• Kvarna

    Behandlingspedagog/assistent lön?

    Jobbade som behandlingsassistent runt om i Skåne i drygt 4 år, tjänade 25 500 kr i grundlön men i jobbet så är det kvällar och varannan helg så låg på 31-33 000 kr/mån.

    Sen tyckte jag inte att det var värt det, det slukar ditt liv. Jobbet kräver att du planerar hyfsat långt fram vilket går ut över ditt vanliga liv då du hela tiden får ta hänsyn. Ofta fick man byta dagar eftersom personen du är kontaktperson för MÅSTE träffa den eller den myndigheten för att personen har väntat på just den tiden och det finns inga andra.

    Sen är det svårt att bryta av då det är en livsstil och även om man inte tar med jobbet hem fullt ut finns det alltid i bakhuvudet. En person som är på ett behandlingshem genomgår en process, det gör du också vare sig du vill eller inte för att du är en viktig pusselbit i det.

    I jobbet är man ganska oskyddad och har egentligen inga befogenheter eftersom de allra flesta behandlingshem bygger på frivillighet. Du har förtroendekortet att spela på vilket oftast räcker långt men otrevliga saker kan hända. Det gör det med folk som har diagnoser eller personer som genomlider en livskris eller är mitt uppe i ett långvarigt destruktivt beteende.

    Jag har många goda minnen från min relativt korta karriär men jag har också upplevt riktigt otrevliga situationer och sett saker man inte vill eller bör se.

    Där finns en inbyggd problematik i att det är så många som är inblandade. Psykologer, kuratorer, socialsekreterare, kontaktperson på psyk, kontaktperson på skola/arbete, du själv, boendets policy. Alla drar på sitt håll och det är oftast du som kontaktperson får stå för beslut du inte kan påverka. 

    Du blir ljuspunkten för den personen, du blir också spyhinken, du blir den som får skiten när psykologens bedömning inte rimmar med socialsekreterarens bedömning då psykologen jobbar efter sitt och socialsekreteraren efter sina kriterier som är begränsade.

    Ofta får man in personer som är felplacerade, den vård vi kan erbjuda är inte den vård personen behöver men kommunen kan inte erbjuda den typen av vård och anser sig inte ha råd att köpa plats någon annanstans.

Svar på tråden Behandlingspedagog/assistent lön?