• Anonym (Vi folk av frejdad stam)

Hur ofta brukar ni sjunga kungssången?

Som rubriken lyder? Hur ofta sjunger ni den. Jag kommer själv från arbetarklass så här sjöngs inget om kungen. Men jag kan ju tänka mig att det är vanligare i medel och överklassen.

Nu kommer inte min partner från Sverige och har ingen koll så jag funderar på att introducera sången i familjen, kanske man man sjunga den innan söndagsmiddagen? Det kan ju vara roligt för barnen att sjunga tillsammans och jag tycker den är fin. Speciellt meningen om att kronan ska väga lätt - så brukar jag tänka på jobbet också.. att jag ska agera så mot mina chefer så att det inte blir så betungande för dem att vara chef. För någon i kungafamiljen har jag ju tråkigt nog aldrig träffat. 

• Svar på tråden Hur ofta brukar ni sjunga kungssången?
  • neverpreggo

Har aldrig hört denna sång. Arbetarklass.
    30+

• Anonym (G)

Tror det var på någon studentskiva för snart 35 år sedan.

• AniieeHär

Aldrig.

Och jag har faktiskt bara hör den från en enda källa i mitt liv. Exakt vilken av Astrid Lindgrens filmer det var minns jag inte, men jag tror att det var antingen Madicken eller Emil.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • hoolabandoola88
    AniieeHär skrev 2019-07-05 20:38:12 följande:

Aldrig.

Och jag har faktiskt bara hör den från en enda källa i mitt liv. Exakt vilken av Astrid Lindgrens filmer det var minns jag inte, men jag tror att det var antingen Madicken eller Emil.

Rasmus på luffen när järnvägen ska invigas och den börjar sjungas när tåget anländer och Gustav V kliver ur.

Kul kuriosa är att sången de sjunger senare samma dag på torget (när de sjunger om hur kungen av nordliga Amerika blev skjuten mitt itu) handlar om när Abraham Lincoln blev mördad.
  • Anonym (anonym)

Den sjöng vi skolan varje dag i slutet på 60-talet när vi skulle gå hem, precis som vi hade morgonbön och sjöng en psalm och en bön vid lunchen

• AniieeHär
    hoolabandoola88 skrev 2019-07-05 20:58:55 följande:
    Rasmus på luffen när järnvägen ska invigas och den börjar sjungas när tåget anländer och Gustav V kliver ur.

Kul kuriosa är att sången de sjunger senare samma dag på torget (när de sjunger om hur kungen av nordliga Amerika blev skjuten mitt itu) handlar om när Abraham Lincoln blev mördad.
    Ja, Rasmus var det nog. Tack.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Kungen)

Kungssången sjungs ju bara på officiella sammanhang när kungen är med. Nationaldag, Nobelutdelningen och allt sånt.

• viktorjohan

Som officer sjöngs kungssången på vissa mer formella tillställningar och ceremonier. Jag lämnade armén för över 20 år sen. Jag har därefter sjungit den mest på ploj någon enstaka gång för förvånade vänner på någon middag. Ingen annan har kunnat texten, någon enstaka vän som pluggat i Uppsala har kunnat delar av den.

• hoolabandoola88

Måste dock säga att det är en otroligt vacker sång! När det gäller militärmusik och nationalistisk musik är Sverige väldigt bra även internationellt. Vi har en vacker nationalsång, kungasång och dessutom en av de vackraste militärmarscherna i världen (mycket vackrare än både Katyusha, Preußen gloria, Brittiska grenadiärernas marsch och Glory glory hallelujah).

Sen finns ju många otroligt vackra nationalsånger också. God defend New Zealand, Wilhelmus van Nassaue och Irans nationalsånger är värda att lyssna på.

• Anonym (44åring)

Medelålders kvinna med förflutet i armen kan både Kungssången och Internationalen.
    Sjunger helst när jag städar.

• Anonym (J)

Bortsett från att jag faktiskt nynnade på den häromdagen, så har jag nog bara sjungit den på sittningar på universitetet.

• Anonym (52 stavelser)

Varje gång jag ska räkna om en kortlek är komplett, vilket inte är särskilt ofta.

• MallaL

Senast jag sjöng den var nog på någon fest på universitetet, men den finns i bakhuvudet och dyker upp ibland Jag brukar även nynna på scoutsången ibland (som också är väldigt gammaldags och där kungen nämns))

• flygrl

Har aldrig sjungit den och nog aldrig vart i nåt sammanhang whatsoever där den sjungits MEN tycker den är vacker och högtidlig och skulle absolut kunna tänka mig sjunga den vid rätt tillfälle.

• Anonym (ångermanlänning)

Har aldrig sjungit den. Har hört den flera ggr. Men va fan kommer man från det rödaste stället i Sverige då sjunger man internationalen och inte kungssången. Man vill ju inte att någon ska tro att man är någon jävla rojalist.

• FuckGoggleAskMe

Sjunger den varje söndag före middag (för traditionen vidare till barnen) och naturligtvis på nationaldagen och kungens födelsedag. Funderar på att införa den varje onsdagmiddag och midsommar också men det kanske blir lite överdrivet,

• Anonym (ångermanlänning)

Förövrigt är det den här sången om kungen ni brukar sjunga? 

">

Svar på tråden Hur ofta brukar ni sjunga kungssången?