• Becka91

Svärmor lyssnar ej!?!

Har liknande erfarenheter med svärmor. Tycker inte man "har rätt" att göra som man känner för med sina barnbarn. Har fått säga ifrån sååå många gånger gällande sonen. Har har ätit dåligt i perioder och vi har varit noga med våra matrutiner och VAD vi ger honom. Då lämpar det sig inte i vårat fall att farmor trycker i honom glass och kakor och sen hämtar vi hem honom i tron att han är sugen på middag t.ex. När han var mindre (1-1,5 år) försökte jag hålla undan sötsaker och bara ge vid typ kalas och högtider. Men del respekterades inte så nu har vi en del konflikter hemma. Som mitt barns mamma tycker jag att mitt (och pappans) ord är lag. Min egna mamma har då rakt inga problem att följa våra direktiv när hon passar sonen!

• Becka91
    Dalaamama skrev 2019-07-11 22:42:40 följande:

Anonym & Becka91:

Skönt att ni på något sätt förstår mig! Jag känner med er också!

Även fast det inte innehåller massa vitt socker i hennes smoothies så är jag rädd att det ska bli det efter att hon blivit äldre också, och att svärmor inte kommer lyssna på mig då heller och bara mata i henne sånt som hon inte får äta.

Häromdagen så berättade även hon att hon läst i någon gammal barnbok att barn ska ha leksaker sorterat i olika lådor och att hon skulle göra så hemma hos dem men ändå ha alla leksaker framme samtidigt. Och jag sa emot och sa att de jättegärna får sortera leksakerna men att de inte ska ha allt framme samtidigt. Och då blev svärmor tvär och vela inte lyssna nå mer på mig, hon vände på klacken och bara gick.

Jag har sagt till mannen från start att jag inte känner mig så lugn med att hon är hos svärmor då jag inte litar på henne. Så ska absolut söka plats hos förskola eller daghem så jag kan slappna av på dagarna! Jag själv som jobbat inom förskolan vet att man kan säga en sak och personalen lyssnar på en och håller ens ord iaf!

GO MAMMOR, som törs säga till och inte låter barnvakten/farföräldrarna/morföräldrarna ha egna regler. För barn klarar inte av att ha olika rutiner!

BARN SKA HA EN RUTIN SOM DEM FÖLJER!

Ganska tråkigt att det man säger inte bara kan respekteras. Min svärmor har jättebra hand om min son i övrigt, men saker som är viktiga, som t.ex. rutiner, vill jag att hon ska upprätthålla i den mån det går av den enkla anledningen att det är bäst för mitt barn. Han är en känslig kille och det har ju jag och hans pappa lärt oss "den hårda vägen" genom att skippa en rutin eller så och det gör vi gärna inte i onödan.

Men jag märker att det blir bättre när jag står på mig, det verkar svärmorsrelationen tåla. Har lärt mig vilka fighter som är värda att ta och inte ????
Svar på tråden Svärmor lyssnar ej!?!