• millant81

Gult i köket...

Jag har gula tapeter i köket.. och jag tycker inte att det är så snyggt...

Är det någon som har några bra ideér hur jag kan göra för att neutralisera det lite... så att det inte blir så "gult"
    Vilka färger jag kan använda osv...

M

• Svar på tråden Gult i köket...
  • millant81

Jag har ju ingen kamera.. men tapeten är ganska mörkt gul.. det är väl typ lite oranget i ...

Sen är skåpen begie rosa... hmmmm.. inte så fint...

• Peztis

OK, låter som en mindre lyckad kombination... fast de förra gästerna kanske hade gardiner el ngt med de färgerna i och då KAN det ju bli ok...
    Gör det enkelt för dig: måla väggarna vita.

• ME 71

Vi har också gult kök. Håll i dig, en gul nyans på väggarna, en annan gul nyans på skåpluckorna och en tredje gul nyans på elementet. URK!! Vi planerar att göra om köket i framtiden, men nu så länge så använder jag bara vitt på gardiner, dukar och blommor. Vill inte göra det mer färgglatt än det redan är.

Är det bara dina tapeter som är gula så är det väl inte så farligt. Lägg till en färg på tyger som ex. orange eller grönt eller varför inte svart, så kanske det gula blir mindre tydligt.

Se det positivt, det blir supersnyggt till påsk

• millant81

ME 71: Jag har ju beige rosa skåpluckor.. hur fula som helst..

Jo, det kommer ju att passa jätte bra i påsk, men sen då... haha..

Nä får komma på nåt smart... klarar inte av köket längre...

• Peztis

Det kanske är luckorna som ska åtgärdas istället?
    Att få det snyggt när man målar är inte så lätt sägs det. Man kan köpa en speciell film att sätta upp på luckorna. Jag hade det i min förra lägenhet och det var jättesnyggt! Såg ut som vitlaserade furudörrar!
    Finns alla möjliga mönster och det finns i byggvaruhus typ Bauhaus, Coop Forum osv.

• Matilda07 och Moa08

ME 71: Hihihi det låter som hemma hos oss med flera olika gula färger osv..fast har dom inte nöjt sig med EN färg..I källarn tex har vi orange-gul-vit-blå-brun kombinerat över golv och väggar..inte så himla snyggt precis! Tror att dom drabbades av någon form av "färg-psykos" när dom skulle måla om här! Hahahahaha

• Squeezetoy

Se bara till att kolla upp med hyresvärden innan ni börjar göra något. Där vi bodde så fick vi inte måla på tapetserad vägg, så då var det ju bara ett att göra, tapetsera om.

De kan även tycka att ni inte får göra annat än måla luckorna heller. Kanske ni har någon bekant som är målare, eller hitta en som gör det svart, då behöver det inte bli så dyrt att få de sprutmålade.

• millant81

Tack för alla tips...

Ska kolla med hyresvärden och se vad dem säger..

Håll tummarna.. dem kanske tapetserar om ialla fall.....

Luckorna kan dem byta ut.. men då blir det en hyreshöjning och hyran här är redan jätte hög... (4001:- för en två på 56 kvm)

• Squeezetoy

I Östersund hade vi en hyra på 4300 för en 2:a på 56kvm, iofs inklusive garageplats.

Eftersom vi visste att vi skulle bo i den ett bra tag så tapetserade vi om i sovrummet och vardagsrummet och målade i hallen. Badrummet tjatade vi oss till en renovering av eftersom tapeterna där inne mest liknade spya/diarre...
    Hade vi bott kvar ytterligare hade vi gjort om köket också.

• Squeezetoy

Glömde en sak.

Vissa hyresbolag har avtal med färgaffärer så att om man handlar där får man rabatt, kolla upp det med din hyresvärd. Så var det för oss, vi fick 25% rabatt.

• S a C

HSB-anslutna hus har 20% rabatt på Flügger färgbutiker! Så ta med HSB-kortet och börja handla.

Svar på tråden Gult i köket...