• Anonym (Trådstartaren)

    Hungrig men äcklas av all mat, tips på vad som kan funka att äta utan att bli äcklad?

    Är i v.39 och har idag totalt tappat aptiten. Är inte sugen på något ätbart utan tvärtom - äcklas av bara tanken på att äta oavsett vad det är. Har försökt googla lite för att kanske hitta tips på vad andra som varit med om samma kunde få i sig utan att äcklas. Hittar dock bara massa inlägg från folk som beskriver att de inte är hungriga och inte kan äta mycket för att bebisen tar upp för mycket plats. Så är det inte för mig. Jag ÄR väldigt hungrig och det handlar inte om att barnet tar upp så mycket plats att jag inte kan äta. Fram till idag har jag inte haft några problem alls med att äta - inte ens stora portioner. Mår inte heller generellt illa utan bara äcklas av all mat. Om jag tänker på att äta något äcklas jag. Om jag försöker äta något äcklas jag också och det känns som det växer i munnen och jag vill bara spotta ut det. Börjar må illa (av äckelkänslorna - inte för att maten inte får plats i magen) om jag ändå sväljer och äter. Samtidigt är jag alltså jättehungrig...
    Undrar om några här varit med om samma och om ni i så fall har några tips på vad ni eventuellt kunde äta utan att äcklas?

  • Svar på tråden Hungrig men äcklas av all mat, tips på vad som kan funka att äta utan att bli äcklad?
  • Fjäril kär

    Så tipsar jag om att äta kalla saker och saker du kanske inte behöver laga till. Gör en fruktsallad, drick en smoothie, skeda i dig ett glas filmjölk, nyponsoppa, dippa morotsstavar, etc. Små portioner och munsbitar. Ät ofta istället.

  • Sasu

    är i vecka 39+4 och hade precis som du för några dagar sen. försökte få i mig det jag brukar tycka om, men det gick verkligen inte ner. Fick i mig max 3 skedar med pasta och lite saft på hela dagen!


    Dagen efter så försökte jag med smoothies och milkshakes, vilket funkade bra, behövde inte tugga något utan bara att svälja. Håll dig till flytande och kall mat. undvik värm mat. Blanda ner havre i smoothien så att det blir mättande! mitt gick över på 2-3 dar, nu kan jag äta som vanligt igen :)

  • IceKitten

    Jag typ levde på frukt mot slutet, så testa det. Melon och "vattninga" frukter fungerade bäst av någon anledning.

  • Anonym (Jessi)

    När jag mått illa under graviditeten har vitt bröd med endast smör funkat. Inte ett dugg näringsrikt men kunde åtminstone få i mig det. Det smakar inte så mycket, ger ingen eftersmak i munnen och inga uppstötningar. Klarade absolut inte av blötare livsmedel som yoghurt, frukt osv utan fick uppstötningar av det.

    Över lag tycker jag att mat som inte smakar så mycket funkar bäst. Tex pasta, helst kall. Om det ska vara mat som kräver tillagning kanske den andra föräldern kan laga? Jag tyckte iaf att det var lättare att få i mig om jag inte varit involverad i tillagningen.

Svar på tråden Hungrig men äcklas av all mat, tips på vad som kan funka att äta utan att bli äcklad?