Inlägg från: Inteutanproblem |Visa alla inlägg
  • Inteutanproblem

Vad gör ni istället för att småäta?

Kan svara utifrån att ha slutat röka. Jag var helt ärligt talat tvungen att (för en period) sluta göra sådant som blivit starkt associerat med rökningen. Jag kunde inte dricka kaffe utan att drabbas av ett enormt sug. Fick sluta dricka alkohol och gå på fester ett tag också. Massor av små rutiner och ritualer runt rökningen behövde brytas, så jag inte skulle få det där psykologiska suger efter ciggen. Kaffe vart det jag var tvungen att sluta med längst tid av allting, drack det inte på säkert ett år.

Vet inte om någon föreslagit detta, men du skulle kunna köra med en avvänjnings approach. Du börjar smått, så det blir realistiskt för dig att klara hålla dig till din regel. Börja med varannan dag till exempel. Sen kan du testa byta ut godiset till frukt, grönt & nötter någon av dagarna. När du sen känner att du klarar hålla dig till din varannan dag regel utöka antalet dagar utan att småäta. Börja med ett tillfälle i veckan. Tex att onsdagen och torsdagen bestäms som uppehållsdagar, resten av veckans dagar enligt varannan dag regeln. När 2 dagar i rad inte längre är en utmaning, öka till 3. Tisdag, onsdag, torsdag uppehållsdagar. Osv tills du når det läget du önskar vara på, som ett exempel vardagar uppehållsdagar, helgdagar fritt fram. Eller vad du nu känner för.

Svar på tråden Vad gör ni istället för att småäta?