• Solrosvind

    Vad för filtar och ytterkläder till bebis?

    Hej!

    Jag ska få min första bebis i början av september och funderar över vad för filtar till vagnen och sömn inomhus som är lämpliga att skaffa. De alternativ jag sett är muslin, bomullstrikå och stickad i bomull eller ull. När på säsongen kommer jag behöva ha något ännu varmare i vagnen? Har man åkpåse även i liggdelen på vintern, eller har man varmare kläder och fler filtar på barnet? (Ska få ett fårskinn att ha underst)

    Jag tycker om ull så tänker att det vore mysigt med en sådan där ullfleace-overall men att det är bäst att köpa när jag vet hur stor bebisen blir och hur snabbt hösten kallnar på. Men behöver jag mer ytterkläder i september än yllekofta och filtar?

    Som ni märker är jag i behov av lite erfarna råd! <3

  • Svar på tråden Vad för filtar och ytterkläder till bebis?
  • Twinmom13

    Det beror ju helt och hållet på väder och vind. Men lager är alltid bra, då är det enkelt att reglera.

    Vanliga kläder och en overall (sån som är som som en åkpåse nertill). Tjocksockar, tossingsr, tunna vantar, tjocka vantar, tunn mössa och tjock mössa och en tjocktröja.

    I vagnen åkpåse och filt. Vid varmare väder öppnar du åkpåsen och använder filten. Du kan även öppna overallen och använda filten (jag använde fleecefilt) om det är varmt väder.

    I september är det inte så troligt att du behöver ha åkpåse eller overall stängd. Inte heller använda tossingar, tjock mössa (om huva finns på overall) eller tjocks vantar.

    Med åkpåse och overall behöver du oftast inte ha något annat underlag i vagnen.

    Kolla händer, fötter, nacke och under armar för att kolla barnets temperatur. Även när du är inne kan du göra det, så det inte blir för varmt/kallt.

    Åker ni bil så ska barnet spännas fast utan overall. Filt kan användas efter att du spänt fast barnet.

  • Twinmom13

    Köp större overall än vad som behövs, så räcker den hela säsongen.

    Inne har jag haft tunnare filtar (tog med några från BB är väl typ bomullstrikå eller nåt) och en fleecefilt i ett påslakan. Samma där, bra med lager. Vi använde aldrig pyjamas. Ensam med tvillingar och vi samsov, så det blev tillräckligt varmt ändå.

    Om bäbis ska sova i din säng, tänk på att ha babynest eller göra en liten bädd av ex rullade handdukar.

  • Meemelie

    Fick mitt första barn i januari och då använde vi fleeceoverall till en början tillsammans med en tjock åkpåse i vagnen. När det blev lite varmare, typ mars så räckte det med vanliga kläder och åkpåsen. I april tror jag vi stoppade undan åkpåsen och bytte till ett tunnare täcke. Mer kläder på vid kallare dagar, mindre när det är varmare. Tänker att september är typ som april så du behöver nog ingen åkpåse till en början utan använd täcke/filtar i vagnen och klä på bebisen tjockare kläder de dagar det är kallare och lite mindre varmare dagar helt enkelt.

  • As86

    Jag köpte en vindfleece overall till min son. Helt fantastisk. Klarades att användas länge både på säsong och ålder. En stl 74 från 4 mån till 15 månader (han var lite över tillväxtkurvan). Användes nästan hela året förutom sommarens varmaste månader och sen vår och tidig höst mitt på dagen. Kompletterade med filtar och åkpåse vid behov. Eftersom den var vindtät så kunde jag plocka upp honom ur vagnen utan att oroa mig för kalla vindar direkt. Hett tips från mig :)

  • Anonym (2 barn)

    Fårskinn underst, sen en åkpåse. Gallerfilt och muslinfilt är också bra. Några ytterkläder behöver du inte, det är onödigt. Köp en ulloverall från PoP istället.

  • LaFontaine

    Vi hoppade över åkpåse i liggdelen och hade istället en ordentlig overall samt filt vid behov. Tillsammans med ett fårskinn i botten och liggdelslock blev det varmt och skönt. Dessutom praktiskt om barnet någon gång ville upp ur vagnen en stund.

    Vi använde oss av gallerfiltar, både i sängen och i vagnen.

  • LaFontaine

    Min dotter är för övrigt också född i september. Jag tänkte alltid att hon skulle kläs som jag, minus ett lager. Hon låg ju under filt i stängd vagn. Funkade utmärkt.

Svar på tråden Vad för filtar och ytterkläder till bebis?