• Anonym (T25)

Cykla och svettningar

Hej, jag ska börja jobba snart och dottern ska börja förskolan, har ingen bil och det kommer jag fixa först till vintern då jag måste spara pengar. Måste nu cykla 2.5 km till hennes förskola varje dag ( 2.5 km dit ) det är inte långt men på den biten börjar jag svettas ganska mycket, här är det inte alls varm nu och blåser kyligt så jacka behövs och jag är en sån som lätt blir för varm med jacka på när jag går/cyklar. när jag då stannar så kommer svettningarna, sen ska jag tillbaka kanske 1.7km till jobbet. = stannar en stund vid förskolan, cyklar iväg igen = ännu mera svettningar, sen får jag även fråssa när jag tagit av jackan.

Vill ju inte komma till jobbet svettig heller så vet inte alls vad jag ska göra. Några tips? Ska försöka köpa en annan jacka som andas bättre men tror inte det kommer spela så stor roll då det är mest under armarna och vid ryggslutet som jag svettas.

• Svar på tråden Cykla och svettningar
  • Praktisk58

Du öppnar jackan lagom mycket ?

• Praktisk58

Du öppnar jackan lagom mycket ?

• Anonym (T25)

Funkar inte. Det är bara 13 grader här varje dag och blåser jättekallt. Om jag blir för kall och sen varm när jag går in blir det likadant. Så får jag frossa också som håller i sig jättelänge.

• Anonym (L)

För varje dag du cyklar så kommer det bli enklare och enklare. Sen kan du ju alltid använda en torrdeo så att du inte svettas under armarna iallafall.

• Fjäril kär

Satsa på att köpa en bra sportjacka som hjälper till att andas och ändå värmer.

Bra idé också att tänka på hur du klär dig under jackan. Vissa material är sämre än andra. Du kan ju ha en fin topp i väskan att byta med på jobbet och klä dig rätt när du cyklar.

• Anonym (Elcykel)

Skaffa elcykel. Den kan du ha hela vintern. Ingen bil behövs.

• annabellelee

Att svettas är inte farligt. Ta med en ny tröja i väskan och tvätta av dig och byt till fräsch tröja på jobbet.. Mvh en som cyklat till förskolan i många år

• Anonym (svett)
    Anonym (T25) skrev 2019-07-04 08:44:49 följande:

Hej, jag ska börja jobba snart och dottern ska börja förskolan, har ingen bil och det kommer jag fixa först till vintern då jag måste spara pengar. Måste nu cykla 2.5 km till hennes förskola varje dag ( 2.5 km dit ) det är inte långt men på den biten börjar jag svettas ganska mycket, här är det inte alls varm nu och blåser kyligt så jacka behövs och jag är en sån som lätt blir för varm med jacka på när jag går/cyklar. när jag då stannar så kommer svettningarna, sen ska jag tillbaka kanske 1.7km till jobbet. = stannar en stund vid förskolan, cyklar iväg igen = ännu mera svettningar, sen får jag även fråssa när jag tagit av jackan.

Vill ju inte komma till jobbet svettig heller så vet inte alls vad jag ska göra. Några tips? Ska försöka köpa en annan jacka som andas bättre men tror inte det kommer spela så stor roll då det är mest under armarna och vid ryggslutet som jag svettas.

Jag cyklar också till jobbet och svettas en del. Men det är svett som inte luktar eftersom jag är helt nyduschad innan.

Men för att känna mig fräschare på jobbet sen så brukar jag blaska av mig och byta tröja, ev BH också. In på personaltoan och tvättar av mig med en liten handduk/tvättlapp, ny deo, ny tröja och ev ny BH. Och så är jag fin och fräsch igen inför jobbdagen.

Tvättlappen kan man ju ha några dagar och även samma cykeltröja ett par dar.
  • Anonym (Cyckelnyckel)

Låter mer som att du är ovan och otränad. Du har förmodligen inte cyklat mer än en knapp vecka?

Använd vettiga kläder när du cyklar, en skaljacka och material som andas. Byt tröja på jobbet.

Och om nån vecka till så kommer du bli mer van och vet hur du ska klä dig. Du kommer svettas mindre då.

Svar på tråden Cykla och svettningar