    Vad gör jag då? Kommer alla neka mig? Känns orättvist! Ska jag gå runt oförsäkrad hela livet pga en sjukdom jag hade som barn?


    Det kan gå att få om man undantar vissa sjukdomar. Försäkringbolagen är ovilliga att teckna en försäkring om det finns stor risk att den faller ut.


  • Wed 3 Jul 2019 09:34
    #3
    viseversa skrev 2019-07-03 09:07:42 följande:

    Måste ju finnas en anledning till att du nekats. Fundera på det istället. Vad är det för sjukdom?


    Jo alltså hos Folksam, likt hos LF, var det den hematologiska sjukdomen som angavs av dem som anledning. Den är anledningen. Eller hur menar du?
  • Wed 3 Jul 2019 09:37
    #4
    Carlsson skrev 2019-07-03 09:34:40 följande:
    Jo alltså hos Folksam, likt hos LF, var det den hematologiska sjukdomen som angavs av dem som anledning. Den är anledningen. Eller hur menar du?
    Tidigare sjukdomshistoria kan vara anledningen att de vägrar försäkring. Beror på sjukdom, risk för att den återkommer eller andra framtida följdsjukdomar. Bolagen har massor med statisk kring detta.


  • Wed 3 Jul 2019 09:42
    #5
    Kjell2 skrev 2019-07-03 09:11:10 följande:

    Det kan gå att få om man undantar vissa sjukdomar. Försäkringbolagen är ovilliga att teckna en försäkring om det finns stor risk att den faller ut.


    Ok, kanske kan höra av mig till bolagen igen då. Har verkligen förstått på mina läkare som att jag inte kommer att bli sjuk igen. Allt har sett bra ut sedan 2006. Den sjukdomen höjer inga risker för andra sjukdomar vad jag vet så tycker det känns orättvist.
Svar på tråden Nekad sjukförsäkring hos försäkringsbolag