Inlägg från: Anonym (Vem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vem)

Adoptera familjehemsbarn?

Anonym (?) skrev 2019-07-09 12:19:33 följande:

Bra gjort att vänta tills de blev myndiga och själva förstod vad en adoption innebär!

Jag tycker inte att man ska kunna adoptera barn. Visst det är en annan sak om de hade bott på ett barnhem i ett fattigt land där ingen ville veta av barnen, men nu bor barnen i ett familjehem så varför ska de då adopteras? Det är inte det bästa för barnen att adopteras. De stackars barnen säger att de vill adopteras men har ingen aning om de livslånga konsekvenserna av det. Dessutom tror jag att ts övertalat barnen till att gå med på det, det är inte svårt att övertala barn och lova guld och gröna skogar.

Jag tycker frågan är väldigt olika beroende på situationen. Har barnet bott i familjehemmet sedan födseln och knappt träffat sina biologiska föräldrar tycker jag inte att det är fel att ta upp frågan om adoption. Skulle en tonåring familjehemsplaceras pga att den enda föräldern drabbats av en psykos vore det helt galet att föreslå adoption. Och så alla gråzoner däremellan.
  • Anonym (Vem)
    Anonym (J) skrev 2020-01-04 19:22:39 följande:

Varför just tonåring? Det är lika illa om barnet är 7 år.

Du missade visst sista meningen i mitt inlägg. :)
  • Anonym (Vem)
    Anonym (Varför) skrev 2020-01-04 19:59:58 följande:

Varför adoptera?Det räcker väl att du är familjehemmets mamma.

Nu vet jag så klart inte hur det är i TS fall, men adoption ger ju arvsrätt vilket tex kan innebära att familjehemsbarnet får samma rättigheter som eventuella biologiska eller adopterade barn i familjen - syskon som i det dagliga livet är just syskon, inte bara andra barn i familjehemmet. Jag kan också förstå den känslomässiga delen - att få bekräftat och på papper att man är någons barn/förälder.

Därmed inte sagt att adoption alltid är det bästa.
Svar på tråden Adoptera familjehemsbarn?