• pabakeno

    Barn med autism

    Hej föräldrar.

    Jag börjar tro att det inte riktigt är något som stämmer med min 19 månaders. Han har en hel del egenheter för sig och det sociala fungerar inte riktigt.

    Nu undrar jag om ni föräldrar som har barn med autism kan berätta om hur ni började förstå att det var något som inte stämde med ert barn (första tecken). Vilka tecken gav era barn er att det inte stämde. Tacksam för svar så att jag kan gå vidare till min sambo med detta.

    Vänligen

  • Svar på tråden Barn med autism
  • mammatill6

    Min äldsta gick ofta i en egen bubbla. Svår att nå, man fick ta tag i henne för att få kontakt. Har alltid gläillat saker extremt mycket i perioder. Gillar hon pussels sitter hon lätt hela dagar och maniskt bygger, gillar hon blått ska allt vara det o.s.v. Har alltid haft svårt för det sociala. Oerhört rutinbunden, missade man att gå över en viss sten på vägen till dagis va det bara att gå hem och börja om.

  • Långbenopluto

    Går barnet på förskola? Då är det bra att föra dialog med pedagogerna, det gjorde jag och vi satte igång utredningen när han var 2,5 år.

  • sandrabeerg

    Vårt barn fick diagnos i den åldern. Vi kunde få ögonkontakt men den varade inte länge (om det inte var bus) Visade inte upp saker för oss och reagerade inte på sitt namn. problem med mat och sömn. Skapade vissa rutiner som att alltid gå samma runda på gården . vad är det hos ditt barn som gör att du misstänker autism. har du tagit upp det med BVC?

  • Elin P

    Min son var lite sen med talet. Rädd för/ointresserad av andra barn och människor överhuvudtaget. Hade specialintressen tidigt, vid 3-4 års ålder. Mycket sömnproblem ända upp i skolåldern. Mycket låsningar och vredesutbrott. Vi började misstänka något då dagis slog larm då han var 4 år. Han hade då svårt med de sociala koderna och lekte inte så gärna med andra barn. Han fick diagnosen Asperger då han var 10 år.

  • Klimat Apokalypsen

    Pratade inte,
    gick sent,
    kunde ignorera en väldigt lätt,
    ville inte bli buren eller kramad, 
    gjorde väldigt mycket jobbiga ljud, sådana som skär i hjärnan
    Älskade tv och skrek som om han blev torterad ifall vi stängde av den
    Dåligt samspel
    Lyssnade inte alls 
    osv.

  • pabakeno

    Det som gör att jag tror att min dotter har autism är följande:

    Imiterar oss hela tiden.

    Dålig i sociala sammanhang (väldigt blyg och arg när människor tittar på honom).

    Började gå sent.

    Lyssnar ibland inte till namn eller tilltal.

    Små egenheter (går baklänges ibland, tågång ibland, gör småljud och gör konstig gång)

    Väldigt krävande emellanåt.

  • Klimat Apokalypsen
    pabakeno skrev 2019-07-04 11:18:44 följande:

    Det som gör att jag tror att min dotter har autism är följande:

    Imiterar oss hela tiden.

    Dålig i sociala sammanhang (väldigt blyg och arg när människor tittar på honom).

    Började gå sent.

    Lyssnar ibland inte till namn eller tilltal.

    Små egenheter (går baklänges ibland, tågång ibland, gör småljud och gör konstig gång)

    Väldigt krävande emellanåt.


    Hmm... Det kan vara det men autister brukar inte vara så bra på att imitera har jag för mig. Men jag har hört att flickors autism kan yttra sig lite annorlunda vice versa pojkar. 

    På vilket sätt är hon krävande?
  • pabakeno
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-07-04 11:23:01 följande:

    Hmm... Det kan vara det men autister brukar inte vara så bra på att imitera har jag för mig. Men jag har hört att flickors autism kan yttra sig lite annorlunda vice versa pojkar. 

    På vilket sätt är hon krävande?


    Hon vill bli buren hela tiden och är hela tiden sur eller arg. Hon kan leka med något och tröttna och vill göra något annat direkt. Som att hon är svårt att tillfredsställa liksom.
  • Elin P
    pabakeno skrev 2019-07-04 15:52:12 följande:

    Hon vill bli buren hela tiden och är hela tiden sur eller arg. Hon kan leka med något och tröttna och vill göra något annat direkt. Som att hon är svårt att tillfredsställa liksom.


    Men allt det du räknar upp kan vara helt normalt vid 19 månader också. Kan hon säga några ord, förstår hon er?
  • pabakeno
    Elin P skrev 2019-07-05 09:38:30 följande:

    Men allt det du räknar upp kan vara helt normalt vid 19 månader också. Kan hon säga några ord, förstår hon er?


    Hon säger några ord och har några ljud som motsvarar ord, men det är väldigt otydligt. Hon förstår dock ganska mycket. Det känns dock fortfarande kostnigt med henne emellanåt.
  • Bonisagus

    Är det ditt första barn?

    Om du är orolig är det bättre att fråga utomstående, sök extratid på BVC. Om dottern går på förskola skall du fråga personalen.

    19-månaders barn är märkliga! Allt du säger låter normalt för mig vid den åldern, samtidigt är det bra att kolla upp.

    Vi har haft motsatt erfarenhet, d.v.s. vi tyckte fram till sexårsåldern att vår dotter ed råge var inom gränserna för vad som anses oproblematiskt. Efterhand har det visat sig att har någon form av autism och har framförallt har problem i vissa nya miljöer o.s.v.

Svar på tråden Barn med autism