• Babymama

Illamående

Jag har mått så illa under alla mina graviditeter (fyra). Det enda som hjälper tycker jag är medicin. Du kan köpa Postafen receptfritt på apoteket och se om det fungerar för dig. Man blir lite trött av dem men de tar udden av illamåendet. Fungerar de inte ber du bara barnmorskan skriva ut Lergigan i någon form (jag har inte tagit Lergigan comp utan Lergigan mite eftersom jag inte tål koffein, men många gillar comp).

För mig har illamåendet varit som allra värst mellan vecka 9-13/14 ungefär så jag tycker inte att det låter konstigt att du mår väldigt illa nu.

Andra saker som har hjälpt mig lite grann är att äta regelbundet så att magen aldrig är tom (kanske något litet en gång i timmen). Speciellt viktigt att äta något innan man går ur sängen på morgonen. Jag var tvungen att ha något i sängen så att jag inte ens behövde vända mig innan jag åt. Vila är också bra för utmattning gör en mer illamående.

Sen är det också bra att försöka göra något åt illamåendet innan det blir alltför jobbigt för det är svårare att bryta ju värre det blir. Kvinnor som haft hyperemesis rekommenderas exempelvis i vissa fall att börja äta medicin mot illamående redan när de känner minsta lilla illamående i början av graviditeten.

Svar på tråden Illamående