• Anonym (Ae)

Dålig syn fick jag reda på

Hej. Jag e en 40+. Jag var på synundersökning för jag tänkte göra för att jag behövde skyddsglasögon till jobbet med min styrka. Och företaget betalar. Så när jag fick reda på hur bra synen var så var det chockade nyheter. Jag har 50% dålig syn och ligger på skala - 1. Och den här huvudvärken som jag haft länge trodde jag berodde på stress. Men nu vet jag. Nån som berätta vad man har för skala annars? Någon som har glasögon som kan berätta hur det kändes i början?

• Svar på tråden Dålig syn fick jag reda på
  • Anonym (Besserwisser)

Du får nog precisera dig. Det är skillnad på att vara närsynt och ha dålig syn. Är man bara närsynt så får man bra syn med glasögon. Har man "dålig syn" så hjälper inte glasögon.
    "skala -1" tolkar jag som att du behöver glasögon med styrka -1.00, dvs du är närsynt och ser inte skarpt på längre avstånd än ca 1 meter.

Vad "50% dålig syn" betyder har jag ingen aning om, så det får du tala om för oss om vi ska kunna ge dig några råd.

Ser du lika bra/dåligt på båda ögonen?

• Anonym (Ae)

Jag har dålig syn. Ser bara 50%. Får inte köra bil sa dom. Så dålig som den är. Ville veta om - 1 är dåligt? Vad ligger det på om man har bra syn? Jag har problem med huvudvärk dagligen

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Ae) skrev 2019-07-04 20:35:07 följande:

Jag har dålig syn. Ser bara 50%. Får inte köra bil sa dom. Så dålig som den är. Ville veta om - 1 är dåligt? Vad ligger det på om man har bra syn? Jag har problem med huvudvärk dagligen

-1 är förmodligen den styrka du behöver på glasögonen för att se så bra som möjligt på långt håll. Det betyder att du är närsynt, men inte speciellt mycket.

Jag vet fortfarande inte vad du menar med "50%". Synskärpa anges i en skala där "1.0" är normal syn. Minst "0.5" krävs för att få köra bil, och man måste använda glasögon eller linser vide bilkörning om det krävs för att uppnå "0.5".
    Klarar man inte "0.5" ens med glasögon eller linser så får man inte köra bil.
    Klarar du inte gränsen så betyder det att du har något annat fel på ögonen, förutom närsyntheten.
  • Anonym (Ae)

För jag behöver läsglasögon och glasögon som jag alltid ska använda alltid. Förstår inte heller vad 50% skulle betyda

• Anonym (Vet inte)
    Anonym (Ae) skrev 2019-07-04 21:05:52 följande:

För jag behöver läsglasögon och glasögon som jag alltid ska använda alltid. Förstår inte heller vad 50% skulle betyda

Vet inte heller vad 50% betyder men -1 är inte så dåligt, jag har -4.25 och -4

Visst kan man få ont i huvudet av dålig syn, du anstränger ju ögonen om du går runt och kisar.
  • Anonym (Mullvaden)
    Anonym (Ae) skrev 2019-07-04 20:35:07 följande:

-1 är inte så farligt alls. Uppenbarligen klarar du dig i din vardag utan glasögon, men det blir ansträngande och därav huvudvärken.

Jag har -5,5, jag kan inte göra så mycket mer än hitta till toaletten utan glasögon/linser. Och det finns ju de som har mycket sämre.

Normal syn ligger kring 1.0.
  • isotop

Behöver inte vara närsynthet. Kan också vara astigmatism när man anger minus följt av en siffra...

Svar på tråden Dålig syn fick jag reda på