• Anonym (ta på mig)

HUDHUNGER och bristen på beröring!!

Enligt forskare har nutidsmänniskan ett extremt underskott på beröring. Fler än nånsin är singlar och lever sina liva bakom skärmar, och åldringar lämnas isolerade i lägenheter utan minsta kontakt eller öm beröring med andra människor. Vi betalar massörer, naprapater, fysioterapeuter som aldrig förr tidigare för att de ska ta i oss, väcka huden till liv, stilla närhetsbehovet. Behoven är skriande. Folk lever mer sexlöst än tidigare generationer, fler speciellt ensamma män går miste om att bli föräldrar och den naturliga och sunda närheten till barn.

Vad gör hudhunger med oss människor? Vad tror ni?

Lider ni själv av det?

Jag gör! Innerligt vissa dagar..sedan min skilsmässa för ett par år sen.

Det är en svält svår att uthärda och ger en väldigt meningslös existens jämfört med gemenskap, sex och kärlek på de mest basala sätt.

Finns en intressant artikel idag i Svd i detta ämne.

• Svar på tråden HUDHUNGER och bristen på beröring!!
  • S c h n a

Ja det är hemskt, vi behöver beröring men lyckligtvis finns massage och cuddle parties

• Anonym (ta på mig)
    Giftskåneman skrev 2019-07-06 14:53:25 följande:

Nej, vi har inte brist på beröring men inser att det är ett stort problem för många.

Nej men då är du ju inte drabbad. Vill gärna höra hur det för såna som lever utan sex och kärlek om de får beröring nånannanstans ifrån eller saknar det osv?
  • Anonym (Jobbigt)

Måste vara jättejobbigt att vara utan beröring. Har inte träffat min pojkvän på ett tag nu och bara längtar efter hans händer på min kropp!

• Anonym (ta på mig)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-07-06 17:19:37 följande:

Måste vara jättejobbigt att vara utan beröring. Har inte träffat min pojkvän på ett tag nu och bara längtar efter hans händer på min kropp!

Du får gärna svara på vad du tror blir konsekvensen av ett samhälle där fler är singlar och saknar beröring, kanske inte får det under en hel livstid? Hur skulle du själv må om du inte blev berörd på låt säga 10 år. Hade det haft någon stor påverkan på din livskvalitet tror du?
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (ta på mig) skrev 2019-07-06 17:51:37 följande:

Du får gärna svara på vad du tror blir konsekvensen av ett samhälle där fler är singlar och saknar beröring, kanske inte får det under en hel livstid? Hur skulle du själv må om du inte blev berörd på låt säga 10 år. Hade det haft någon stor påverkan på din livskvalitet tror du?

Ja det tror jag nog, jag skulle må dåligt iaf. Vill gärna ha en partner och få massa närhet, kramar, kyssar, tafs, sex.
  • Anonym (Igen)

Långt ifrån alla singlar saknar beröring, många har mer eller mindre tillfälliga förbindelser. En del får mycket från sina barn också.

Men, att vara ofrivilligt utan är nog jobbigt. Vad tycket du man ska göra åt det?
  • Anonym (ta på mig)
    Anonym (Igen) skrev 2019-07-06 18:13:33 följande:
    Långt ifrån alla singlar saknar beröring, många har mer eller mindre tillfälliga förbindelser. En del får mycket från sina barn också.

Men, att vara ofrivilligt utan är nog jobbigt. Vad tycket du man ska göra åt det?
    Beröring på recept, och att fler sjukgymnaster engageras och får det som uppgift. Att barn lär sig massage och beröring naturligt redan från skolåldern så att människor inte nödvändigtvis sexualiserar varje typ av beröring t ex från det motsatta könet.

Vi har en onaturlig inställning till kroppar i de här landet. Vi är alldeles för ofysiska och stela och rädda för riktiga möten. Sitter hellre bakom skärmar och runkar och chattar med främlingar. Gå ut mer och skapa fler naturliga aktivitetshus mm i samhället. Saker som inte ska kosta skjortan så alla kan vara med.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (ta på mig) skrev 2019-07-06 18:22:50 följande:
    Beröring på recept, och att fler sjukgymnaster engageras och får det som uppgift
    Ts, hur tänker du det kring ovanstående? Rent konkret vad skulle sjukgymnasten göra?
  • Anonym (Igen)
    Anonym (ta på mig) skrev 2019-07-06 18:22:50 följande:

Beröring på recept, och att fler sjukgymnaster engageras och får det som uppgift. Att barn lär sig massage och beröring naturligt redan från skolåldern så att människor inte nödvändigtvis sexualiserar varje typ av beröring t ex från det motsatta könet.

Vi har en onaturlig inställning till kroppar i de här landet. Vi är alldeles för ofysiska och stela och rädda för riktiga möten. Sitter hellre bakom skärmar och runkar och chattar med främlingar. Gå ut mer och skapa fler naturliga aktivitetshus mm i samhället. Saker som inte ska kosta skjortan så alla kan vara med.

Vad är det sim hindrar dig att lösa ditt problem genom att regelbundet gå på massage eller sjukgymnastik?
  • S c h n a

Undvikande anknytning gissar jag på.
  • Anonym (ta på mig)
    Anonym (Igen) skrev 2019-07-06 18:43:07 följande:
    Vad är det sim hindrar dig att lösa ditt problem genom att regelbundet gå på massage eller sjukgymnastik?
    Sjukgymnaster ger inte massage som regel. Pengar skulle möjligen vara problemet då massage är svindyrt som alla annan fysisk behandling, och på så vis bara skulle kunna tillgodoses väldigt sällan, alltså därför inte kunna ersätta vardagsintimitet och sexuell beröring.

Men tråden handlade inte om min ekonomi eller mitt liv. Jag har haft mycket kärlek, sex och närhet i mitt liv även om jag inte har det i nuläget. Jag ville skapa en diskussion utifrån artikeln jag läste om bristen på närhet som är ett stort problem i samhället över hela västvärlden. I England ska de  t om lagstifta om olika åtgärder för att komma till bukt med ensamhet.

Jag känner också många singlar och oroar mig för deras hälsa och bristen på allt det här. De mår dåligt och har svårt att känna en meningsfull existens, särskilt männen.
  • Anonym (Igen)

Ofrivilig ensamhet är ett problem men det löses inte med recept och massage.

Hur tycker du vi ska minska den ofrivilliga ensamheten?

• Anonym (ta på mig)
    Anonym (Igen) skrev 2019-07-06 19:00:20 följande:

Skrev ett inlägg om det tidigare längre upp i tråden, men har så klart inga svar eftersom jag ville diskutera med andra här i tråden och höra andras åsikter för att själv bilda mig en.
  • Anonym (ta på mig)
    Anonym (Igen) skrev 2019-07-06 19:00:20 följande:

Jag skulle säga tvärtom. Vet att massage på äldreboenden t e x och att få tillgång till husdjur kan spela stor roll för deras välmående. Men för yngre generationer krävs det ju ett engagemang i verkliga aktiviteter. Att de finns naturliga träffpunkter och incitament att få människor att vilja umgås istället för att gömma sig bakom skärmar. Men vi har målat in oss i ett hörn på många sätt och skapat ett samhälle och en kultur vi varken trivs eller mår bra av.
  • Anonym (Igen)

Det finns massor med öppna träffpunkter där människor kan mötas på riktigt, allt från krogen, föreningar, aktiviteter till resor.

Vilka brukar du besöka för att komma ifrån din ensamhet?

• Anonym (Ensamhet i tvåsamhet.)

Jag är en sk plast/gummi/låtsas/extra/bonusförälder och jag älskar min sambo och barnen mer än något annat. Varken barnen eller sambon är speciellt fysiska och tycker det är lite obehagligt när någon är för nära inpå. Självklart har vi sex, min sambo och jag, men det är ändå sällsynt. Vi har sex en gång varannan månad. Jag löser det genom att ha kontakt med min fd kk, utan min familjs vetskap såklart. Vi har inte sex, och min kk vill inte vara "den andra". Däremot så agerar vi ut fysiska beröringar, som att tåflörta eller småkela genom att lägga handen på den andres hand.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ta på mig) skrev 2019-07-06 17:00:44 följande:

Nej men då är du ju inte drabbad. Vill gärna höra hur det för såna som lever utan sex och kärlek om de får beröring nånannanstans ifrån eller saknar det osv?

Det stör inte mig.

Jag vill inte ha sex eller något parförhållande och saknar inget av det. Saknar inte beröring heller.

Om någon ber mig hålla i en bebis tex tycker jag att det är mysigt men jag har inte någon direkt längtan efter just kroppskontakt med andra människor.
  • Anonym (enstöring)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-08 06:24:27 följande:

Det stör inte mig.

Jag vill inte ha sex eller något parförhållande och saknar inget av det. Saknar inte beröring heller.

Om någon ber mig hålla i en bebis tex tycker jag att det är mysigt men jag har inte någon direkt längtan efter just kroppskontakt med andra människor.

Jag gillar inte heller kroppskontakt och har aldrig gjort. Avskyr småbarn och är hjärtligt trött på den här eviga hysterin om att man måste ha en massa socialt umgänge för att duga. Jag tycker bara att det är skönt med ensamhet och lugn och ro.
Svar på tråden HUDHUNGER och bristen på beröring!!