Inlägg från: Anonym (Forskaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Forskaren)

Varför flygskam men inte barnskam?

En genomsnittlig persons flygresor bidrar till betydligt mindre koldioxid än vad ett barn gör under sin uppväxt och livstid. Naturen tar inte hänsyn till var utsläppen av koldioxid kommer från.

Varför pratar vi inte mer om detta? Istället låtsas vi som om problemet inte finns och pratar istället om när barn nr 2 och 3 ska komma.

Många miljökämpar, som själva har 4-5 barn, pekar finger åt barnlösa personer som flyger till Mallorca och ingen verkar reagera på hyckleriet. Andra ska leva upp till deras ideal som de inte lever upp till själva.

En lösning kan vara att bekämpa de djupt rotade myter som finns om barn som inte har syskon. Det finns massor med forskning som visar att barn utan syskon inte far mer illa än andra. Ju färre barn desto bättre för miljön.

• Svar på tråden Varför flygskam men inte barnskam?
  • Anonym (Forskaren)
    Anonym (Trött på all jävla radikalisering) skrev 2019-07-13 10:00:05 följande:

Du är ju dum i huvet! Varför barnskam när du kan ta ditt eget liv? Varför inte skam för att du och din familj existerar? Så jävla trött på denna ekofascism.

Är det NÅGOT folk ska ha skam isåfall så är det för alla jävla hundar.

Folks husdjur kostar enormt mycket för klimatet. Det är ju det första vi ska avskaffa. Förutom att dom står för typ 25% av all köttproduktion (till sitt foder) så är det grymt att kidnappa spädbarn av andra arter och behålla dom i en Fritzel-liknande fångenskap med Stockholmssyndrom resten av livet. Dom får aldrig växa upp som dom hade fått i vilt tillstånd utan blir utvecklingsstörda (det är sant) och förblir valpar/kattungar mentalt resten av sina liv.

Så jävla sjukt.

Så avliva din hund och låt bli att köpa en valp, EFTER att du offrat ditt eget och anhörigas liv innan du går ut med så sjuka ekofascistiska åsikter!!

Korkad kommentar.
  • Anonym (Forskaren)
    Anonym (Trött på all jävla radikalisering) skrev 2019-07-14 08:56:20 följande:

Du är en knäppgök. Du har inte bidragit till en bättre värld men det kanske dessa ofödda barn kommer göra. Det föds för få barn i Sverige. Överbefolkningen är för helvete inte HÄR, vi har inte ens barn nog att ta hand om den äldre generationen i framtiden!

Utbildning och preventivmedel i andra länder där det FINNS en överbefolkning spelar någon roll.

Fortfarande kommenterar du inte ens att 30% av människans totala matproduktion går till hundar och katter.

Är det för att du själv har en hund och en katt och är en jävla hycklare som egoistiskt nekar barn att komma till världen men samtidigt är den största klimatboven av alla kategorier?

Du drar en mängd förhastade slutsatser. Jag har inte skrivit något om att barnskammen enbart ska gälla här. Och, ja, utbildning och preventivmedel är ett steg på vägen. Du höll med mig utan att tänka på det.:)

Minskar matproduktionen till hundar och katter (slaggprodukter av människans mat) genom att vi blir fler människor?

Kan tillägga att Sveriges befolkning har ökat med ca 1,4 miljoner sedan år 2000.
  • Anonym (Forskaren)
    Anonym (Trött på all jävla radikalisering) skrev 2019-07-14 09:47:34 följande:

Om alla slutar ha hundar och katter minskar matproduktionen med 30%. Vi får 80 miljoner ton färre klimatutsläpp per år.

Det spelar INGEN roll om vi i Sverige har 1 eller 3 barn var. Nej, jag höll inte alls med dig då jag redan skrivit att vi inte är överbefolkade i Sverige. Om det är någonstans i världen barn ska födas så är det i Sverige där dom får MAT för det första och slipper svält och undernäring och därmed kan växa och nå sin fulla potential, dom får gratis utbildning och kan BLI forskare och ingenjörer som fortsätter att bidra positivt till världen.

Som har en chans att hjälpa andra som fötts i delar av världen där det är krig, inte finns mat, inte finns tillgång till utbildning för alla, vård osv. Som kan bli läkare som åker till områden där det är krig och hjälper till. Som kan bli lärare som sedan reser till ett land där lärare saknas och hjälper till att sprida utbildning.

Det är kanske t.o.m. så att vi ska föda färre barn OCH skaffa färre husdjur. Du verkar ha svårt att förstå sambandet att fler människor leder till fler husdjur och mer flygande. Det ena leder till det andra liksom...

Jo, det spelar stor roll om ett par föder 1 eller 3 barn. Överbefolkning handlar inte enbart om yta utan även om överutnyttjande av resurser. I Sverige överutnyttjar vi jordens resurser motsvarande fem jordklot och du hävdar att vi inte är överbefolkade...
  • Anonym (Forskaren)
    Anonym (abisko) skrev 2019-07-14 21:27:20 följande:

Det finns en massa saker som vore bra för miljön, som ingen gör.

Människan har en inneboende drift att fortplanta sig och föra sina gener vidare. Utan fortplantning fyller livet ingen funktion i biologisk mening.

Vi (eller jorden rättare sagt) kommer att överleva en ekologisk krasch. Det har hänt förr och kommer hända igen.

Jorden överlever, den repar sig på ett par miljoner år, men det är inte säkert att den biologiska mångfalden är lika stor då och det är inte heller troligt att mänskligheten överlever (enl Stephen B).

Det är ansvarslöst ut ett miljöperspektiv att skaffa 4-5 barn. De som gör det borde inte få barnbidrag för de sista barnen och/eller annan ekonomisk bestraffning.
  • Anonym (Forskaren)
    Anonym (rio) skrev 2019-07-14 21:59:10 följande:

Men jag tycker också att det är något man tar upp rätt ofta nu för tiden, tyvärr dock oftast i sammanhang av slaget "ja, jag kanske flyger, men jag har åtminstone inga barn". 

Det är inget bra argument för att försvara det egna flygandet. Men det blir hyckleri när någon annan med ett eller fler barn står med pekpinnar och kritiserar en barnlös persons flygande. Ju fler barn, desto större blir hyckleriet.
  • Anonym (Forskaren)
    Konservativ skrev 2019-07-14 22:20:20 följande:

2007 hade tyska Die Welt en artikel där de skrev att Arktis dkulle bli isfritt 2013. Al Gore sa samma sak runt samma tid. Hansen vid NASA sa 2008 att Arktis skulle bli isfritt inom 5- 10 år. Peter Wadhams som är fysiker i Cambridge sa 2007 att Arktis skulle bli isfritt 2013. Han sa 2012 att det skulle bli isfritt 2016.

Globala uppvärmningen är en bluff.

Och den som vill att antalet människor ska minskas men inte börjar med sig själv är en hycklare. 

Det är kanske svårt att pricka in exakt årtal när isen försvinner - om den försvinner. Det vi vet är bl.a. att nya farleder för fartyg har öppnats upp kring nordpolen som en följd av att is har smält bort. Glaciärer har blivit mindre etc, jordens medeltemperatur har ökat.

Barnskam grundar sig i att ännu ofödda barn ska förbli ofödda, inte att folk ska ta livet av sig. Inget hyckleri m.a.o.

Sedan hade det nog varit bra för miljön med kollektivt självmord, förvisso. Naturen och våra djur klarar sig troligtvis bättre utan människan.
  • Anonym (Forskaren)
    Konservativ skrev 2019-07-14 23:12:23 följande:

Kallar du dig forskare men skriver sånt nonsens? Hur menar du att du vill definiera "klarar sig troligtvis bättre" utan mänsklig närvaro?  Vad ska du ha för måttstock?

Att troligtvis klara sig bättre är ett antagande, inte ett påstående.

Kan du istället förklara varför naturen skulle klara sig bättre med mänsklig närvaro än utan? Då kan vi bortse från sådant vi själva ställt till med - en negativ konsekvens av vår existens - och som vi måste hålla ordning på, t.ex. undvika att det blir härdsmälta i kärnkraftverk m.m.
  • Anonym (Forskaren)
    Konservativ skrev 2019-07-15 11:57:30 följande:

Försök nu använda det du lärt dig i forskningsarbetet. Vad forskar du om?

Ok, du hade inget bra svar. Då kan vi förhoppningsvis återgå till huvudämnet, det tråden handlar om.
  • Anonym (Forskaren)
    Konservativ skrev 2019-07-15 15:25:47 följande:

Det är du som undviker att svara. Vad forskar du med? Genusvetenskap? Ursäkta om jag är lite hård mot dig men du verkar inte resonera som en forskare precis. 

Det var DU som tyckte att naturen skulle "klara sig mycket bättre" utan människor. Det ligger således på dig att utveckla det.

Jag vet nog att detta är ett internerforum men en forskare som du kan säkert slänga ihop en teori på tio minuter.

Du är dålig på att läsa. Jag skrev att naturen TROLIGTVIS skulle klara sig bättre utan människor. För andra gången nämner jag att det inte är ett påstående.

I övrigt har jag semester och varken vill eller har någon skyldighet att berätta vad jag gör när jag arbetar.

Som jag kan se det är människan beroende av naturen men naturen är inte beroende av människan. I resonemanget inkl jag sådant som skrivits tidigare. Människan orsakar skada på miljön (naturen).

Så..., om du har någon invändning kring det:

Kan du förklara varför naturen skulle klara sig bättre med mänsklig närvaro än utan?
Svar på tråden Varför flygskam men inte barnskam?