• sextiotalist

Mitt ex, och pappa till mina barn hittades död idag, vad händer nu med arv och dödsbo?

Anonym (Sorg) skrev 2019-07-09 23:00:14 följande:

Kan föräldrarna sköta allt praktiskt, även om de inte ärver något?

Det skulle vara mycket lättare för mig, men jag litar inte på att de inte kommer behålla saker själva.

Jag hade lite möbler och andra saker kvar i huset som mitt ex inte lät mig hämta. Om föräldrarna sköter dödsboet och försäljningen har jag ändå rätt att få mina saker då?

Ska ringa min advokat som vi haft i familjerätten imorron, hon kanske kan vägleda mig?

De som äger allt i boet är dina barn. Det är era barn som är närmast anhöriga, före hans föräldrar. Ring jurist och ordna med ombud för dina barn. Be ombudet ta hand om huset och även se till att pappan ger tillbaka nyckeln.
  • sextiotalist
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:12:35 följande:

Beklagar sorgen, men det låter som om du är i chock, din exman gick bort IDAG, och du funderar på hur du ska få dina möbler från bostaden, och vad dina barn ska ärva?

Eftersom ni inte kom överens är det kanske bättre att ta ett steg åt sidan och låta hans föräldrar som har förlorat sin son sörja ifred och låta dem sköta allt det där i lugn och ro. Strunta i möblerna, köp nya i stället.

Men de har ingen rätt till detta. Det är barnen som är dödsbo-ägare, det är dom som ärver om inte pappan skrivit testamente. När det gäller möblerna så är det barnens. De kan via ombudet ta hem möblerna.
  • sextiotalist
    Anonym (Hm...) skrev 2019-07-09 23:29:10 följande:

Juridiskt är det så ja, men moraliskt är det ju väldigt förkastligt, TS verkar inte bry sig alls om sitt ex, tvärtom verkar hon enbart fundera på vilka materiella vinster hon kan dra på ex-mannens bortgång, han gick bort idag!. Här låter det bättre om hon kan ta ett steg åt sidan, gräva ner stridsyxan jämtemot ex-svärföräldrarna, och låta dem sköta allt i lugn och ro.

Men de får inte. Det är barnens ombud som ska sköta detta.

Både juridiskt och moraliskt så är allt barnens. Varken ts eller föräldrarna har rätt till något
Svar på tråden Mitt ex, och pappa till mina barn hittades död idag, vad händer nu med arv och dödsbo?