• sextio­talist
    Mon 15 Jul 2019 06:25
    5441 visningar
    53 svar
    53
    5441

    civilingenjör

    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-12 16:41:22 följande:

    Tillägg- självklart räcker det att vara normalbegåvad för att klara studierna!!! Inga problem! Högskolestudier på grundnivå är inte så avancerade som vissa verkar tro. Det viktiga är att läsa nåt man är intresserad av, annars blir det jobbigt...


    Sonen och mina syskonbarn läser samtliga till civilingenjör. På tre olika högskolor. Det är en av de svåraste utbildningarna. Det räcker inte med normalbegåvning. Det är inte ovanligt att 50% kör på tentorna.

    Sonen lägger ner 50-60 timmar i veckan och är man inte bland topparna som kommer in, så är det där man bör sikta in sig på.

    Egen erfarenhet, syskonbarns och vänners barns erfarenhet och även föräldrars erfarenhet.

    Tyvärr räcker det inte med normalbegåvning och 40 timmars arbetsvecka.

    Däremot finns idag högskoleingenjör, som inte är lika teoretisk och lättare att ta sig igenom som normalbegåvad
  • sextio­talist
    Mon 15 Jul 2019 07:34
    #14
    Anonym (Mamma) skrev 2019-07-15 07:26:56 följande:
    Ok det låter som att vi har olika begrepp för vad normalbegåvad innebär då kanske.
    Har du själv läst utbildningen? Nu är det den fjärde generationen som läser utbildningen, så jag tror jag kan uttala mig om detta.
    Om man har 20 poäng från gymnasiet, så är man mer än normalbegåvad.
    Jag hävdar att för att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning så bör man tillhöra de 10-15% mest begåvade i landet.
    Lägg dessutom att tempot är högre än på universitet.
    Fakta är att det är ungefär 50% som kör på tentorna, ändå är intagningspoängen bland de högsta.
    Sonen och mina syskonbarn har klarat tentorna. Så det är inga problem för deras skull

  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 06:12
    #16
    Kol123 skrev 2019-07-16 00:44:29 följande:

    Bör man lägga ned 40 timmar i veckan, inklusive föreläsningar? Isf hur många timmars föreläsningar har man i veckan (genomsnitt)?


    50-60, inklusive föreläsningar bör du vara beredd på
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 08:20
    #20
    Anonym (Examen -15) skrev 2019-07-16 08:10:21 följande:

    Jag blev klar civilingenjör 2015.

    En normalbegåvad person klarar absolut en sådan utbildning! Jag skulle själv inte påstå att jag är smart eller har lätt för mig i skolan. Fick kämpa hårt i både högstadiet och gymnasiet för att få ok betyg (G-VG) i vissa ännen. Fick då med mig en god studieteknik till universitetsstudierna, så tipset är att få till en riktigt bra teknik redan nu i gymnasiet. Som någon nämnde, fokusera på att förstå istället för att ?bara lära in?. Med ett sådant mindset är det lättare att komma in i universitetsstudierna sen.

    Håller dock med föregående talare om att det krävs många timmar, med ganska hårt arbete. Jag kuggade några tentor som jag fick ta om senare, och det är snarare ovanligt att någon gått igenom utbildningen helt utan omtenta. Jag hade en jobbig övergång från gymnasietänk till universitetstänk, vilket gjorde det svårt att hänga med under första terminen. Men sen ordnade det upp sig :)


    Det är därför det är en av de utbildningarna som har väldigt få som går igenom, trots att intagningspoängen ligger väldigt högt?
    tror det är drygt 50% som tar sig igenom utbildningen.
    Nej, du är inte normalbegåvad, du ligger troligen långt över detta.
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 10:27
    #27
    Anonym (jj) skrev 2019-07-16 10:14:33 följande:

    Pluggar själv teknisk fysik. 

    Nej, du behöver inte vara ett geni för att bli civilingenjör. Räcker gott och väl att vara normalbegåvad. Däremot behöver du antagligen en hyfsat stor dos självdisciplin, motivation och intresse. 

    Svårt att svara på hur mycket tid du bör lägga ner. Det lär också variera från kurs till kurs. Men många som pluggar till civilingenjör lägger rätt så mycket tid på fest och liknande, så min uppfattning är att de flesta hinner med annat än studier också. 

    Får jag av ren nyfikenhet fråga vad det är som får dig att fundera på just den utbildningen? 


    Jag säger det en gång till. Nej, det räcker inte med normalbegåvning. Man måste vara bättre än normalbegåvad.
    Ofta är man hemmablind. Du har antagligen gått natur, bara där sållas det.
    Om det hade räckt med normalbegåvning, varför anses det att just Teknisk Fysik vara en av de svåraste utbildningarna att ta sig igenom?
    Varför är det så många som inte fixar den utbildningen trots höga intagningspoäng (det är inte normalbegåvade som ens tar sig in, då det t.ex för Teknisk Fysik krävs kring 19-20 poäng från gymnasiet).
    Varför är det endast 50% som klarar att ta sig igenom utbildningen?
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 10:33
    #28
    Anonym (Examen -15) skrev 2019-07-16 10:24:21 följande:
    50% kan kanske stämma, troligtvis något högre. Skulle uppskatta att 30% hoppar av under första året. De flesta för att de inser att de inte tyckte att det var kul. Sen är det inte många efter det, någon enstaka per år. Men dock är det många som inte tar ut examen, för de får jobb under exjobbet och inte slutför en sista tenta eller helt enkelt inte skriver klart rapporten till exjobbet. Ren lathet, inte att man inte klarar det. Så på papper ser det lite värre ut än det egentligen är. Men rena examen, visst, då kan 50% stämma.

    Jag uppfattar mig själv som normalbegåvad i jämförelse med kollegor och vänner som många är högbegåvade. Men majoriteten av dem är ju då också civilingenjörer i grunden och några med doktorsexamen och även docentur, så jag kanske får en sned uppfattning?
    Absolut, du är normalbegåvad inom den kretsen. Men om man ser till alla, så ligger du den högre halvan, troligen högre än så.

    Sonen läser, mina syskonbarn läser nu till civilingenjör, sambons ena barn läst (både sonen och hans halvsyskon Teknisk Fysik). Jag har läst, mina syskon har läst, flera av mina kompisars barn läser just dessa utbildningar.
    Min pappa läste, min morfar har även doktorerat.

    Ja, en del hoppar av första året. Men likväl så är det svårt att ta sig igenom. Det visste man redan på min tid.

    Men det är en rolig utbildning, roliga ämnen.
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 12:12
    #30
    Anonym (jj) skrev 2019-07-16 11:58:00 följande:
    Utbildningen är svår, det är därför man behöver självdisciplin, motivation och intresse. Och en god studieteknik.

    Vill också påstå att man kan få 20 poäng från gymnasiet som normalbegåvad också om man jobbar riktigt stenhårt. 

    Ett roligt exempel i sammanhanget är väl Feynman, som förvisso inte var civilingenjör utan fysiker, men som sägs ha haft bara ca 125 i IQ (alltså bara strax över medel). Ändå var han en av de mest inflytelserika fysikerna i världen på 1900-talet. Man kan komma långt på att vara målmedveten och intresserad, det är åtminstone vad jag tror.

    De flesta är kanske inte så målmedvetna och intresserade, och har kanske inte så god studieteknik och självdisciplin. Det kanske kan förklara bortfallet från utbildningen. Många har säkert också valt utbildningen för att det "lät häftigt" eller för statusen som följer med, men ångrar sig när de inser att de inte är tillräckligt intresserade. Jag känner ett antal sådana. 
    Den här typen av utbildningar har moment som det inte räcker med att plugga till, utan även förmågan att se sambanden, dvs utbildningen bygger på att man har ett logiskt tänkt.
    125 i IQ är inte strax över medel
    9% av befolkningen har ett IQ högre än 120, IQ 100 är medelvärdet, 25% över 110
  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 12:40
    #32
    Anonym (jj) skrev 2019-07-16 12:32:30 följande:
    Du har rätt, det är inte strax över medel, sorry jag snodde formuleringen från artikeln jag läste. Men det är inte galet högt heller, och så framgångsrik som han var så måste man ju kunna ligga en bra bit under hans nivå och ändå ta sig igenom utbildningen, föreställer jag mig.

    Du ser ju hur korkat jag resonerade och ändå har jag lyckats bra på utbildningen hittills, haha. :) Min upplevelse är att de som hoppar av utbildningen är de som inte tycker att den är särskilt rolig alternativt de som mår psykiskt dåligt. Nu känner jag ju inte till hur högt IQ mina klasskamrater har, eller vad jag själv har för den delen, men har inte stött på något hittills som gett mig intrycket att normalbegåvade inte skulle klara utbildningen om de jobbar hårt. 
    Man blir hemmablind, det skrev jag förut.
    Om man ser till min uppväxt, mina föräldrars vänner, så är jag omgiven av många som är långt mer smartare än vad jag är. Sådär är jag absolut en medelmåtta. När jag läste till civilingenjör, där var jag klart en medelmåtta, men jag låg i toppen i min gymnasieklass och långt över de flesta i min grundskoleklass.
    Jag har mött på många som inte skulle klara det. Det finns hur många som helst som inte skulle fixa matematiken på natur, hur många timmar de än pluggade.

    Jag har en stor brist, jag kan inte plugga in saker, jodå, en del fastnar, men studieformen som finns på t,ex juristutbildningen, fungerar inte för mig. Däremot tekniska ämnen, den logiken som finns där, fungerade för mig.


  • sextio­talist
    Tue 16 Jul 2019 13:55
    #35
    Anonym (Civ ing 04) skrev 2019-07-16 13:34:59 följande:

    Jag har aldrig haft det lätt för mig i skolan. Har alltid varit långsam och fått lägga mer tid än mina klasskamrater för att klara samma uppgifter. Fått jobba hårdare för samma betyg. Civilingenjörsutbildningen var däremot inga problem. Tentorna var oändligt långa. Man fick hur mycket tid som helst att lösa uppgifterna och det passade mig utmärkt. Tyckte faktiskt det var lättare på högskolan än på gymnasiet och grundskolan då det handlade mer om logik och problemlösning än korvstoppning.

    Man behöver inte vara mer än normalbegåvad för att klara civilingenjörsprogrammet. Däremot bör man ha viss studieteknik vilken man tränar upp successivt. Många upplever det första året som svårast. Tror det dels beror på studieovana- dels på alla frestelser och distraktioner runtom studierna.

    På de större studieorterna pågår det massor av festligheter i form av nollning och spex de första månaderna. Halva min klass kuggade första mattetentan på grund av nollningen. Själv pluggade jag stenhårt första tiden- även på helgerna- och skippade de flesta festligheterna. Spikade första tentan. Helt i onödan kan jag tycka så här i efterhand. Visst ska man vara med på nollningen men med måtta! Det räcker med godkänt, man behöver inte spika tentorna.

    De flesta i min klass var inga genier och de flesta pluggade inte mer än max 40 h i veckan. Oftast betydligt mindre i början av terminen, mer i under tentaperioder. Man hinner träna och festa med.

    Lycka till med studierna!


    Det tyckte jag också, men jag är rätt säker på att det berodde på att jag läste rätt ämnen.
    Du gör också samma fel, man måste, tro det eller ej, ha en läggning för matematik. Det finns folks som börjat på civilingenjörsutbildningen och inte klarat det, men fixar läkarutbildningen utan problem, just för att de har inte klarat matematiken.

    Just mattetentorna har alla fixat direkt, både jag, mina syskon och syskonbarnen. Trots att vi varit väldigt engagerade i olika saker.

    Fortfarande är det bara hälften (till skillnad från andra utbildningar, väldigt få) som tar sig igenom utbildningen, trots höga intagningspoäng


    Snittbetyget i Sverige var förra året 14 poäng, det krävdes mer än 18 poäng för att komma in, därmed har man tagit bort medeleleven direkt, dvs det går inte några med som är medelintelligenta (IQ 100, snitt 14 poäng) på en teknisk högskola.

  • sextio­talist
    Mon 12 Aug 2019 08:45
    #44
    Kjell2 skrev 2019-08-11 20:44:23 följande:
    Man kan klara en civilingenjörutbildning med bara matte 4.
    Absolut, men det beror också vilken linje. Sonen börjar nu tredje året och han har haft stor nytta av matte 5. Men så är det väldigt mycket matte i den utbildningen. Mattekurserna verkar ändå vara de kurserna som släpar mest bland teknologerna idag (och när jag gick).
    Jag läst elektro och där var förståelsen för matematiken viktigt, matten återkom i nästan alla ämnen vi läste, speciellt matematik med komplexa funktioner. Även operatorerna som divergens, gradient etc, var viktiga att ha rätt förståelse för.
    De som läser maskin och liknade utbildningar har ju hållfastigheten som är rätt tung, med mycket matematik
Svar på tråden civilingenjör