• Thu 11 Jul 2019 22:00
    2192 visningar
    5 svar
    5
    2192

    Någon som har barn som pendlar långt till skola?

    Min 13-åriga dotter har i stort sett alltid bott hos mig och min man (som jag träffade när hon var tre). Hon har bott varannan helg hos sin pappa som inte alltid fungerat så bra som förälder. För ett tag sen bestämde vi oss för att följa en dröm vi haft länge och flytta ut till en gård på landet, ca 6 mil från staden där vi bodde. Min dotter var med på det, men när allt var klart med köp och så ångrade hon sig och blev jättestressad över att byta skola. Hon har tidigare haft svårt med kompisar ibland, men nu hade hon träffat några som hon verkligen trivdes med och kände sig trygg med dem och med skolan. Hon valde då att flytta hem till sin pappa (som bor nära skolan) och bo hos oss på helger, lov och vissa vardagar. Hennes pappa var vid det här tillfället stabil och hade ett förhållande med en kvinna som var bra, och ja, det funkade att hon bodde där helt enkelt. Nu de senaste månaderna har det blivit allt sämre hos pappan och hon kan inte bo där längre. Behöver inte gå in på några detaljer, men det funkar helt enkelt inte. Så hon har flyttat hit, men vill verkligen inte byta skola. Och jag vill inte tvinga henne i nuläget, hon har varit igenom en hel del jobbiga grejer minst sagt.
    Men....det är 6 mil till skolan härifrån. På morgonen går inga bussar så jag måste köra, och lämna tidigare än skolan börjar så hon får sitta där och vänta en stund, för jag måste hinna till mitt jobb i tid (som ligger nära där vi bor men en bit på vägen till skolan)... På em kan hon ta buss, men med byte och väntetid är det ca 1 timme och 40 min. Hon kommer kunna sova nån natt i veckan hos en släkting (hon får inte vara alls hos sin pappa alls just nu) och kan säkert sova hos nån kompis då och då....
    Är detta genomförbart? Kommer hon orka? Kommer jag orka? Nån som har erfarenhet?
    Tacksam för svar, behöver verkligen bolla detta med någon...

  • Svar på tråden Någon som har barn som pendlar långt till skola?
  • Thu 11 Jul 2019 22:19
    #1

    Vi har barn på vår skola, som har 6-7 mil enkel väg. Det är för jobbigt för lågstadieelever, men för elever på högstadiet har det fungerat - så länge barnet inte lider av åksjuka. Så länge hon har sysselsättning på bussen, så kan det bli en skön avkopplande stund efter skolan.

  • Curran­t
    Thu 11 Jul 2019 23:03
    #2

    När jag gick gymnasiet hade jag 7 mil enkel väg. Drygt att kliva upp tidigt och komma hem sent. Oftast var man väldigt trött på kvällarna och orkade knappt med läxorna. Jag mins att jag slutade med innebandyn eftersom jag var så trött och hade ingen energi kvar. När vi hade det så långt till skolan fick vi faktiskt frukost på skolan, så det va bra. Men jah minns även när man hade håltimmar eller kunde få sluta tidigare. Det var inte till en fördel för mig för jag kunde ändå inte ta mig hem eftersom jag fick vänta på bussen.

    Nu när jag har barn själv har jag sett till att bo i en förort till en stad. Detta för för att barnen ska ha nära till vänner och inte långt till skolan. Min dröm är att bo på landet men jag väntar tills barnen har flyttat ut. Jag trivs ändå med hur vi bor i dag så det är inte hela värden för mig. Men jag vill ändå inte utsätta mina barn för det. Nu har jag ingen aning om det skulle fungera eller inte.

    Nu är det inte så för alla barn. Alla tål olika mycket.

  • Thu 11 Jul 2019 23:20
    #3

    Tack för era svar! 

  • Sun 14 Jul 2019 04:53
    #4

    Ni får väl helt enkelt testa och se? Det är ju inte jättelång tid kvar i den skolan, så ni kanske orkar hålla ut.

    Vad gäller läxor, så är bussen en perfekt plats för läxor.

    När gymnasietiden kommer så finns där både internat och egen lägenhet att välja på till henne - alt. fortsätta pendla (beroende på vart gymnasieskolan ligger).

  • Thu 18 Jul 2019 11:34
    #5

    Tack fritidsmamman för svar! Ja, vi får testa och se. Antingen så vänjer man väl sig vid tidiga mornar och långa dagar, eller så får vi tänka om :)

Svar på tråden Någon som har barn som pendlar långt till skola?