• Anonym (Förklimakteriet?!)

Förklimakteriet, nu??

Hej. Jag är snart 36 år gammal och har börjat fundera på om jag är i förklimakteriet. Min mens som alltid kommit mellan dag 28-30 kan nu komma lite titt som tätt. I juni blödde jag en dag den 20e, en dag den 23e och sedan var det uppehåll igen till den 25e då jag fick min "riktiga" mens. Jag har de två senaste månaderna när jag haft mens blött klumpar och jag är väldigt torr. 
    För ca 6 månader sedan fick jag antidepressiva för att behandla PMS som aldrig gick över vilket jag nu läst är ett tecken på förklimakteriet.... 
    Vi har försökt få barn i snart 5 månader och med de andra har jag alltid blivit gravid på 1-2 försöket. Jag håller på att få panik... Jag är ju bara 35!
    Någon som kom in i förklimakteriet/ klimakteriet tidigt och vad hade ni för symptom?

• Svar på tråden Förklimakteriet, nu??
  • Anonym (tråkigt)

Jag hade väldigt liknande symptom vid 39 år. Nu har jag redan hamnat i menopaus vid 45 år. 

Det började med ändrade blödningar för mig. Först med mer frekventa, långvariga och kraftigare blödningar sedan gick det över till längre uppehåll och sparsammare blödningar som bara varade 2-3 dagar. 

Jag fick en hel del andra symtom som kom vid samma tidpunkt. Håravfall, magproblem (matsmältning), fick en bullmage från att ha varit helt platt och fungerat utmärkt och torr hy. Kan inte minnas exakt hur lång tid efter alla dessa symtom kom men det var nära inpå de förändrade blödningarna.

• Anonym (tråkigt)

Har för mig att man kunde köpa ett test på apoteket rätt billigt. Kanske värt att prova om det oroar?

Anonym (tråkigt) skrev 2019-07-10 19:57:09 följande:

Jag hade väldigt liknande symptom vid 39 år. Nu har jag redan hamnat i menopaus vid 45 år. 

Det började med ändrade blödningar för mig. Först med mer frekventa, långvariga och kraftigare blödningar sedan gick det över till längre uppehåll och sparsammare blödningar som bara varade 2-3 dagar. 

Jag fick en hel del andra symtom som kom vid samma tidpunkt. Håravfall, magproblem (matsmältning), fick en bullmage från att ha varit helt platt och fungerat utmärkt och torr hy. Kan inte minnas exakt hur lång tid efter alla dessa symtom kom men det var nära inpå de förändrade blödningarna.

Jag är så stressad över detta men det är så många symptom som stämmer in! Min mens är också längre men väldigt få dagar med riklig mens...Förra månaden testade jag med äl-tester och hade äl, denna har jag hittills inte haft någon äl. Kanske får jag ingen heller. 
    Har läst endel om förklimakteriet och ofta börjar det så tidigt som i 35 års åldern men läkare i Sverige är väldigt dåliga på allt kring detta. 
    Har trots det bokat ett läkarbesök, får se vad de säger... Har även beställt ett sådant test men tror det testar hormonnivån om man är i slutet av klimakteriet..

Någon mer med erfarenhet?

• Anonym (börjat)

Jag, som precis fyllt 40, började känna av att klimakteriet var på väg för ungefär ett halvår sedan. För mig började det med att slemhinnorna i munnen och i underlivet (bara de yttre delarna, tack och lov)  blev torra. Ungefär samtidigt började jag bli varm på nätterna. Jag har alltid varit frusen av mig, men nu kunde jag sparka av mig täcket på natten för att det blev för varmt. Sedan började mensen komma tätare och bli rikligare, och det är där jag är nu. Jag äter salivstimulerande tabletter och köper en salva på apoteket som bevarar fukten i underlivet. Än så länge har jag inte stora besvär (förutom att det nu i värmeböljan kan vara lite jobbigt på nätterna, men vid mer normala temperaturer besväras jag inte), och jag hoppas det fortsätter så.

Min mamma var också runt 40 när hon kom i klimakteriet.

Jag har fått de barn jag vill ha och så länge jag inte får stora besvär gör det mig inget att vara i klimakteriet.

• Anonym (börjat)

Jag glömde att nämna en sak till, nämligen att min hårkvalitet har ändrats. Förut hade jag slätt och glansigt hår, nu känns det torrt och frissigt. Jag upplever också att jag behöver tvätta det oftare, förr tvättade jag det var tredje till var fjärde dag (det når mig till rumpan), numera behövs det varannan dag.

• Anonym (tråkigt)
    Anonym (börjat) skrev 2019-07-28 10:20:36 följande:

Jag glömde att nämna en sak till, nämligen att min hårkvalitet har ändrats. Förut hade jag slätt och glansigt hår, nu känns det torrt och frissigt. Jag upplever också att jag behöver tvätta det oftare, förr tvättade jag det var tredje till var fjärde dag (det når mig till rumpan), numera behövs det varannan dag.

Torrt, frissigt, volymlöst. Så var (är) det för mig i alla fall. 
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (tråkigt) skrev 2019-07-28 11:55:08 följande:
    Torrt, frissigt, volymlöst. Så var (är) det för mig i alla fall. 
    Tillägg: Jag tappade också mycket, mycket mer hår.
  • Anonym (A)
    Anonym (tråkigt) skrev 2019-07-28 11:56:30 följande:
    Jag tappade också mer hår.
  • Anonym (tråkigt)
    Anonym (tråkigt) skrev 2019-07-10 19:57:09 följande:

Jag upptäckte att jag glömt ytterligare symptom. Nämligen torra ögon..och det blir bara värre. Sedan har jag gått från att ha varit frusen till att börja svettas mer och mer. 
  • Anonym (börjat)
    Anonym (tråkigt) skrev 2019-07-28 11:56:30 följande:
    Jag tappade mer än hälften av mitt hår för ungefär två år sedan, och det har inte kommit tillbaka.  Men det var strax efter min sista förlossning, så det kan ha att göra med den också.
Svar på tråden Förklimakteriet, nu??