• Anonym (Öppna eget)

Enskild firma skatt moms mm. hjålp!

Hej ! Alla ni som är egenföretagare kan ni snälla hjälpa mig att få en helhetsbild. Har kollat runt en del om vad som gäller skatt osv. Vi säger ett exempel: Jag öppnar ett gatukök och säljer för ca 200.000kr 25% är moms varje månad (skatteverket) alltså 50.000kr . Blir kvar med 150.000kr fasta och rörliga kostnader ligger på ca 50.000kr blir kvar med 100.000kr sedan skattar jag ytterligare 40% där även sociala försäkringar ingår etc. blir kvar med 60.000 nett. Stämmer denna räkning ? För det är så jag har förstått det som.

• Svar på tråden Enskild firma skatt moms mm. hjålp!
  • Anonym (***))

Känns lite med 50 000 i totala kostnader. Har du inga anställda? 

Kan du speca utgifterna?

• Anonym (Öppna eget)

Inga anställda . Jag undra

om min uträkning blev rätt ? Även om kostnaderna skulle bli högre.

• Anonym (***))
    Anonym (Öppna eget) skrev 2019-07-10 23:41:36 följande:

Inga anställda . Jag undra

om min uträkning blev rätt ? Även om kostnaderna skulle bli högre.

Ja, själva uträkningen är rätt. Men jag har svårt att tro att du skulle få 60 000 över varje månad. Dessutom brukar man väl räkna med 50% som försvinner i avgifter.

Vill du speca dina utgifter, visa hur du räknat ut dom?
  • Anonym (***))

Hur många timmar ska du ha öppet?

• Anonym (Öppna eget)
    Anonym (***)) skrev 2019-07-10 23:54:04 följande:

Hur många timmar ska du ha öppet?

Har inte planerat något riktigt ännu men har lite tankar ville mest veta om jag gör rätt uträkning när det gäller procent i moms och skatt sen förstår jag att det inte behöver bli just den summan, det var ett exempel som sagt.
  • Anonym (***))
    Anonym (Öppna eget) skrev 2019-07-10 23:58:28 följande:
    Har inte planerat något riktigt ännu men har lite tankar ville mest veta om jag gör rätt uträkning när det gäller procent i moms och skatt sen förstår jag att det inte behöver bli just den summan, det var ett exempel som sagt.
    Jag tror det är ohållbart att jobba själv i ett gatukök. Sedan tror jag inte att man har så hög marginal i ett gatukök. 
  • Deacon

Säljer du för 200 tkr inkl moms så motsvarar det 160 tkr exkl moms. Från detta måste du räkna avv kostnaderna för råvarorna. Då får du din bruttovinst och kan räkna ut din bruttomarginal. Denna ska täcka övriga röresekostnader som hyra, försäkringar, el, vatten m.m. Därefter måste du även belasta ditt resultat med kostnader för avskrivningar och eventuella räntekostnader. Det som du har kvar när du kommer hit ska du belasta med inkomstskatt och egenavgifter.

• Kjell2
    Anonym (Öppna eget) skrev 2019-07-10 23:16:48 följande:

Hej ! Alla ni som är egenföretagare kan ni snälla hjälpa mig att få en helhetsbild. Har kollat runt en del om vad som gäller skatt osv. Vi säger ett exempel: Jag öppnar ett gatukök och säljer för ca 200.000kr 25% är moms varje månad (skatteverket) alltså 50.000kr . Blir kvar med 150.000kr fasta och rörliga kostnader ligger på ca 50.000kr blir kvar med 100.000kr sedan skattar jag ytterligare 40% där även sociala försäkringar ingår etc. blir kvar med 60.000 nett. Stämmer denna räkning ? För det är så jag har förstått det som.

Ja, du har räknat tokigt. Har du den omsättningen bör du inte driva som enskild firma i annan bolagsform, AB t ex för att skydda dig.

Momsen får du kvitta mot moms på det du köper in. Enklast att hela tiden räkna utan moms.

Företaget betalar ca 40% av lön i sociala avgifter. Arbetstagaren sen inkomstskatt enl tabell, ca 30%

Går företaget därefter med vinst blir det vinstskatt, ca 20%. Väljer du sen som ägare att ta ut vinsten som utdelning kapitalbeskattas du med ca 30%.
  • Anonym (Öppna eget)
    Kjell2 skrev 2019-07-11 07:29:44 följande:

Ja, du har räknat tokigt. Har du den omsättningen bör du inte driva som enskild firma i annan bolagsform, AB t ex för att skydda dig.

Momsen får du kvitta mot moms på det du köper in. Enklast att hela tiden räkna utan moms.

Företaget betalar ca 40% av lön i sociala avgifter. Arbetstagaren sen inkomstskatt enl tabell, ca 30%

Går företaget därefter med vinst blir det vinstskatt, ca 20%. Väljer du sen som ägare att ta ut vinsten som utdelning kapitalbeskattas du med ca 30%.

Oj nu förstår jag inte riktigt. Menar du att man inte ska starta enskild firma om man säljer för så mycket ? Skulle du snälla kunna göra en rätt uträkning utifrån de uppgifter jag gav som exempel ? Tusen tack .
  • Kjell2

Vill du ta ut pengar som lön eller aktieutdelning?

Hur mycket i så fall?

Vad har du för utgående moms?

Tänker du återinvestera något i företaget?

• Anonym (Skoluppgift)

Inse att ni inte kommer att få några svar på frågorna då det är en skoluppgift. De står väl inte i uppgiften så Ts vet inte vad hen ska svara.

• Anonym (Öppna eget)
    Kjell2 skrev 2019-07-11 08:43:58 följande:

Vill du ta ut pengar som lön eller aktieutdelning?

Hur mycket i så fall?

Vad har du för utgående moms?

Tänker du återinvestera något i företaget?

Vad är skillnaden och vad är bäst ? Detta är väldigt nytt för mig .
  • Anonym (Öppna eget)
    Anonym (Skoluppgift) skrev 2019-07-11 10:53:30 följande:

Inse att ni inte kommer att få några svar på frågorna då det är en skoluppgift. De står väl inte i uppgiften så Ts vet inte vad hen ska svara.

Det är ingen skoluppgift !! Jag är helt ny i detta och förstår väldigt lite därför frågar jag om hur allt funkar.
  • Kjell2
    Anonym (Öppna eget) skrev 2019-07-11 11:23:34 följande:

Vad är skillnaden och vad är bäst ? Detta är väldigt nytt för mig .

Innan du börjar, läs på och ta proffshjälp, gå gärna en utbildning för egenföretagare.

Aktieutdelning, lägre skatt, inga sociala förmåner

Lön, hög skatt men sgi, pension, sjukpenning mm.
  • Anonym (Öppna eget)
    Kjell2 skrev 2019-07-11 11:27:33 följande:

Innan du börjar, läs på och ta proffshjälp, gå gärna en utbildning för egenföretagare.

Aktieutdelning, lägre skatt, inga sociala förmåner

Lön, hög skatt men sgi, pension, sjukpenning mm.

Tack ! Såg att skatteverket hade olika webb seminarier.
Svar på tråden Enskild firma skatt moms mm. hjålp!