• skorpi­on78
    Fri 5 Jul 2019 17:06
    1399 visningar
    10 svar
    10
    1399

    Någon med progressiva glasögon?

    Nu har jag gjort en synundersökning och då beställde jag progressiva då dom sa att det skulle passa mig bäst. Jag är snart 40. Någon som använder såna? Jag har hört att det kan vara svårt i början. Någon som kan berätta? Dom kostar mig 8000kr

  • Svar på tråden Någon med progressiva glasögon?
  • Fri 5 Jul 2019 17:13
    #1

    Jag har progressiva glasögon som tyvärr ligger i sitt fodral då jag inte lärt mig använda dom. Jag gav upp efter ett par dagar av att "trampa i luften" och felbedöma avstånd så nu åker läsglasögon på och av igen. Tydligen bör man använda dom och vänja sig ett par veckor innan det känns bra.

  • Fri 5 Jul 2019 17:36
    #2

    Jag vande mig inom några dagar. Det som känns läskigt i början är trappor neråt. Annars tyckte jag inte att det var någon stor grej. 

  • Fri 5 Jul 2019 17:37
    #3

    Ja det är svårt i början, jag gjorde som Dexter och lät de ligga i lådan första året. Men det blev ohållbart och jag vande mig. Nu är det inga som helst problem. Men räkna med en lite jobbig inkörningsperiod.

  • skorpi­on78
    Fri 5 Jul 2019 17:47
    #4

    Hur är det svårt?

  • Fri 5 Jul 2019 18:10
    #5

    Jag använder mest mina när jag sitter still. Går jag runt med dem på mig blir jag lätt sjösjuk efter en stund. Det är förvirrande när det är olika synkorrigering beroende på vartåt man tittar.

  • Fri 5 Jul 2019 19:09
    #6
    skorpion78 skrev 2019-07-05 17:47:27 följande:
    Hur är det svårt?
    Det är ovant att ha två olika synfält, så att säga. Du använder övre delen av glasen att titta på långt håll och den undre till att läsa. Innan det blir en vana är det irriterande och man blir lite yr. Ögonen måste också ställa om sig. Du förstår vad jag menar när du börjar använda dina. Men tipset är, ge inte upp utan kämpa på och vänj dig. Det blir garanterat bra efter en tid.
  • Thu 8 Aug 2019 23:04
    #7

    Begär recept på synfel och beställ via nätet- Favoptic- det kostar en bråkdel av priset hos optiker, progressiva är superbra!

  • Thu 8 Aug 2019 23:07
    #8

    Jag hade aldrig några problem. Fungerade perfekt från början.

  • Fri 9 Aug 2019 18:30
    #9

    Jag var till ögonläkare igår och beställde progressiva glasögon som kommer om 2 till 3 veckor. De sa att det tar lite tid att vänja sig men till slut gör man det. Jag är 49 år och är så trött på läsglasögonen. Av, på, av, på, heeela dagen lång.

    Mina linser är från Nikon med bredare synfält (betalade extra för det) och de blir till solglasögon ute under UV ljus, även när jag kör bakom vindruta. Köpte flexibla titaniumbågar, (Elizabeth Arden) och hela kalaset gick på 475 U.S. dollar. Det får det vara värt.

  • Fri 9 Aug 2019 18:34
    #10

    Jag har haft i några år.
    Det var inte så svårt att vänja sig. (mer än till priset)

    Men man ser lite dum ut ibland, när man får sätta hakan i vädret och kanske vrida lite på hvudet, för att kunna se nära. Lite som en fågel.

Svar på tråden Någon med progressiva glasögon?