• Anonym (Sorg)

    Mitt ex, och pappa till mina barn hittades död idag, vad händer nu med arv och dödsbo?

    Polisen kom hem till mig ikväll och berättade att mitt ex hittats död tidigare idag.

    De kunde inte säga hur, men inget brott inblandat. Troligtvis har något brustit innom honom och han hade avlidit fort.

    Han var alkolist och jag har för 3 dagar sedan fått barnen tvångsskrivna hos mig men han hade umgänge med barnen 3 timmar varannan vecka.

    Barnen älskar sin far, och det gör så ont i mig för jag vet inte hur jag ska berätta det för dem. De ville ringa och säga gonatt ikväll, hur berättar man att de aldrig mer kommer kunna prata med sin far?

    Våra barn är de enda han har. Hur blir det med arv? Är jag som deras förmyndare tvungen att hålla i bouppdelningen?

    Har hans föräldrar rätt till saker i hans hus?

    Eller är det barnens nu? Tror inte att det finns testamente.

    Hans pappa har nyckel till huset, har han rätt att gå in och plocka saker som jag inte vet om? Mitt ex behöll alla foton på våra barn när de var små, och de vill jag väldigt gärna ha. Hans släkt gillar mig inte så vi kommer inte prata med varandra.

    Måste jag avsluta alla hans konton och ringa arbetsgivare mm eftersom jag är barnens mamma, eller tillfaller det föräldrarna? Mitt ex och jag var inte vänner och komunicerade via advokater.

    Många frågor snurrar. Är det något speciellt jag bör tänka extra på?

  • Svar på tråden Mitt ex, och pappa till mina barn hittades död idag, vad händer nu med arv och dödsbo?
  • Anonym (stackare)

    PS. Nej eftersom ni är skilda så är det upp till hans närmast anhöriga (föräldrarna) att hantera det praktiska. Ta inte på dig det!

    PS2. Berätta för dina barn imorgon bitti. Hur tungt det än är. Säg att pappa gått bort och åkt till himlen. Förmildra om de är små. Men var tydlig med att han är död.

  • Anonym (k)

    Om det inte finns något testamente ärver dina barn allt. Om det finns testamente så har barnen rät till sin laglott.
    Hans föräldrar ärver ingenting , såvida det inte finns ett testamente där det står att de ärver något.

  • Anonym (Sorg)

    Kan föräldrarna sköta allt praktiskt, även om de inte ärver något?

    Det skulle vara mycket lättare för mig, men jag litar inte på att de inte kommer behålla saker själva.

    Jag hade lite möbler och andra saker kvar i huset som mitt ex inte lät mig hämta. Om föräldrarna sköter dödsboet och försäljningen har jag ändå rätt att få mina saker då?

    Ska ringa min advokat som vi haft i familjerätten imorron, hon kanske kan vägleda mig?

  • Anonym (Men svara inte när du inte vet.)
    Anonym (stackare) skrev 2019-07-09 22:43:58 följande:

    PS. Nej eftersom ni är skilda så är det upp till hans närmast anhöriga (föräldrarna) att hantera det praktiska. Ta inte på dig det!

    PS2. Berätta för dina barn imorgon bitti. Hur tungt det än är. Säg att pappa gått bort och åkt till himlen. Förmildra om de är små. Men var tydlig med att han är död.


    Självfallet är det barnen som är närmast anhöriga och som ska hantera det praktiska. Nu fungerar det ju inte så eftersom att de är små, men det är inte föräldrarnas uppgift. Sen hade man hoppats att man kunnat hjälpas åt med allt, men det får tiden utvisa.

    Beklagar sorgen. Tycker också du ska berätta i morgon.
  • sextiotalist
    Anonym (Sorg) skrev 2019-07-09 23:00:14 följande:

    Kan föräldrarna sköta allt praktiskt, även om de inte ärver något?

    Det skulle vara mycket lättare för mig, men jag litar inte på att de inte kommer behålla saker själva.

    Jag hade lite möbler och andra saker kvar i huset som mitt ex inte lät mig hämta. Om föräldrarna sköter dödsboet och försäljningen har jag ändå rätt att få mina saker då?

    Ska ringa min advokat som vi haft i familjerätten imorron, hon kanske kan vägleda mig?


    De som äger allt i boet är dina barn. Det är era barn som är närmast anhöriga, före hans föräldrar. Ring jurist och ordna med ombud för dina barn. Be ombudet ta hand om huset och även se till att pappan ger tillbaka nyckeln.
  • Pierott

    Berätta imorgon så barnen slipper ligga sömnlösa. Berätta att pappa åkt till himlen, men som nån annan skrev var tydlig med att han inte kommer tillbaka.

    Vad gäller bodelningen kommer du som arvtagarnas vårdnadshavare få sköta det. Men kontakta en bodelningman så ordnar denne allt åt dig.

  • Anonym (x)

    Jag tror att banken eller kommunen kommer skicka ut nån som håller i bodelningen, och som ser till att barnen får det dom ska ha och att begravningskostnaderna dras av dödsboet i första hand. 
    Du som ex behöver inte hålla i något av detta. 
    Handlar det om stora pengar dina barn ska få så kommer det troligen vara en överförmyndare som handhar dom pengarna tills barnen fyller arton 
    Överförmyndaren utses av kommunen
    Dina möbler måste du bevisa med kvitto att dom faktiskt tillhör dig, annars är risken stor att dom åker med i dödsboets tillgångar. 

  • Anonym (Hm...)
    Anonym (Sorg) skrev 2019-07-09 23:00:14 följande:

    Kan föräldrarna sköta allt praktiskt, även om de inte ärver något?

    Det skulle vara mycket lättare för mig, men jag litar inte på att de inte kommer behålla saker själva.

    Jag hade lite möbler och andra saker kvar i huset som mitt ex inte lät mig hämta. Om föräldrarna sköter dödsboet och försäljningen har jag ändå rätt att få mina saker då?

    Ska ringa min advokat som vi haft i familjerätten imorron, hon kanske kan vägleda mig?


    Beklagar sorgen, men det låter som om du är i chock, din exman gick bort IDAG, och du funderar på hur du ska få dina möbler från bostaden, och vad dina barn ska ärva?

    Eftersom ni inte kom överens är det kanske bättre att ta ett steg åt sidan och låta hans föräldrar som har förlorat sin son sörja ifred och låta dem sköta allt det där i lugn och ro. Strunta i möblerna, köp nya i stället.
  • sextiotalist
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:12:35 följande:

    Beklagar sorgen, men det låter som om du är i chock, din exman gick bort IDAG, och du funderar på hur du ska få dina möbler från bostaden, och vad dina barn ska ärva?

    Eftersom ni inte kom överens är det kanske bättre att ta ett steg åt sidan och låta hans föräldrar som har förlorat sin son sörja ifred och låta dem sköta allt det där i lugn och ro. Strunta i möblerna, köp nya i stället.


    Men de har ingen rätt till detta. Det är barnen som är dödsbo-ägare, det är dom som ärver om inte pappan skrivit testamente. När det gäller möblerna så är det barnens. De kan via ombudet ta hem möblerna.
  • Anonym (styvförälder)

    Ofta ordnar begravningsbyråerna med juridisk hjälp för bouppteckningen.
    Era barn kommer att få en god man som tar hand om deras ekonomi efter deras pappa.
    Du kommer inte som anhörig till dom att få ta hand om deras arv.
    Prata med en jurist då får du mer information men just nu kan du inte hämta tillbaka möbler mm utan får framföra vad du anser vara ditt när bouppteckning sker.
    Synd att du och föräldrarna inte kan prata och samarbeta, saker utan större värde i huset brukas delas upp bland anhöriga och inget som tas upp i bouppteckningen.
    Just nu är hans föräldrar dom närmaste anhöriga tillsammans med syskon om han har några. 
    Dom vill säkert sköta allt med begravningsbyrå och själva begravningen, hur gamla är era barn?
    Om dom är små kommer dom inte bli inblandade i det (men om dom är lite äldre kanske farmor och farfar inkluderar dom i viss planering som musik osv.
    Du kan inte göra mycket mer än ställa upp för dina barn och  trösta dom och stötta dom.
    Du är inte anhörig och dina barn kommer som sagt att få en god man tills dom är 18 år. Arvet sparas till dess att dom själva bestämmer om pengarna, dock kan pengar betalas ut till barnen vid vissa behov som utbildning osv

  • sextiotalist
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:29:10 följande:

    Juridiskt är det så ja, men moraliskt är det ju väldigt förkastligt, TS verkar inte bry sig alls om sitt ex, tvärtom verkar hon enbart fundera på vilka materiella vinster hon kan dra på ex-mannens bortgång, han gick bort idag!. Här låter det bättre om hon kan ta ett steg åt sidan, gräva ner stridsyxan jämtemot ex-svärföräldrarna, och låta dem sköta allt i lugn och ro.


    Men de får inte. Det är barnens ombud som ska sköta detta.

    Både juridiskt och moraliskt så är allt barnens. Varken ts eller föräldrarna har rätt till något
  • Anonym (Sorg)

    Ja, är nog i chock... Detta hade jag verkligen inte väntat mig.

    Och det hela blir ännu jobbigare om jag måste lösa allt juridiskt, har aldrig varit med om ett dödsfall tidigare.

    Men en dödsboman låter bra, då blir allt rätt gjort.

    Möblerna är släktmöbler från min farmor som hon fått, så det är inte just ett nytt bord, utan det är mitt arv. Men eftersom mitt ex blev våldsam när vi gjort slut vågade jag aldrig hämta mina saker. Det är även saker från när jag växt upp, mina barndomsfotot på mig som liten, studentmössan, min dopklänning osv som jag väldigt gärna skulle vilja ha och att det inte går ut till försäljning.

    Ska berätta för barnen imorron. De kommer bli sååå ledsna, och det gör ont i mammahjärtat.

    Jag skulle egentligen jobbat v 29, men barnen har ingen fritidsplats för jag har precis bytt jobb, så om de skulle vara på fritids skulle de komma till ett akutfritids där de inte känner någon. Det känns inte rätt att lämna dem så länge till okända bara några dagar efter att de fått reda på att deras pappa dött. Får jag ta vab för att vårda dem genom chocken?

  • Anonym (k)
    Anonym (Sorg) skrev 2019-07-09 23:43:39 följande:

    Ja, är nog i chock... Detta hade jag verkligen inte väntat mig.

    Och det hela blir ännu jobbigare om jag måste lösa allt juridiskt, har aldrig varit med om ett dödsfall tidigare.

    Men en dödsboman låter bra, då blir allt rätt gjort.

    Möblerna är släktmöbler från min farmor som hon fått, så det är inte just ett nytt bord, utan det är mitt arv. Men eftersom mitt ex blev våldsam när vi gjort slut vågade jag aldrig hämta mina saker. Det är även saker från när jag växt upp, mina barndomsfotot på mig som liten, studentmössan, min dopklänning osv som jag väldigt gärna skulle vilja ha och att det inte går ut till försäljning.

    Ska berätta för barnen imorron. De kommer bli sååå ledsna, och det gör ont i mammahjärtat.

    Jag skulle egentligen jobbat v 29, men barnen har ingen fritidsplats för jag har precis bytt jobb, så om de skulle vara på fritids skulle de komma till ett akutfritids där de inte känner någon. Det känns inte rätt att lämna dem så länge till okända bara några dagar efter att de fått reda på att deras pappa dött. Får jag ta vab för att vårda dem genom chocken?


    Det låter rimligt att de får vara hemma när deras förälder dött. Omtänksamt av dig.

  • Anonym (stackare)
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:29:10 följande:

    Juridiskt är det så ja, men moraliskt är det ju väldigt förkastligt, TS verkar inte bry sig alls om sitt ex, tvärtom verkar hon enbart fundera på vilka materiella vinster hon kan dra på ex-mannens bortgång, han gick bort idag!. Här låter det bättre om hon kan ta ett steg åt sidan, gräva ner stridsyxan jämtemot ex-svärföräldrarna, och låta dem sköta allt i lugn och ro.


    oj vad du läser in mycket.

    tänk på att folk reagerar olika i chock. jag själv tex, tänker på allt praktiskt och kan ofta sörja saker först när allt är över och jag är själv.
  • Anonym (stackare)
    Anonym (Sorg) skrev 2019-07-09 23:43:39 följande:

    Ja, är nog i chock... Detta hade jag verkligen inte väntat mig.

    Och det hela blir ännu jobbigare om jag måste lösa allt juridiskt, har aldrig varit med om ett dödsfall tidigare.

    Men en dödsboman låter bra, då blir allt rätt gjort.

    Möblerna är släktmöbler från min farmor som hon fått, så det är inte just ett nytt bord, utan det är mitt arv. Men eftersom mitt ex blev våldsam när vi gjort slut vågade jag aldrig hämta mina saker. Det är även saker från när jag växt upp, mina barndomsfotot på mig som liten, studentmössan, min dopklänning osv som jag väldigt gärna skulle vilja ha och att det inte går ut till försäljning.

    Ska berätta för barnen imorron. De kommer bli sååå ledsna, och det gör ont i mammahjärtat.

    Jag skulle egentligen jobbat v 29, men barnen har ingen fritidsplats för jag har precis bytt jobb, så om de skulle vara på fritids skulle de komma till ett akutfritids där de inte känner någon. Det känns inte rätt att lämna dem så länge till okända bara några dagar efter att de fått reda på att deras pappa dött. Får jag ta vab för att vårda dem genom chocken?


    Tänk inte så mycket på vad man får och inte får. Ta vab. Precisera inte. 

    Förstår att du vill ha dina gamla möbler och minnen. Hoppas verkligen du får dem. Ditt ex låter inte som världens trevligaste, iaf inte mot dig.
    Kram
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:29:10 följande:

    Juridiskt är det så ja, men moraliskt är det ju väldigt förkastligt, TS verkar inte bry sig alls om sitt ex, tvärtom verkar hon enbart fundera på vilka materiella vinster hon kan dra på ex-mannens bortgång, han gick bort idag!. Här låter det bättre om hon kan ta ett steg åt sidan, gräva ner stridsyxan jämtemot ex-svärföräldrarna, och låta dem sköta allt i lugn och ro.


    Hon tänker helt rätt,det praktiska.Det finns säkert starka skäl att han är ett ex.
  • LFF

    Barnen kommer att få en god man som ska se till att barnens tillgångar hanteras korrekt. God man tillsätts av kommunen.

  • Anonym (C)

    Kontakta gärna kyrkan och/eller barnpsykolog för att få hjälp med hur du berättar saker för barnen och hanterar barnens sorg.

    Det kan vara bra för dig att faktiskt få mer kunskap om sorgeprocessen för barn.

    Hur gamla är barnen?

    Eventuellt kan du ha rätt till ledighet med lön (permission) p.g.a. nära anhörigs dödsfall för t.ex. begravning, och t.o.m. bouppteckning, men det beror på ditt kollektivavtal.

    En vecka kan du säkert ta VAB (kola dock med försäkringskassan för säkerhets skull), och skulle det behövas mer går det nog med läkarintyg.

    Några användbara länkar:

    https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/nar-familjelivet-ar-svart/nar-barn-mar-daligt/sorg-hos-barn-och-unga/

    https://www.efterlevandeguiden.se/att-borja-med.html

Svar på tråden Mitt ex, och pappa till mina barn hittades död idag, vad händer nu med arv och dödsbo?