Varannan vecka - veckopeng?
Jag har gemensam vårdnad om två barn, 8 och 11 år gamla. Är själv gift medan barnens andra förälder bor ensam. Vi har jobb, men eftersom vi är två vuxna i hushållet har vi mer pengar in. Har även ett gemensamt barn på ett par år.
Det har varit lite konflikter genom åren med barnens andre förälder. Den senaste nu gäller vecko eller månadspeng. Tycker det börjar bli dags för barnen att få en egen summa att hålla ordning på för att lära sig hantera pengar. Gav som förslag att vi kunde ge 150kr vardera, antingen någon summa i veckan till dem eller en gång i månaden.
Den andre föräldern tycker det är för mkt pengar att gå miste om som ensamstående. Vi har varsitt barnbidrag och betalar varsin barnförsäkring. Jag betalar ett mobilabonnemang själv till det äldsta barnet, det är något jag skaffat på eget bevåg när de åkte skoltaxin ifall de blev oroliga på vägen. Dessa pengar har jag aldrig krävt av andre föräldern.
Men jag undrar - 150kr är väl inte MKT? Snart är de tonåringar, vad kostar dem inte då? Det ska hittas på saker med kompisar, åkas buss, ätas pizza, köpas moped och börja ta körkort.
Det går inte föra en diskussion heller, blir ignorerad. Kan jag begära ett samarbetssamtal för detta?