• Tracy45

Varannan vecka - veckopeng?

Jag har gemensam vårdnad om två barn, 8 och 11 år gamla. Är själv gift medan barnens andra förälder bor ensam. Vi har jobb, men eftersom vi är två vuxna i hushållet har vi mer pengar in. Har även ett gemensamt barn på ett par år.

Det har varit lite konflikter genom åren med barnens andre förälder. Den senaste nu gäller vecko eller månadspeng. Tycker det börjar bli dags för barnen att få en egen summa att hålla ordning på för att lära sig hantera pengar. Gav som förslag att vi kunde ge 150kr vardera, antingen någon summa i veckan till dem eller en gång i månaden.

Den andre föräldern tycker det är för mkt pengar att gå miste om som ensamstående. Vi har varsitt barnbidrag och betalar varsin barnförsäkring. Jag betalar ett mobilabonnemang själv till det äldsta barnet, det är något jag skaffat på eget bevåg när de åkte skoltaxin ifall de blev oroliga på vägen. Dessa pengar har jag aldrig krävt av andre föräldern.

Men jag undrar - 150kr är väl inte MKT? Snart är de tonåringar, vad kostar dem inte då? Det ska hittas på saker med kompisar, åkas buss, ätas pizza, köpas moped och börja ta körkort.

Det går inte föra en diskussion heller, blir ignorerad. Kan jag begära ett samarbetssamtal för detta?

• Svar på tråden Varannan vecka - veckopeng?
  • Anonym (V)

Nej, det är inte mycket men min 11-åring får bara 100 kr i månaden att göra vad han vill med. Vet inte vad han får av pappa, bor oxå varannan vecka. 14-åringen får 200 kr/mån. Sen får de pengar när de ska göra något speciellt.

Du kan vän ge vad du tycker är rimligt och så ger barnens andra förälder vad hen vill? Varför måste ni ge lika mycket?

• Tracy45
    Anonym (V) skrev 2019-07-10 18:23:11 följande:

Nej, det är inte mycket men min 11-åring får bara 100 kr i månaden att göra vad han vill med. Vet inte vad han får av pappa, bor oxå varannan vecka. 14-åringen får 200 kr/mån. Sen får de pengar när de ska göra något speciellt.

Du kan vän ge vad du tycker är rimligt och så ger barnens andra förälder vad hen vill? Varför måste ni ge lika mycket?

Vi behöver absolut inte ge lika mycket, men jag tänker att det kan vara bra att ha en uppfattning om vad som är rimligt och hur det ska läggas upp.... och även hur vi ska tänka i framtiden med större inköp som ju helst bör delas.

Är 150 kr avgörande för den andres ekonomi kommer det ju falla på mig med större inköp alltid.
  • Kjell2

Hänger väl på vad det ska räcka till och vad föräldrarna betalar utöver . Sätt er och gör en lite budget. När åren går kan ni ändra på vad som ingår.

Ska det vara kopplat till någon motprestation, städa rummet t ex och kan de tjäna extrapengar hemma, klippa gräset?

• Anonym (-)

Vad mitt barn får hos mig är min ensak - vad mitt barn får hos den andra föräldern är dennes ensak.

Du ger vad du vill så ger pappan vad han vill.

Du kan aldrig begära att han ska in med vecko/månadspeng. Vill du att dina barn ska ha det så får du ge dem det.

• Anonym (FS)

Du kan inte kräva att den andre föräldern ska ge en viss summa i veckopeng. Det är ju helt befängt att dra en sån struntfråga till ett samarbetssamtal. Ge 150 kr om du tycker att det är rimligt och låt den andra föräldern göra som hen vill.

• Anonym (Rosa)

Vi ger 350 i mån , både jag o pappan. Dottern bor vv och är 15år. Började med detta då hon blev 15. Innan hade hon inget, ficknär behövdes. Åt den yngre låter det lite väl mycket.

• Anonym (Stina)

Tror du att den andre föräldern snålar medvetet för att du ska ta summan kan du ju bråka lite om det. Annars så strunta i det. 300 kr i månadspeng för två barn är inte mycket. Betala det själv och slipp tjafs är mitt tips. Min 15-åring får 1000 i månaden (som även ska gå till kläder) och min 12-åring får 400. Inga extrema summor alls så räkna med att månadspengen kommer bli högre om några år.

• Tracy45
    BurningDiamond skrev 2019-07-11 00:36:23 följande:

Menar du att varje barn ska få 150 kr var av pappa och 150kr var av mamma per månad?

Enl Nordea så är snittet för månadspeng för 6-8 år 130 kr, 9-11 år 220 kr och 12-14 360kr.

www.nordea.se/privat/liv/familj/veckopeng.html

Nej, utan sammanlagt 150kr var varje månad var mitt förslag
    Kjell2 skrev 2019-07-11 08:24:02 följande:

Hänger väl på vad det ska räcka till och vad föräldrarna betalar utöver . Sätt er och gör en lite budget. När åren går kan ni ändra på vad som ingår.

Ska det vara kopplat till någon motprestation, städa rummet t ex och kan de tjäna extrapengar hemma, klippa gräset?

Det var lite åt det här håller jag ville diskutera med den andre föräldern.

Hur tänker du? Vad tycker du är rimligt? Tex.

Men det blev tvärstopp direkt så att sätta sig och göra budget ligger lååångt bort.

Och därav min oro för hur det ser ut om ett par år. Barnen kan få hela barnbidraget om det är så, när de är 15 tex, men jag anser att det blir orimligt utan att ta en diskussion TILLSAMMANS först. Och kan man inte ens prata om veckopeng nu, ja hur ska vi ta de större besluten sen?

Barnen har det ju mkt enklare att förstå och ta hand om pengar ifall det gör det på ungefär lika villkor varje vecka. Det behöver INTE handla om att föräldrarna ger exakt samma summa, men det ska vara tydligt o klart för barnen..
  • Anonym (-)
    Tracy45 skrev 2019-07-11 09:33:33 följande:

Nej, utan sammanlagt 150kr var varje månad var mitt förslag Det var lite åt det här håller jag ville diskutera med den andre föräldern.

Men det blev tvärstopp direkt så att sätta sig och göra budget ligger lååångt bort.

Och därav min oro för hur det ser ut om ett par år. Barnen kan få hela barnbidraget om det är så, när de är 15 tex, men jag anser att det blir orimligt utan att ta en diskussion TILLSAMMANS först. Och kan man inte ens prata om veckopeng nu, ja hur ska vi ta de större besluten sen?

Barnen har det ju mkt enklare att förstå och ta hand om pengar ifall det gör det på ungefär lika villkor varje vecka. Det behöver INTE handla om att föräldrarna ger exakt samma summa, men det ska vara tydligt o klart för barnen..

Ett barn har inte rätt till barnbidraget. Så du vet.
  • Kjell2

Skit i den andra föräldern, det är dödfött. Ta en budgetdiskussioner med barnen vad pengarna ska räcka till under dina veckor och eventuella vilkor. Om de sparar av sin veckopeng administrerar du det.

• Physalis
    Tracy45 skrev 2019-07-11 09:33:33 följande:

Nej, utan sammanlagt 150kr var varje månad var mitt förslag Det var lite åt det här håller jag ville diskutera med den andre föräldern.

Jag tycker du gick in lite aggressivt genom att redan ha en summa bestämd och sedan ifrågasätta den andra förälderns ekonomi när denne sa att det var för mycket.

Prova att backa och fråga vad den andre föräldern tycker är rimligt. Kanske kan den summan vara en bra början? Eller kanske tycker du det är för lite. Då kan ni antingen ge olika summor eller så kan ni båda bidra med den summa ni är bekväma med och ge som en totalsumma.

Om den andre föräldern krånglar trots att du försöker hitta en gemensam grund tycker jag att du kör ditt eget race.
    Korrekturläser som en kratta
  • BurningDiamond

Sedan kanske det mest relevanta i diskussionen om vecko-/månads-peng är vad föräldrarna står för, och vad veckopengen ska täcka. Och om/vilka motprestationer som förväntas.

Svar på tråden Varannan vecka - veckopeng?